חברות בינלאומיות: מוקדם מדי לקבוע מה יהיו ההשלכות הפיננסיות של הקורונה

אתסי שת, מנהל בשירות המשקיעים מודי'ס: החשש מהידבקות יכול לדכא את הביקוש הצרכני ולהשפיע על תיירות, נסיעות, מסחר ושירותים במדינות הנגועות

עובדי שדה התעופה עובדים עם מסיכות מחשש להתפשטות נגיף הקורונה / צילום: רויטרס
עובדי שדה התעופה עובדים עם מסיכות מחשש להתפשטות נגיף הקורונה / צילום: רויטרס

סמנכ"לי כספים בחברת בינלאומיות אומרים שעדין מוקדם מדי לקבוע מה יהיו ההשלכות הפיננסיות על החברות שלהם אך נוקטים אמצעים להגן על חיי העובדים והלקוחות שלהם מפני נגיף הקורונה.

חברות במגוון רחב של מגזרים, כולל נסיעות, בידור ומוצרי צריכה עלולות להיות מושפעות לרעה מהמשך התפשטות הנגיף שהגיע במקור מהעיר ווהאן במרכז סין, ועבר מאז לרחבי המדינה ומדינות נוספות, כולל ארה"ב.

החשש מהידבקות יכול לדכא את הביקוש הצרכני ולהשפיע על תיירות, נסיעות, מסחר ושירותים במדינות הנגועות, אמר אתסי שת, מנהל בשירות המשקיעים מודי'ס, בהודעה שפרסם.

מניות של כמה חברות נסיעות, לצד מניות מלונות ובתי קזינו, ספגו מכה, ויותר עסקים צפויים לדווח על נזקים כספיים אם הנגיף ימשיך להתפשט, העריכו אנליסטים.

קוסטה קרוז, חברה בת קרניבל קרוז ממיאמי, דיווחה על ביטול ארבע הפלגות של אוניות קרוז, אך לא פירטה מה תהיה עלות הביטולים.

פרקינאלמר, חברת דיאגנוסטיקה וניסויים רפואיים ממסצ'וסטס, מסרה כי היא צופה השלכה שלילית אפשרית על חלק מעסקי הזכיינים שלה, מאחר שחולים בסין נמנעים מהליכה לבתי חולים לבדיקות של מחלות מדבקות.

הנהלות חברות נוקטות צעדים שונים בתגובה לנגיף. ענקית מוצרי הצריכה קראפט היינץ הודיעה ביום שני על איסור טיסות של עובדים לסין וממנה, מסר הדובר מייקל מולן. לדבריו, הצעד הזה יעזור להנמיך את הסיכון הלא נחוץ של חשיפה לנגיף או העברה שלו, והוא הצעד הזהיר ביותר שאפשר לקחת תוך מעקב אחר המתרחש בסין.

האניוול אינטרנשיונל (חברת תעשיות הגנה) מסרה שהיא הגבילה את הטיסות לאזורים שנפגעו מן הנגיף. יצרני רכב, כולל פורד ופיאט-קרייזלר, מגבילות גם הן טיסות של עובדים. ניסאן, שמקימה מפעל חדש בווהאן, החזירה הביתה כמה עובדים יפנים, לפי דובר שלה.

סטארבקס, מקדונלד'ס ויאם צ'יינה (ברגר קינג) סגרו זמנית מסעדות שלהן בסין. סטארבקס מסרה שהיא אינה יכולה להעריך את ההשלכה על עסקיה בסין, לפי שיחת ועידה עם אנליסטים אתמול.

פורד מעריכה עדיין את עלויות הארכת חג שנת הירח החדשה בסין, שיימשך עד תחילת פברואר. חברות זרות אחרות עם מפעלים גדולים בסין, כולל חברת הכימיקלים הגרמנית BASF, הודיעו שמוקדם מדי לכמת את הזנק שנגרם להן מהתפשטות הנגיף ברחבי סין.

חברות גם הורו לעובדיהן לעבוד מהבית כאשר פגרת ראש השנה הסיני תסתיים. חברת התוכנה הגרמנית סאפ חילקה מסיכות לעובדים וביקשה מהם לעבוד מהבית עד 10 בפברואר, לפי אנדראס הובה, מנהל המשרד שלה בסין.

חברת עריכת הדין CMS צ'יינה ביטלה פגישות והיא שוקלת לבקש מעובדיה לעבו מהבית כאשר חופשת החג תסתיים. בנק סטנדרד צ'רטרד הבריטי שמתמחה בשווקים מתעוררים מסר שהוא מדריך את עובדיו בחיטוי וניקוי עמוק של בניינים, וכן מספק מסכות וחומר חיטוי לידיים.

"יש לנו תוכניות המשך מדוקדקות לפעילות, שמכסות גם התפרצויות של מגיפה", מסר ג'ונתן טרייסי, ממונה התקשורת העולמי של הבנק.

פטרופר כמי פישר, חברת כימיקלים גרמנית עם פעילות בסין, מסרה שהתפשטות נגיף הקורונה בסין עלולה לפגוע בשרשרת הספקים שלה, הן בנוגע לחומרי גלם והן במוצרים מוגמרים. "יהיו לנו בעיות אך מוקדם מדי לקבוע מה תהה ההשלכה הפיננסית", אמר המנכ"ל קונסטנטין פישר.