רשות החדשנות תעכב אישור מענקים בסכום מוערך של מאות מיליוני שקלים

זאת כיוון שלא אושר עדיין תקציב המדינה לשנת 2020 • מאז דצמבר הוגשו 700 בקשות למענקים לשנת 2020, וטרם נדונו • העיכוב בתקציב לא ישפיע על תשלום מענקים שאושרו כבר, אלא רק על חלוקה של מענקים חדשים

מנכ"ל רשות החדשנות, אהרון אהרון / צילום: איל יצהר
מנכ"ל רשות החדשנות, אהרון אהרון / צילום: איל יצהר

רשות החדשנות לא יכולה לאשר מענקים חדשים לחברות הייטק, כיוון שלא אושר עדיין תקציב המדינה לשנת 2020 - כך הודיעה הבוקר (ד') רשות החדשנות למגישי בקשות למענקים ולתמיכה שאמורים לקבל מימון מתקציב הרשות לשנת 2020. מאז חודש דצמבר 2019 הוגשו 700 בקשות למענקים לשנת 2020, וטרם נדונו בשל העיכוב.

תקציב רשות החדשנות עומד על 1.7 מיליארד שקל בשנה, וברבעון המקביל בשנה שעברה הרשות חילקה 652 מיליון שקל ל-400 חברות. ברבעון הנוכחי הרשות לא תאשר מענקים ותמיכה בשל המחסור בתקציב. "אנו צופים כי נקבל מסגרת תקציב מאושרת לקראת סוף הרבעון, ובמועד זה נוכל להחליט בנוגע לבקשות חדשות ולאשר מתן מענקים חדשים", נכתב בהודעה שהופצה הבוקר.

הרשות מבהירה כי העיכוב בתקציב לא ישפיע על תשלום מענקים שאושרו כבר, אלא רק על חלוקה של מענקים חדשים.

בנובמבר האחרון רשות החדשנות עיכבה חלוקת מענקים של 100 מיליון שקל, בשל עיכוב בהעברת תקציב ממשלתי שוטפים.

כיוון שלא אושר תקציב לשנת 2020, והשנה כבר התחילה, מדינת ישראל פועלת בחודש האחרון על בסיס של תקציב המשכי. בהתאם לחוק יסודות התקציב, התקציב ההמשכי של משרד ממשלתי לשנה הנוכחית מבוסס על התקציב המקורי של השנה הקודמת או על הצעת התקציב לשנה הנוכחית - הנמוך מבין השניים, כאשר המימון לכל חודש ניתן ביחס של 1/12 מתקציב השנה המלאה. בתקציב זה יש צורך באישור ועדות חריגים לכל התקשרות בחוזה חדש או חידוש של חוזה קיים, אך החשב הכללי טרם העניק לרשות החדשנות אישור מסוג זה.

"כרגע חסרים לנו כ-500 מיליון שקל שהיינו צריכים לחלק ברבעון הראשון. היום הודענו לחברות שימשיכו להגיש, כי אסור שהגלגל הזה ייעצר. זה חשוב למשק", אמר ארי זיגמן, מנהל מטה מנכ"ל רשות החדשנות, ל"גלובס". "המדינה פעלה פעם אחרונה בתקציב המשכי ב-2015, אבל אז היה עיכוב פרוצדורלי ולא בור תקציבי כמו שיש היום. עכשיו יש עיכוב פרוצדורלי, אבל אני מעריך שמשתמשים במצב הזה גם כדי לסגור את הבור. אנחנו צופים שבסוף הרבעון כבר תהיה לנו איזושהי וודאות, ואנחנו עובדים מאוד בשיתוף-פעולה עם האוצר כדי שבסוף הרבעון גם יהיה לנו כסף לחלק".