"אף אחד לא חשב שיהיה לנו האומץ לפרוש מהאיחוד האירופי": הנאום הלוחמני של בוריס ג'ונסון

זה היה הנאום הפומבי הראשון של ג'ונסון מאז שבריטניה פרשה פורמלית מהאיחוד האירופי בלילה שבין שישי לשבת והתחילה ב"תקופת מעבר" שאמורה להימשך עד סוף 2020

ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון / צילום: רויטרס
ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון / צילום: רויטרס

ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, נשא היום (ב') נאום לוחמני שבו הציג את מטרותיו למשא-ומתן בתחום הסחר והכלכלה מול האיחוד האירופי בשנה הקרובה. ג'ונסון הצהיר כי בריטניה לא תהיה מחויבת "ליישר את עצמה" לפי חוקי האיחוד - גם לא באופן וולונטרי, וכי יש לה הזכות ואת היכולת לגבש מדיניות עצמאית.

הכוונה היא לחוקים בתחומי איכות הסביבה, הגנה על העובדים ועוד שלל נושאים שהסמכות בעניינם עברה בשנים האחרונות מהפרלמנטים הלאומיים לסמכותה של בריסל. ג'ונסון טען כי במקרים רבים, הסטנדרטים הבריטיים גבוהים מאלה האירופיים.

סוגיה זו עשויה להיות חשובה משום שהיא עשויה להעניק לבריטניה, לפי תפיסת האיחוד האירופי, יתרונות לא הוגנים בתחום הייצור או היצוא, מה שיכול להביא לדרישות למכסים ולתעריפים.

זה היה הנאום הפומבי הראשון של ג'ונסון מאז שבריטניה פרשה פורמלית מהאיחוד האירופי בלילה שבין שישי לשבת, והתחילה ב"תקופת מעבר" שאמורה להימשך עד סוף 2020. כלי התקשורת דיווחו ביממה האחרונה כי הנאום צפוי להיות "קשוח" ולבצר עמדות פתיחה לקראת המשא-ומתן עצמו, שייפתח רק בחודש הבא. ג'ונסון לא איים בפרישה חד-צדדית, אלא אמר כי הוא מעוניין שהסכם הסחר יהיה דומה לזה הקיים בין האיחוד לקנדה, הכולל סחר חופשי, אך עדיין גביית מע"מ.

בזמן שג'ונסון נשא את הנאום בלונדון, נשא בבריסל נאום דומה מי שמוביל את המשא-ומתן מטעם האיחוד - מישל ברנייה. הפוליטיקאי הצרפתי אמר כי האיחוד מוכן להציע "הצעה יוצאת דופן" לסחר חופשי עם בריטניה, אך רק אם הממלכה המאוחדת תשמור על סטנדרטים וחוקים של האיחוד בשורת נושאים, כדי לאפשר "משחק הוגן" בין הצדדים.

גו'נסון גם קרא לבריטניה לחדש את ימיה כאימפריה הסוחרת ברחבי העולם, ואמר כי זוהי הזדמנות נדירה לבריטניה "להוביל את הסחר העולמי", משום "שאף אחד לא חשב שיהיה לנו האומץ לעשות זאת (לפרוש מהאיחוד האירופי, א"א)".