נצבא יוזמת הקמת שכונת ענק על מפעל סוסיתא לשעבר בטירת הכרמל

הוועדה המחוזית חיפה צפויה לדון בתוכנית לשינוי ייעוד שטח מפעל אוטוקרס, שבו יוצרו מכוניות סוסיתא וכרמל לשכונת מגורים משולבת תעסוקה ומסחר • ראש העירייה טען בדיון הקודם כי העיר מוצפת בבנייה למגורים

חורבות מפעל סוסיתא בטירת הכרמל / צילום: ערן גילווארג
חורבות מפעל סוסיתא בטירת הכרמל / צילום: ערן גילווארג

רבים היום כבר לא זוכרים, אבל בסוף שנות ה-60 ותחילת שנות ה-70 פעלה בארץ תעשיית רכב, שהיוותה מקור לגאווה הלאומית. במפעל אוטוקרס, שפעל עד שנת 1981 באזור התעשייה של טירת הכרמל, ליד חיפה, יוצרו המכוניות סוסיתא, כרמל, ורום כרמל שהתאפיינו בעיצוב ייחודי ובעיקר, בכך שהשילדות שלהן יוצרו בארץ, מפיברגלאס. אלא שמזה זמן רב שהמקום לא פעיל, ומזה זמן שחברת נצבא, בעלת הקרקע מקדמת תוכנית לבנייה מסיבית באזור. הוועדה המחוזית חיפה תדון היום (ב') בתוכניתם שמבקשת שינוי ייעוד של אתר מפעל אוטוקרס, מתעשייה, לטובת הקמת מתחם עירוני חדש משולב למגורים, מסחר ותעסוקה.

שטח התוכנית הוא 68 דונם וממוקם בכניסה הצפונית לטירת הכרמל, בין הרחובות, הרצל שהוא הרחוב הראשי של טירת הכרמל, קרן היסוד ומוצקין. התוכנית מציעה חלוקה של השטח לארבעה מתחמים הכוללים בינוי המשלב בנייה בגובה של עד שש קומות ("מרקמית") ולצידם מגדלים בגובה של עד 30 קומות. בסה"כ 850 יחידות דיור, מהן 250 יחידות דיור קטנות שמיועדות לסטודנטים. בנוסף מתוכננים 182 אלף מ"ר בייעוד של מסחר ותעסוקה. השטחים הירוקים של התוכנית, בהיקף מוצע של תשעה דונם, מוגדרים כשפ"פ (כלומר, בבעלות ואחריות פרטית). במרכז המתחם מתוכננת כיכר בגודל שלושה דונם.

בדיון הראשון בתוכנית, שהתקיים בחודש דצמבר 2019, הסתייגו אנשי טירת הכרמל מהיקף התוכנית. ראש העירייה אריה טל אמר במהלך הדיון כי "הבעיה העיקרית שלי זה נושא המגורים. אני מוצף במגורים. מול השכונה הזאת, שכונת ביאליק ורחוב ז'בוטינסקי. בצד השני, בחלק הדרומי, מתוכננת התחדשות עירונית. אתם יודעים מה המכפילים של העיר. אם אני הולך להרים עוד 600 יחידות דיור בצד השני ממול, ופה, עוד 600 יחידות דיור, אז אני כבר מעל ומעבר מבחינת מגורים. סדר העדיפויות, שאני רואה אותו, זה לקדם בעיקר את כל נושא המסחרי והתעשייה. מבחינתי, שהמגורים יהיו בסיום של כל המסחר והתעשייה". גם מהנדס העירייה, בוריס טיקמן, הביע הסתייגות מהתוכנית.

מנגד אמר מנכ"ל נצבא, פרי אטיאס, כי "אנחנו כיזמים, סבורים שיחידת קרקע כזו, של 70 דונם, זה מחולל שינוי. אלה הפנים היפות של טירת הכרמל".

אדריכל התוכנית, מטעם היזמים, ערן מבל, הוסיף כי הוא רואה בתוכנית מעין "חוליית חיבור" בין אזורי המגורים שנמצאים ממערב, לבין כל אזורי התעסוקה שמתפתחים ממזרח וצפון: "ראינו פה תמהיל של מה שעושה רובע או מתחם עירוני פעיל ואינטנסיבי. זה לא מקום שעובד חלק מהיממה. זה שילוב של מסחר, של מרחב ציבורי פתוח ומזמין שעושה לאנשים את הכיף לבוא ולשהות בו".