הפגנת הנכים בתל אביב: העלו את הקצבה כפי שהובטח בחוק

פעילי ארגוני הנכים מפגינים בקריית הממשלה בתל אביב ודורשים מראש הממשלה ומשרד האוצר לעמוד בהתחייבויות בחוק שהממשלה העבירה בתחילת 2018 ולהעלות את קצבת הנכות

הפגנת אירגוני הנכים בקריית הממשלה בתל אביב / צילום: שני אשכנזי, גלובס
הפגנת אירגוני הנכים בקריית הממשלה בתל אביב / צילום: שני אשכנזי, גלובס

פעילי ארגוני הנכים מפגינים כעת (ה') בקריית הממשלה בתל אביב החל בדרישה מראש הממשלה בנימין נתניהו ומפקידי האוצר לעמוד בהתחייבויות בחוק שהממשלה העבירה בתחילת 2018 ולהעלות את קצבת הנכות.

לאחר מאבק ציבורי ממושך, בפברואר 2018 אושרה הצעת חוק להגדלת קצבאות הנכות בסכום כולל של כ-4.3 מיליארד שקל בארבע פעימות. זאת לאחר 15 שנה בהן הקצבה לא עלתה. בחוק שעבר נקבע כי הקצבה החודשית תגדל באופן הדרגתי בארבע פעימות, כאשר שתי הפעימות הראשונות בסך כולל של כ-2 מיליארד שקל אוחדו והועברו במרץ 2018, והעלו את גובה הקצבה לכ-3,300 שקל.

עוד נקבע בחוק, שעד סוף שנת 2019 יציגו שרי האוצר והעבודה והרווחה לממשלה המלצות לגבי אופן החלוקה של כ-2.3 מיליארד הנוספים הנותרים, בשתי פעימות בשנים 2020 ו-2021 כאשר הקצבה תגיע עד לסוף שנת 2021 לגובה של 3,700 שקל לפחות. שרי האוצר והרווחה לא הציגו עד כה לממשלה מתווה להמשך העלאת הקצבה בכפי שנקבע בחוק, כאשר הוועדה הבינמשרדית שהתכנסה לצורך גיבוש המתווה טרם סיימה עבודתה, והקצבה כאמור לא הועלתה בתחילת השנה.

ח"כ אילן גילאון ממרצ, שהוביל בכנסת את המאבק להעלאת קצבת הנכות, מאיים לעתור לבג"צ אם תמשך גרירת הרגליים של הממשלה בנושא. הבוקר פנה חבר הכנסת יחד עם מפלגתו באמצעות עורכי דינם לשרי האוצר והעבודה והרווחה, ודרשו מהם להציג מתווה להעלאת קצבת הנכות באופן מיידי. "ממשלת ישראל הנוכחית היא ממשלה עבריינית ששמה פס על הנכים ולא מצייתת לחוקים שהיא עצמה חוקקה. הכמה מאות שקלים האלה אולי נשמעים לראש הממשלה ושריו ככלום ושום ודבר, אבל לאדם שאין ביכולתו לצאת לעבוד בגלל מגבלה כזו או אחרת, הכסף הזה הוא זה שמאפשר לו עוד תרופה שהוא חייב לקחת, או עוד שעת חימום בחורף", אומר ח"כ גילאון. "הסכמנו בזמנו למתווה הזה תחת ההבטחה בחוק שהקצבה תמשיך לעלות. רבע מיליון ישראלים חיכו לתוספת הזו. לאור העובדה שממשלת ישראל לא מקיימת את החוק ומתעלמת מאותם רבע מיליון נכים, זו פנייה אחרונה לפני עתירה לבג"צ. לא אתן לממשלה להתחמק מהתחייבויותיה".