החברות הציבוריות בת"א נדבקו בווירוס הקורונה: אלה הענפים המרכזיים שסופגים ירידות חדות

רוב החברות הבורסאיות החשופות להשפעות הווירוס הסיני מנסות לשדר בינתיים מסר מרגיע למשקיעים • למרות זאת, כמעט כל המניות של חברות אלה מציגות ביצועי חסר ביחס למדדי הבורסה הרלוונטיים, וכמה מהן אף ירדו בשיעור דו-ספרתי בשבועיים האחרונים

נפגעות הקורונה בבורסה: חברות אופנה, תעשייה, הייטק ותיירות / צילום: עינת לברון
נפגעות הקורונה בבורסה: חברות אופנה, תעשייה, הייטק ותיירות / צילום: עינת לברון

רשימת החברות הנסחרות בבורסת תל אביב, שדיווחו על חשיפתן להתפשטות וירוס הקורונה בסין, מתארכת והולכת. מרבית החברות המדווחות הן בעלות פעילות ייצור (ישירה או באמצעות קבלני משנה) שחזרתה לשגרה מתעכבת כחלק מניסיונות הממשל הסיני למגר את המחלה. 

פעילותן של החברות הנפגעות הנסחרות בבורסה מגוונת, ונוגעת בין השאר בתחומי האופנה, התעשייה והטכנולוגיה, נוסף על חברות הפועלות בתחומי התיירות והתעופה - שלא פרסמו התייחסויות להשפעות המצב, אבל פועלות בענפים הנחשבים לנפגעים המיידיים מהשלכות התפשטות הווירוס.

בדומה לגיוון בפעילות, קיימת גם שונות גדולה בשווי השוק של החברות הנפגעות, שהקטנות בהן נסחרות בשווי עשרות בודדות של מיליוני שקלים, והגדולה שבהן מגיעה לשווי של יותר מ-2 מיליארד שקל.

מרבית החברות המדווחות בעניין זה מנסות לשדר, לפי שעה, מסר מרגיע למשקיעים, ומעריכות כי להחלטה בסין על הארכתה של חופשת ראש השנה הסיני לא תהיה פגיעה מהותית בפעילותן ובתוצאותיהן הכספיות. למרות זאת, בשלב הנוכחי כמעט כל המניות הרלוונטיות מציגות ביצועי חסר ביחס למדדי הבורסה הרלוונטיים, והירידות של כמה מהן מצטברות לשיעור דו-ספרתי בתוך כשבועיים. 

הנפגעות הבולטות בבורסה מבהלת וירוס הקורונה
 הנפגעות הבולטות בבורסה מבהלת וירוס הקורונה

"הארכה קצרה של החופשה"

האחרונה לעדכן בעניין השפעותיו של המצב בסין על פעילותה הייתה חברת תפרון , מעצבת ומייצרת מוצרי הלבשה תחתונה ובגדי ספורט. בהודעתה לבורסה הבוקר (ג') העריכה תפרון כי הארכת החופש בסין, שם היא פועלת באמצעות קבלני משנה - שככל הידוע מתכננים בשלב הנוכחי לחזור לשגרה בעוד כשבוע (10 בפברואר) - "לא תפגע מהותית בפעילות החברה, בשל העובדה כי מדובר בהארכה קצרה של החופשה". 

תפרון היא הקטנה מבין החברות המדווחות בנושא עד כה מבחינת שווי השוק שלה, שהצטמק לכ-35 מיליון שקל, אחרי שמנייתה איבדה כ-12% משווייה בתוך שבועיים.

זמן קצר לפני תפרון, לקראת סיום המסחר בבורסה אתמול (ב'), פרסמו חברת הטכנולוגיה קמטק וחברת פריורטק, מחזיקת המניות הבולטת בה, הודעות שניסו גם הן לשדר מסר מרגיע בנוגע להשלכות המצב בסין על פעילותן. קמטק העריכה בהודעתה כי הכנסותיה לרבעון הראשון של 2020 לא צפויות להיפגע, ופרוירטק עדכנה על עיכוב בחזרה לעבודה של עובדי החברה-הנכדה הסינית אקסס - מה שלהערכתה לא צפוי להשפיע באופן מהותי באספקת מוצרים ללקוחות מרכזיים. 

למרות זאת, מניותיהן של פריורטק  וקמטק  מציגות בסיכום השבועיים האחרונים ירידות דו-ספרתיות, שמגיעות לכ-15% בפריורטק ולכ-11% בקמטק. 

