הבעלים של בורסת ניו יורק רוצה לקנות את eBay

אינטרקונטיננטל אקסצ'ינג', החברה שמחזיקה את בורסת ניו יורק, מציעה לקנות את eBay בעסקה שעשויה להגיע לשווי של מעל 30 מיליארד דולר • החברות לא מנהלות כעת מו"מ רשמי, ואין ערובה לכך ש-eBay תסכים לעסקה

חבילות של eBay / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
חבילות של eBay / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

החברה שמחזיקה את בורסת ניו יורק, אינטרקונטיננטל אקסצ'ינג', הידועה כ־ICE, מציעה לקנות את eBay בעסקה שעשויה להגיע לשווי של מעל 30 מיליארד דולר, לפי מקורות יודעי דבר.

ICE פנתה ל-eBay בעבר, ופנתה אליה שוב לאחרונה, לפי המקורות. החברות לא מנהלות כעת משא-ומתן רשמי, ואין ערובה לכך ש-eBay תסכים לעסקה.

אבל אם תהיה עסקה, היא תהיה גדולה, בהתחשב בשווי השוק של eBay, שעולה על 28 מיליארד דולר, ובפרמיה ש־ICE תצטרך כנראה לשלם.

לפי המקורות, ICE מעוניינת בעיקר בעסקי השוק (marketplace), הליבה של eBay, ולא ביחידת המודעות המסווגות בתשלום, ש-eBay שוקלת למכור. היחידה הזו עשויה להשיג כ־10 מיליארד דולר במכירה, להערכת המקורות.

ייתכן כי ICE רואה הזדמנות ליישם את המומחיות הטכנולוגית שלה בחיבור קונים ומוכרים באתר האי־קומרס (מסחר אלקטרוני) של eBay, שהוא שוק לכל דבר, ממוצרי אלקטרוניקה עד פריטי אספנים.

מניית eBay  נסקה בתגובה לידיעה על עסקה אפשרית שפורסמה לראשונה ב"וול סטריט ג'ורנל", ועלתה ביותר מ־7% במסחר אחר הצהריים אתמול (ג'). מניית ICE ירדה ביותר מ־5% כאשר המשקיעים העריכו את עלות העסקה הענקית, שתפגע ברווח למניה.

eBay הייתה מחלוצות המסחר האלקטרוני, אך התקשתה להתמודד עם יריבות כמו אמזון.קום. החברה ניסתה להרחיק את עצמה מהמוניטין שלה כבית מכירות מקוון, בניגוד לשוק אלקטרוני, כאשר המכירות הפומביות המקוונות יצאו מהאופנה. כאשר הזוהר שממנו היא נהנתה בימי הדוט קום התפוגג, eBay משכה תשומת-לב של כמה משקיעים פעילים בשנים האחרונות, ביניהם קארל אייקאן הידוע.

אייקאן לחץ עליה ב־2015 לפצל את פלטפורמת התשלומים פייפאל, שאכן הפכה לחברה עצמאית.

בערך לפני שנה לחצו קרנות הגידור אליוט מנג'מנט וסטארבורד וליו על eBay לשקול למכור את יחידת StubHub שלה למכירות כרטיסים ומודעות מסווגות. eBay התפשרה עם הקרנות הללו באמצעות קבלת נציגים שלהן למועצת המנהלים שלה.

בסוף 2019 הסכימה eBay למכרו את StubHub לחברת ויאגוגו אנטרטיינמנט מז'נבה ב־4.05 מיליארד דולר.

eBay מתנהלת ללא מנכ"ל קבוע מאז שהמנכ"ל הקודם דבין ווניג עזב בחודש ספטמבר האחרון, בנימוק של חילוקי דעות אם מועצת המנהלים. "בשבועות האחרונים התברר לי שאני לא בראש אחד עם מועצת המנהלים החדשה שלי. בכל פעם שזה קורה, מוטב להחליף את הראש", מסר אז ווניג.

בשבוע שעבר דיווחה eBay על ירידה ברווח ברבעון האחרון ופרסמה תחזית מונמכת מהצפוי להכנסות ברבעון הראשון של 2020. המניה איבדה למחרת 4.5% וננעלה שלשום (ב') ב־34.49 דולר.

בשיחה עם האנליסטים, כשהוא נשאל אם עסקי הליבה של החברה הם חלק מהתוכנית האסטרטגית שלה, השיב סמנכ"ל הכספים אנדרו קרינג כי "הכול חלק מתוכנית האסטרטגית".

אתמול (ג') פורסם עוד מכתב להנהלת eBay, ששאל אם החברה רשמה התקדמות מספקת, וקרא לה להתחייב להפרדת יחידת המודעות המסווגות בתשלום שלה.

ICE ידועה בעיקר כמפעילת בורסת ניו יורק, NYSE, וכן בורסות חוזים עתידיים ברחבי העולם. המנכ"ל ג'פרי ספרכר הקים את החברה הזו בשנת 2000 והפך אותה לאימפריית בורסות עולמית על-ידי קניית בורסות שונות של מניות וחוזים, כולל את בורסת הנפט הבינלאומית בלונדון ב־2001 ואת בורסת שיקגו ב־2018. ל־ICE יש גם כמה חברות לנתונים פיננסיים וחברת סליקה לעסקאות בנגזרים.

קניית eBay תהיה מהלך חריג ל־ICE שפועלת מאטלנטה, שב־20 שנותיה התמקדה בעיקר בניהול שווקים למוצרים פיננסיים כמו מניות ונגזרים, ולא במוצרי הצריכה שנמכרים בשוק המקוון של eBay מסאן חוזה בקליפורניה.

אבל ל־ICE יש היסטוריה של קניית פלטפורמות מסחר בתת־תפקוד והפיכתן לרווחיות יותר. מאז סגירת רכישת בורסת ניו יורק ב־2013 היא קיצצה בהוצאות הבורסה הזו, שדרגה את מערכות המסחר המיושנות שלה והוציאה עשרות מיליוני דולר על שיפוץ המבנה ההיסטורי של הבורסה במנהטן, שהפך לזירה מפוארת יותר להשקה של הנפקות ראשונות, IPO.

העניין של ICE ב-eBay נובע מכך שהשיטה המסורתית שבה צמחו קבוצות הבורסות - השתלטויות חוצות גבולות על קבוצות יריבות - הפכה לקשה יותר, בגלל ההתכנסות של העסקים ודרישות הרגולציה.

ב־2016 בחנה ICE להגיש הצעה לבורסת לונדון, אך חזרה בה ואפשרה לקבוצת דויטשה בורסה להגיש הצעת מיזוג לבורסת לונדון, שלא התממשה לבסוף בגלל התנגדות הרגולציה באיחוד האירופי. ב־2017, ICE נאלצה לבטל את רכישת טרייפורט, בורסה אירופית למסחר באנרגיה, בעקבות התנגדות רשויות ההגבלים העסקיים בבריטניה.