הפרקליטות תתקן את כתב האישום נגד ראש הממשלה נתניהו

"גלובס" חשף לאחרונה כי ציטוט בכתב האישום בנוגע ליחס השונה של "דה מרקר" ו"וואלה" כלפי דרישות של יאיר נתניהו - הוצא מהקשרו • בהתאם לכך הפרקליטות צפויה לתקן את כתב האישום נגד רה"מ נתניהו בתיק 4000 • ומדוע זה לא קרה עד כה?

יאיר נתניהו וניר חפץ / צילום: שלומי יוסף
יאיר נתניהו וניר חפץ / צילום: שלומי יוסף

כתב האישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי לעבור תיקון והבהרה על-ידי פרקליטות המדינה. התיקון נוגע לסעיפים 34-35 בנספח א' של תיק 4000 (פרשת בזק-וואלה). התיקון נוגע לשיחה בין יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה, לבין ניר חפץ, אז יועץ התקשורת של משפחת נתניהו וכיום עד מדינה בתיקי נתניהו. לפי הגרסה הנוכחית של כתב האישום, נתניהו-הבן דרש מחפץ לפנות לאתרים "וואלה" ו"דה מרקר" כדי שיסירו פרסום הנוגע לחייו האישיים. מתוך כתב האישום המקורי ניתן להבין, כי ראשי "וואלה" הסכימו להסיר את הפרסום, ואילו ראשי "דה מרקר" סירבו.

אולם מתמליל השיחה עולה כי נתניהו-הבן לא דרש שאתר "וואלה" יסיר פרסום קיים, אלא דרש לפרסם כתבות הבהרה בעניין. כמו כן, בפועל - בניגוד למשתמע מכתב האישום - "דה מרקר" הסכימו להסיר את הפרסום שפורסם אז באתר הבלוגים של דה מרקר, "וואלה" פרסמו כתבות הבהרה, וחפץ אמר ליאיר נתניהו בהקשר זה כי אין טעם לדרוש מ"דה מרקר" לפרסם כתבה מבהירה, כיוון שהם - בניגוד לאלוביץ - לא מפחדים ממנו. כתב האישום צפוי להיות מתוקן בהתאם לכך. 

בפרקליטות סבורים כי מדובר בתיקון ניסוחי בלבד שאיננו משנה מהותית את הנטען בכתב האישום המקורי, שלפיו ראש הממשלה נתניהו ובעל השליטה לשעבר בבזק שאול אלוביץ ורעייתו איריס קיימו מערכת יחסים שוחדית, שבמסגרתה ביקש נתניהו, וקיבל, מאתר "וואלה" שמקבוצת בזק סיקור חיובי, ובתמורה אישר הטבות רגולטוריות לבזק.

לטענת הפרקליטות, היענות אתר "וואלה" לדרישת נתניהו-הבן - בין שמדובר בדרישה לפרסם כתבות הבהרה ובין שמדובר בדרישה להסרת פרסום - היא ראיה אחת מיני רבות לכך שמשפחת אלוביץ' התמסרה באופן חריג לדרישות הסיקור באתר "וואלה" של משפחת נתניהו, כחלק מעסקת שוחד לא פורמלית בין נתניהו לזוג אלוביץ.

לפי סעיף 91 לחוק סדר הדין הפלילי, הפרקליטות רשאית לתקן את כתב האישום עד לתחילת המשפט. לשון הסעיף אומרת כי "התובע רשאי, בכל עת עד לתחילת המשפט, לתקן כתב אישום, להוסיף עליו ולגרוע ממנו, במסירת הודעה לבית המשפט המפרטת את השינוי; בית המשפט ימציא העתק מן ההודעה לנאשם". 

לדברי שני גורמים בפרקליטות, הצורך בתיקון התגלה לפני הגשת כתב האישום לבית המשפט, אולם הוחלט להגישו כמות שהוא ללא שינוי ולתקנו בהמשך. זאת, כדי שיהיה זהה לכתב האישום שנמסר ליו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין. לטענת אחד הגורמים, המטרה באי-תיקון כתב האישום במועד הגשתו לבית המשפט הייתה למנוע פתחון פה, שתיקון כתב האישום מצריך מסירה מחודשת ליו"ר הכנסת, וממילא ניהול הליך בקשת החסינות מחדש.

