פוטו רצח: על "הרוצח בפנים: בתוך הראש והנפש של אארון הרננדז"

"הרוצח בפנים: בתוך הראש והנפש של אארון הרננדז" היא סדרת פשע עם אמירה אמיצה

הרוצח  בפנים: בתוך הראש ונפש של אארון הרננדז"/ צילום: באדיבות נטפליקס
הרוצח בפנים: בתוך הראש ונפש של אארון הרננדז"/ צילום: באדיבות נטפליקס

"הרוצח בפנים: בתוך הראש והנפש של אארון הרננדז" היא סדרה תיעודית מז’אנר "רצח אמיתי" שהפך למאוד אופנתי ופופולרי בשנים האחרונות. יש לה רק מחסום אחד, כנראה, עבור חלק מהצופים: היא נסובה סביב שחקן פוטבול אמריקאי. מפורסם, אומנם, אבל לא בסדר גודל של או ג'יי סימפסון. אלא שהסיפור של אארון הרננדז מטורף פי כמה משל סימפסון. סימפסון היה אגדת ספורט אמריקאית והפך לגיבור תרבות כל-אמריקאי בתום קריירת המשחק שלו. אחריה, הוא ביצע את מעשי הרצח שמהם זוכה, ואחר כך הורשע בבית משפט אזרחי, עד שלבסוף ריצה עונש מאסר בעוון עבירת תקיפה שבה הורשע.

אז הסיפור של או ג'יי, שזכה גם הוא לעיבוד טלוויזיוני נפלא (שניתן למצוא ב"נטפליקס") של שון רייאן ולסרט תיעודי מצוין ששודר ב-ESPN, טופל כהלכה על-ידי התקשורת ותרבות הספורט. לעומתו, הסיפור של הרננדז לא היכה גלים מחוץ לארה"ב ושקע לתוך גומחת זיכרון שבה קבורים לעיתים סיפורים שנתפסים כאזוטריים והזויים כל-כך, עד שאין להקיש מהם דבר להוציא קיומם. וכאן בדיוק הופכת "הרוצח בפנים" לסדרה תיעודית טובה וראויה לצפייה גם עבור מי שקצת נרתע מספורט.

הרננדז, ששיחק בקבוצת הפוטבול הניו-אינגלנד פטריוטס, נאשם ברצח (חודשים ספורים לאחר שהקבוצה זיכתה אותו בחוזה לטווח חמש שנים, בגובה 40 מיליון דולר, והיה מצוי בשיא כוחו הספורטיבי) של מי שהיה בן זוגה של אחות ארוסתו, כלומר גיסו בפועל. המשפט שהתנהל - ומתועד באופן מצוין בסדרה מתוך משחק חכם ושימוש מדויק בתנועה תזזיתית על ציר הזמן - חשף פרטים אפלים מאוד מעברו של הרננדז וחיסל, כמובן, את קריירת המשחק שלו. ואז, כמו שאומרים, כל השיט התחיל לצוף. והנה הרננדז חשוד במעורבות ברצח כפול נוסף. והנה הוא חשוד בניסיון לרצח נוסף. והנה נקשר שמו לרצח נוסף, שלא פוענח מעולם. בהדרגה, נחשפים חייו הכפולים ופיצול האישיות של מי שכשעמד באור הזרקורים היה ספורטאי מצטיין, מעט שתקן ורחוק מעניין ציבורי - ומחוץ למגרש התברר כפסיכופט חם מזג וקר רוח, שהוציא להורג שלושה אנשים, בשני אירועים שונים, תוצאת התקפי פרנויה וזעם שסבל מהם, וניסה להוציא להורג, ללא הצלחה, אדם נוסף, שותפו לרצח הכפול.

אבל הסדרה הזו עוסקת בפתולוגיה הנפשית ובביוגרפיה של הרוצח, לא פחות מאשר בסיטואציה התרבותית שבה פעל. ליגת הפוטבול המקצוענית האמריקאית היא מוסד שמרני ושוביניסטי, וכאשר הרננדז נאלץ לקחת בה חלק וגם להתמודד עם סוד נורא עבורו (ההומוסקסואליות שלו), הלחץ גדול מדי, ההדחקה קשה, והנפש לא מכילה את הקונפליקט. הוסיפו לכך את העובדה שהרננדז עוסק בספורט אלים בצורה חריגה, שחלק גדול מהשחקנים בו סובלים מנזקי מוח כבדים ובלתי הפיכים, ותקבלו סדרת פשע שאינה רק מרתקת ומפתיעה אלא גם אמיצה בדרך שבה היא נמנעת מהמובן מאליו, נוקטת עמדה שיפוטית, ומספרת סיפור מורכב מאוד לסיפור, על אדם שהתמודד עם מציאות גדולה מכוחותיו. מציאות שהסדרה רומזת שאינה מנת חלקו בלבד. הידיעה ששם בחוץ יש עוד אארון הרננדזים היא האמירה האמיצה של הסדרה. אמירה שמתמודדת באומץ עם הרצון לטשטש ולהכחיש את הסיפור שלו באמריקה, מהסיבה שהתמודדות איתו עלולה להיות קשה מדי, הרסנית מדי ומסוכנת מדי, עבור החברה האמריקאית.

דירוג: 4