במגמת שיפור: 152 נשים חברות בדירקטוריונים של החברות הממשלתיות

החדשות הטובות הן שהייצוג הנשי במועצות המנהלים נמצא במגמת עלייה בשנים האחרונות, בין היתר גם בזכות נבחרת הדירקטורים • החדשות הרעות - הפער נשמר באיוש תפקיד יו"ר הדירקטוריון: רק יו"רית אחת בודדה בנמל אשדוד

נשים בדירקטוריון - חברות ממשלתיות
נשים בדירקטוריון - חברות ממשלתיות

152 נשים מכהנות בדירקטוריונים של החברות הממשלתיות בישראל, מתוך 372 חברי דירקטוריון מכהנים, כך עולה מנתונים עדכניים שהעבירה רשות החברות הממשלתיות לבקשת "גלובס". מדובר בשיעור ייצוג של קצת יותר מ-40% - שיעור גבוה יחסית לסקטורים אחרים במשק.

מדובר גם בעלייה קלה לעומת נתוני סוף שנת 2016 - אז עמד שיעור הנשים בדירקטוריונים על 37.8%. שיעור הייצוג הגבוה של נשים בחברות הממשלתיות מוסבר במדיניות הנמשכת כבר מספר שנים ליישום חוק ייצוג הולם, פסקי דין של בית המשפט העליון שהתייחסו באופן ספציפי לסוגיית ייצוג נשים בדירקטוריונים והנחיות נציבות שירות המדינה.

פעולה מרכזית נוספת שהבטיחה בשנים האחרונות את השמירה על שיעור גבוה של נשים הייתה נבחרות הדירקטורים - אותו בנק שמתוכו ממנים השרים את חברי הדירקטוריונים מטעם הציבור (דח"צים).

בנבחרת הדירקטורים הראשונה, שהושקה בשנת 2013, עמד שיעור הנשים על 31%. בנבחרת השנייה מ-2015 הוא צלל ל-24% ובנבחרת השלישית, שיצאה לדרך ב-2017 עלה שיעור הנשים מחדש ל-30% - וזאת לאחר מאמצים גדולים שנעשו לשכנע נשים להתמודד על תפקידי דירקטורים.

גם העובדה ששיעור הנשים בשירות המדינה גבוה יחסית מסייעת, לאור העובדה שבכל דירקטוריון של חברה ממשלתית יש נציגות למשרדי הממשלה הרלוונטיים. 64% מהפרקליטים בשירות המדינה הן נשים ורקע משפטי נחשב לתכונה נדרשת מאד לצורך חברות בדירקטוריונים.

ואולם בנושא אחד קיים עדיין פער מגדרי בולט - יושבי-ראש הדירקטוריונים. נכון להיום ישנם רק שלוש נשים העומדות בראש דירקטוריונים באחת מ-60 החברות הממשלתיות. מבין 16 החברות הממשלתיות הגדולות ישנה יו"רית אחת, אורנה הוזמן בכור יושבת-ראש דירקטוריון חברת נמל אשדוד.

גם שיעור הייצוג של נשים בדירקטוריונים של 16 החברות הגדולות נמוך מהשיעור הכללי ועומד על 36.8%. מבין החברות השונות בולטות לטובה מקורות ונמל חיפה - בהן מספר הנשים בדירקטוריון שווה או עולה על מספר הגברים. מנגד בולטות לרעה חברת נמלי ישראל, חברת תשתיות נפט וחברת החשמל - בהן שיעור הנשים בדירקטוריונים נמוך.

חברות ממשלתיות - אחוז הנשים במועצות המנהלים במגמת שיפור
 חברות ממשלתיות - אחוז הנשים במועצות המנהלים במגמת שיפור