"הם לא מפחדים ממך"

בגרסה הנוכחית של כתב האישום נכתב כי "ביום 10.5.2015 התקיימה בין ניר חפץ (יועץ התקשורת של משפחת נתניהו באותה עת) לבין יאיר נתניהו שיחה שנסבה על פרסומים שעסקו בעניינים אישיים של יאיר נתניהו. בעקבות הפרסומים בעניינו, התקשר יאיר נתניהו לחפץ והורה לו לפנות ל'וואלה' בבקשה להסיר את הפרסום העוסק בו (בנתניהו-הבן). חפץ עדכן את יאיר נתניהו כי העביר את הדרישה לישועה (אילן ישועה, אז מנכ"ל 'וואלה')".

בתגובה, הנחה אותו יאיר נתניהו לפנות ישירות לנאשם שאול אלוביץ' (בעל השליטה בבזק ובאתר "וואלה" באותה עת). השניים אף דנו באפשרות שיאיר נתניהו יתקשר בעצמו לנאשם אלוביץ'. לאחר מכן דרש יאיר נתניהו מחפץ להנחות גם את אתר "דה מרקר" להסיר פרסומים דומים; ובתגובה השיב לו חפץ: "'דה מרקר' זה לא שאול (אלוביץ'), הם לא מפחדים ממך... הם לא סופרים אף אחד, לא ראש ממשלה ולא בן של ראש ממשלה".

כפי שפורסם ב"גלובס" לפני כשבועיים, תמליל השיחה המלא בין יאיר נתניהו לבין ניר חפץ מספר סיפור אחר לגמרי, שלפיו "דה מרקר" דווקא נעתר לפניית משפחת נתניהו והסכים להסיר את הפרסום המדובר, בשעה שמנכ"ל וואלה דאז סירב להתערב. 

ובכן, יאיר נתניהו לא דרש כי "וואלה" יסירו את הפרסום, אלא שיפרסמו הבהרה בנוגע לאייטם רכילות שפורסם באפריל 2015 במדור "וואלה סלבס" באתר "וואלה" הנוגע לחייו האישיים. הדברים פורסמו ברמז עבה ב"ידיעות אחרונות" ובפירוש - באתר הבלוגים של "דה מרקר" וברחבי הרשת.

משפחת נתניהו זעמה על הפרסומים וטענה כי מדובר בשקר גס, וכי לנתניהו-הבן יש חברה. המשפחה סברה כי גל הפרסומים הללו נובע מהפרסום ב"וואלה סלבס" באפריל ובייחוס שגוי של הסיפור ליאיר ולשרה נתניהו. בעקבות כך פנה יאיר נתניהו ודרש כי תפורסם כתבה המבהירה כי האייטם מאפריל לא עסק בו אלא באדם אחר. מנכ"ל "וואלה" דאז, אילן ישועה, התנגד לפרסום ההבהרה בטענה כי פרסום כזה רק יגרום נזק למשפחת נתניהו.

דיון ממושך על הנוסח המדויק 

בתמליל השיחה בין יאיר נתניהו לחפץ, "התפוצץ" הראשון מכעס על תגובת ישועה. "איזו חוצפה... אתה יודע מה, תגיד לו... אני מוכן לקחת את הסיכון שזה יפגע בנו. כל המדינה מדברת על זה, ולוקחים את הסיפור הזה ב'וואלה' בתור הוכחה", אמר נתניהו-הבן לחפץ. "הם לא יגידו לי מה טוב בשבילי. שלא יבלבל את המוח, שיגיד 'אני לא רוצה...' אין בעיה, ואז אנחנו נקיים מלחמה עם 'וואלה' ושאול אלוביץ'. פתחת איתנו חזית, ואתה נוני מוזס (ארנון מוזס, מו"ל 'ידיעות אחרונות', א' ג') מבחינתנו..., זה מה שהוא רוצה, אז סבבה, זה מה שיהיה, אבל שלא יבלבלו את המוח 'אני רוצה בטובתכם'. אני יודע יותר טוב את טובתי מאשר האנשים ב'וואלה', אוקיי?". 

