אנלייט רוכשת זכויות לפרויקט רוח בגיאורגיה; תשקיע כ-145 מיליון דולר בהקמתו

חברת אנרגיות הסולאר והרוח תרכוש בהדרגה את מלוא המניות בחברה המאוגדת בגיאורגיה, והמחזיקה כיום בזכויות בפרויקט, תוך תלות במספר אבני-דרך ותנאים מתלים

פרויקט רוח של אנלייט / צילום: אנלייט אנרגיה מתחדשת
פרויקט רוח של אנלייט / צילום: אנלייט אנרגיה מתחדשת

חברת אנלייט , הפועלת בתחום האנרגיות המתחדשות (סולאר ורוח) ומנוהלת על-ידי גלעד יעבץ, השלימה את המו"מ וחתמה על הסכם לרכישת הזכויות בפרויקט לייצור חשמל מאנרגיית רוח בגיאורגיה, המצוי בתהליכי פיתוח, בהספק מוערך של כ-100 מגוואט.

על פי ההסכם, תרכוש החברה בהדרגה את מלוא המניות בחברה המאוגדת בגיאורגיה והמחזיקה כיום בזכויות בפרויקט, תוך תלות במספר אבני-דרך ובכפוף להתמלאות מספר תנאים מתלים.

באנלייט מעדכנים כי הפרויקט מצוי בשלבי פיתוח, ונכון למועד זה הובטח חלק מהזכויות בקרקעות הרלוונטיות ומתנהלים הליכי קבלת אישורים סביבתיים. כמו כן, קיים פוטנציאל עתידי להרחבת הפרויקט בכ-200 מגוואט, בכפוף להגדלת מכסת אנרגיית הרוח בגיאורגיה והתקיימות תנאים נוספים. חברת הפרויקט חתמה על הסכם עקרונות עם ממשלת גיאורגיה ומנהלת מו"מ לחתימה על הסכם מסגרת מפורט, שצפוי לכלול בין השאר את ההסכם לרכישת החשמל (PPA) ולהבטיח את זכאותו של הפרויקט לחיבור לרשת החשמל הארצית.

ה-PPA ייחתם מול חברת ניהול המערכת הממשלתית, בתעריף הזנה לרשת (Feed in Tariff) צפוי של 65 דולר למגוואט-שעה למשך תשעה חודשים מדי שנה, לתקופה של 10 שנים. בשלושת החודשים הנותרים מכירת החשמל תתבצע בתנאי שוק.

באנלייט מעריכים כי בכפוף להשגת כל האישורים, הסכמי ההקמה, התפעול והמימון עבור הפרויקט, ניתן יהיה להשלים את פעילות הפיתוח והרישוי ולהתחיל בהקמת הפרויקט בתוך 24-18 חודשים. עלות ההשקעה הכוללת בפרויקט נאמדת בסך של כ-155-135 מיליון דולר. החברה מעריכה כי הפרויקט יניב הכנסות ברוטו ממכירת חשמל בהיקף של 21-18 מיליון דולר לשנה בתקופת ה-PPA, ולאחר מכן 30-25 מיליון דולר בממוצע לשנה.

רכישת המניות בחברת הפרויקט והתשלום בגינן יבוצעו בהתאם לאבני-הדרך שנקבעו בין הצדדים, כאשר השלמת אבן-הדרך הראשונה במתווה עסקת הרכישה מותנית במספר תנאים מתלים מקדמיים, ובראשם חתימה על הסכם המסגרת וה-PPA עם ממשלת גיאורגיה. כמו כן, הצדדים יחתמו על הסכם בעלי מניות ועל הסכם שירותים הנדסיים וניהול הקמה לפרויקט שיסופקו על ידי המוכרים.

עוד מציינים באנלייט כי הפרויקט נכלל במכסה הנוכחית שמקדמת ממשלת גיאורגיה לאנרגיית רוח, בהיקף ראשוני של כ-250 מגוואט. שוק החשמל בגיאורגיה התבסס ברובו עד כה על ייצור ממתקנים הידרו-אלקטריים. בעקבות הצטרפותה של גיאורגיה לאמנת האנרגיה של האיחוד האירופי (European Energy Treaty), התחייבה המדינה לתמוך בפיתוח נוסף של אנרגיות מתחדשות, ואימצה לאחרונה תכנית לתמיכה באנרגיות מתחדשות וחקיקה חדשה בתחום, הקובעים יעדי אנרגיות מתחדשות של 35% מכלל צריכת האנרגיה עד לשנת 2030.

אנלייט פועלת בתחום האנרגיה הסולארית ואנרגיית הרוח בישראל ובאירופה. מאז היווסדה בשנת 2008, הקימה החברה יותר מ-130 פרויקטים, בהספק כולל של יותר מ-500 מגוואט, וכיום היא מקימה פרויקטים בכמה מדינות בהיקף מצטבר של כ-750 מגוואט.

מוקדם יותר השבוע עדכנה אנלייט כי חתמה על הסכם שותפות לצורך ביצוע השקעה בפרויקט אנרגיית הרוח הענק Gecama בספרד, עם קבוצת הפניקס וחברת מנורה מבטחים. הפרויקט, הנמצא בתהליכי פיתוח מתקדמים, הינו בהספק כולל של כ-300 מגוואט.

השותף הכללי המנהל בשותפות הוא חברה המוחזקת במלואה על ידי אנלייט. השותפים המוגבלים בשותפות הם אנלייט, שתחזיק 62% מהון השותפות, גופים מוסדיים מקבוצת הפניקס שיחזיקו כ-20% מההון וגופים מוסדיים מקבוצת מנורה מבטחים שיחזיקו 18% מההון.

השותפים המוגבלים ישקיעו בשותפות סכום של כ-128 מיליון אירו (חלקה של אנלייט עומד על כ-80 מיליון אירו, חלקה של קבוצת הפניקס כ-25 מיליון אירו ומנורה תשקיע כ-23 מיליון אירו), שישמשו כמרכיב ההון העצמי הדרוש להקמת הפרויקט, שעלות הקמתו מוערכת ב-330-310 מיליון אירו.

באנלייט מציינים עוד כי החברה פועלת במטרה להשלים את כלל הליכי הפיתוח והרישוי הנדרשים לצורך הקמת הפרויקט, לרבות השלמת הליך הסגירה הפיננסית עם הגופים המלווים בתוך מספר חודשים. על פי כושר הייצור של הפרויקט ובהתבסס על מכירת חשמל ישירה בשוק, באנלייט מעריכים כי ההכנסות מהפרויקט יסתכמו ב-60-40 מיליון אירו לשנה מהשנה הראשונה להפעלתו ועד לשנה ה-18, ובשנים 30-19 ההכנסות צפויות לנוע בטווח של 80-62 מיליון אירו לשנה.

מניית החברה נסחרה היום בבורסה בעלייה של כ-3% והשלימה התקדמות של 180% בשנה האחרונה. שווייה של החברה מתקרב לכ-4 מיליארד שקל.