מי שעוד עדכנו אתמול בדבר חשיפתן להשפעות הווירוס הסיני היו חברות האופנה דלתא ועדיקה. בעוד דלתא הסתפקה בהערכה שלפיה הארכת החופשה בסין לא תהווה "פגיעה מהותית בפעילותה", בעדיקה הוסיפו כי "ככל ובמהלך השבועות הקרובים לא תתבהר התמונה ביחס להשפעת וירוס הקורונה על פעילות החברה בסין בטווח הארוך, עשויה להיות להתפשטות הווירוס השפעה מהותית לרעה על פעילות החברה". בשבועיים האחרונים הצטברו הירידות במניית דלתא  לכ-13% ובמניית עדיקה  לכ-5%.

אבגול צנחה 18% בשבועיים

בשלב הנוכחי, מנייתה של יצרנית הבדים אבגול , שבשבוע שעבר הייתה החברה הבורסאית הישראלית הראשונה לעדכן בעניין השפעותיו של וירוס קורונה על פעילותה, מציגה את הירידה החדה ביותר מאז שהתחילו לבוא לידי ביטוי החששות מהשפעות הווירוס בשוקי ההון בישראל ובעולם. המניה השלימה ירידה של כ-18% בתוך כשבועיים.

אבגול עדכנה תחילה כי "בעקבות וירוס הקורונה, וכן בשל סגר תעבורתי שהוטל במחוז הוביי (Hubei) שבו נמצא מפעל החברה בסין, החליטה בהתאם הנהלת החברה שלא לשוב לפעילות הרגילה במפעל, שמושבת באופן יזום בימים אלה בשל חופשת החגים, וזאת עד ל-2 בפברואר". משהגיע מועד זה בתחילת השבוע, עדכנה החברה כי "עסקים במחוז אינם רשאים לחזור לפעילות" עד לאמצע החודש (14 בפברואר), וכי "במקרה שלא יחולו שינויים בהוראות הממשל, והמפעל יחזור לפעילות ייצור רגילה ב-14 בפברואר, לא תהיה השפעה מהותית על תוצאות החברה".

מלבד אבגול, גם תאריך היעד שבו נקבו חברות נוספות לגבי החזרה הצפויה לעבודה בפעילות בסין מתקרב והולך, ולא מן הנמנע כי לקראת הגיעו גם הן יפרסמו עדכונים בנושא, במקרה שלא יחול שינוי מהותי במצב בסין, ויתקבלו החלטות חדשות של ממשלת סין בעניין. 

עם אלה נמנית חברת התעשייה המלט, שעדכנה על הארכתה של השבתת פעילות המפעל שלה עד לשבוע הבא (9 בפברואר) - השבתה ש"אינה מהותית לחברה". החברה, שנמצאת בשליטת קרן פימי בראשות ישי דוידי, עדכנה באותה הזדמנות גם על כוונתה "להעביר באופן זמני" את הפעילות בסין "למתכונת של 7 ימי עבודה בשבוע עם חזרת העובדים". מניית המלט  איבדה בתוך שבועיים כ-14% משוויה.

גם חברת התעשייה כפרית  נקבה במועד דומה לחזרה הצפויה לפעילות של המפעל שלה בסין, ובאותה הזדמנות העריכה גם כי "העיכוב בחזרה לעבודה אינו מהותי לחברה". כפרית, שמייצרת תרכיזים לשימוש כחומר גלם בתעשיית הפלסטיק, נמצאת בשליטת קיבוץ כפר עזה. 

שתי מניות נוספות הסובלות מסנטימנט שלילי על רקע החששות מהשלכות המצב בסין על תוצאותיהן הכספיות הן מניות חברת התעופה אל על  וחברת התיירות איסתא , שאיבדו בתוך שבועיים כ-7% משוויין. 

נוכחות משמעותית בסין

לנוכחותן המשמעותית יחסית של חברות ישראליות בסין ישנן כמה סיבות, שמלבד עלויות הייצור הנחשבות לנוחות במקרים רבים, כוללים גם את צמיחתן של כלכלות רבות באזורי המזרח הרחוק ואסיה, שם גוברים הביקושים למוצרים מסוגים שונים בשנים האחרונות.

מלחמת הסחר שהחלה בשנים האחרונות בין ארה"ב לבין סין השפיעה גם היא בחלק מהמקרים לחיוב על מכירות החברות בסין, בזכות היתרון שנוצר להן מול מתחרות אמריקאיות.

גם ללא קשר להשפעות מלחמת הסחר, מיקומן של אותן חברות בסין מהווה חלק מהפריסה הגלובלית שלהן באזורים שונים ברחבי העולם, כאחד משוקי הפעילות המרכזיים, גם לייצור וגם לשיווק, בתלות באופי הפעילות.

מלבד סין, חלק מהחברות פועלות בשווקים נוספים באזור המזרח הרחוק ואסיה, כך שהתרחבות הווירוס למדינות סמוכות לסין עלולות לייצר עבורן אתגרים נוספים בייצור.