בדרך הביתה: פוטין אישר את בקשת החנינה של נעמה יששכר

אחרי שפנייתה של יששכר קיבלה את אישור ועדת החנינות ומושל מוסקבה, נשיא רוסיה העניק חנינה לצעירה הישראלית • היא תשוב לארץ יחד עם אמה במטוס רה"מ, עם שובו של נתניהו מביקורו במוסקבה • האם יפה סיפרה כי זהו רגע שהיא חיכתה לו כמעט שנה: "כל מה שאני רוצה זה לחבק את הבת שלי"

נעמה יששכר / צילום: רויטרס
נעמה יששכר / צילום: רויטרס

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אישר הערב (ד') את בקשת החנינה של נעמה יששכר, הצעירה הישראלית המרצה מאסר בארצו. זאת, לאחר שהבקשה עברה את אישור ועדת החנינות ומושל מוסקבה.

ההחלטה התקבלה לקראת ביקורו ברוסיה של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שצפוי לנחות מחר בבוקר כדי להיפגש עם פוטין ולעדכן אותו בהתפתחויות האזוריות וב"תוכנית המאה". נעמה  ואמה יפה יששכר צפויות לשוב לארץ יחד עם נתניהו במטוס ראש הממשלה.

יפה יששכר אמרה בתגובה להחלטה כי "זה רגע שחיכיתי לו כמעט שנה". האם, שהגיעה לרוסיה לקראת החלטתו של פוטין, חיכתה מאז הצהריים לטלפון המיוחל. "עברתי מסע ארוך שאני לא מאחלת לאף אחד לעבור. כרגע כל מה שאני רוצה זה לחבק את הבת שלי נעמה", שיתפה יפה.

מוקדם יותר היום נסעה האם לקונסוליה הישראלית ברוסיה כדי להעביר לנעמה מגזינים ופריטי לבוש חמים. "אני מודה מקרב לב לראש הממשלה בנימין נתניהו על הנחישות המדינית והמאמצים הכבירים מול הממשל הרוסי", הוסיפה יפה יששכר. "אני מבקשת להודות לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין על שגילה חמלה ונענה לבקשת בתי נעמה לחזור לארץ".

גורם מדיני הודיע כי מחר תובא יפה יששכר לשדה התעופה שממנו ימריא ראש הממשלה נתניהו בחזרה מביקורו ברוסיה, שם היא תיפגש עם בתה נעמה, שתובא על-ידי הרוסים. במקביל, נתניהו, שישוב מביקורו בקרמלין, ייפגש איתן קצרות בשדה התעופה, והשתיים כאמור יחזרו לארץ יחד איתו במטוס ראש הממשלה.

שר החוץ ישראל כץ בירך על החלטתו של פוטין וכן על "פעילותו הנמרצת" של נתניהו, זאת לדבריו "תוך ניצול קשריו ההדוקים עם נשיא רוסיה פוטין והיחסים הטובים בין המדינות". כץ, שנפגש עם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב והעלה את נושא שחרורה של יששכר, הודה לעובדי משרד החוץ ואמר: "אני, כמו כל תושבי ישראל, שמח בשמחתה של האם יפה ומשפחת יששכר על שובה של נעמה הביתה".

"לא הייתה עסקה"

גורם ישראלי בכיר שעסק בקידום החנינה טען מוקדם יותר היום כי לא בוצעה עסקה עם רוסיה, אלא שמדובר ב"מחווה של הנשיא פוטין לנתניהו". לפי הגורם הישראלי הבכיר, "המחוות שישראל נקטה כלפי רוסיה נועדו להדק את הקשרים גם נוכח נושאים נוספים שבין שתי המדינות".

עוד הבהיר הגורם כי "המדינה פעלה בעניין לא רק בגלל הערבות ההדדית, שנכונה גם למקרים נוספים, אלא מתוך רצון לפתור פרשה שיכלה לפגוע ביחסים הרגישים בין ישראל לרוסיה, וכן לאור ההערכה שעמדת המדינה בעניין אחר פעלה לרעת נעמה".

הקרמלין הודיע שלשום כי פוטין קיבל את בקשת החנינה של יששכר, וכי "מתנהלים ההליכים המשפטיים הנחוצים כדי שבעתיד הקרוב יוכל הנשיא לקבל את החלטתו בנושא זה". צוות ההגנה של הצעירה הישראלית אמר כי "נעמה, משפחתה ועורכי דינה מקווים שנשיא רוסיה, בהתאם לסמכותו החוקתית, יאמץ במהירות החלטה על חנינה ושחרורה".

עו"ד אלכסיי קובלנקו אמר כי "אנחנו מקווים שבחינת הגשת החנינה לא תיקח הרבה זמן, והבקשה תתקבל בהקדם האפשרי, כבר בימים הקרובים", והביע תקווה ש"נוכל לראות אותה חוזרת הביתה יחד עם אמה ובני משפחתה".