בהמשך, נכנס לתמונה גם ראש הממשלה נתניהו ודרש מחפץ שידאג לכתבה המבהירה ב"וואלה". בסופו של דבר, ולאחר דיונים ארוכים על הניסוחים בין משפחת נתניהו לבין ישועה ואלוביץ, הסכימו השניים, תוך הבעת כעס רב ולאחר דיון ממושך על הניסוח המדויק, לפרסם את הכתבה המדוברת.

ב-12 במאי פורסמה ב"וואלה סלבס" כתבה שכותרתה "החברה החדשה של יאיר נתניהו". שם נכתב כי "לא קל להיות בן של איש חשוב כמו ראש ממשלה, בטח ובטח לא של ראש ממשלת ישראל. רק תשאלו את יאיר נתניהו, שהיה קורבן אתמול לגל של חרושת שמועות לגבי נטייתו המינית. אז אחרי שברשת הפריחו רמזים על נתניהו ג'וניור, ואחרי שחלקם גם התנצלו - הגיע גם תורה של הגברת הראשונה של עולם הרכילות להבהיר דבר או שניים. בתאריך 3 באפריל פורסמה במדור 'שאלת השבוע' חידה אנונימית על אשת פוליטיקאי בכיר שאיימה על החבר של בנה. ל'וואלה סלבס' צר לאכזב אתכם - אך האייטם אינו קשור בשום צורה למשפחה המלכותית".

הכתבה ממשיכה ומספרת כי "יתרה מכך, ל'וואלה סלבס' נודע כי בנו של ראש הממשלה אוחז לאחרונה בחברה חדשה. הגברת הצעירה נמצאת במהלך שירות צבאי ומעדיפה שלא להיחשף כרגע אל התקשורת. פייר? צודקת".

למחרת פורסמה כתבה נוספת, "יאיר נתניהו מציג את החברה החדשה", שתואמה לחלוטין עם משפחת נתניהו. הכתבה מצטיירת כתמונת פפארצי, בעוד שבפועל מדובר בכתבה שהוזמנה לפרטיה על-ידי משפחת נתניהו. עבר יום, וכתבה נוספת מתפרסמת ב"וואלה סלבס". כותרת הכתבה היא "הרשימה: הבחורה שכבשה את משכן ראש הממשלה". בכתבה סופר כי "במקום הראשון נמצא עוד גברבר שידוע במערכות היחסים הקצרצרות שלו, אלא שהפעם מדובר באחד עם ייחוס משפחתי שווה במיוחד. יאיר נתניהו עם הנורבגית? יאיר נתניהו עם לי לוי? רגע, יאיר נתניהו יוצא עם גברים? לא! תירגעו, זו סתם חרושת שמועות לא נעימה. כי לגבר הלוהט מבית ראש הממשלה יש חברה חדשה. קוראים לה רומי שטיקר, היא רק בת 20, וכשהיא לא אוחזת ידיים עם נתניהו ג'וניור, היא משרתת בצבא ההגנה לישראל. פטריוטית משהו".

כך התנהל אתר "וואלה", בניגוד ל"דה מרקר", שאומנם הסכים להסיר את הפרסום בבלוג "דה מרקר קפה", אך לטענת ניר חפץ, "דה מרקר" לא יסכים לפרסם "הבהרות" שיש ליאיר נתניהו חברה. הסיבה לכך נעוצה, לדברי חפץ (כפי שמופיע בתמליל השיחה), בכך ש"'דה מרקר' זה לא שאול. הם לא מפחדים ממך. הם לא מפחדים ממך. יאיר, הם לא סופרים אף אחד, לא ראש ממשלה ולא בן של ראש ממשלה".

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר ההחלטה להגיש כתב אישום נגדם, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושאול ואיריס אלוביץ' מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.