הזינוק במניית טסלה מקפיץ את השווי של אלון מאסק

מאסק ויתר על משכורת ובחר בחבילת אופציות מסוכנת יחסית שמהמרת ששווי השוק של טסלה יעלה ל-650 מיליארד דולר בעשר שנים • מניית טסלה זינקה בכ-400% מתחילת יוני, וב-50% מאז השבוע שעבר, זאת בעקבות הדיווח על רבעון רווחי שני ברציפות

אלון מאסק, מייסד טסלה / צילום: Reuters, Toru Hanai
אלון מאסק, מייסד טסלה / צילום: Reuters, Toru Hanai

מניית יצרנית הרכב החשמלי טסלה  עולה בקצב המהיר ביותר שלה זה שנים, ובוחנת אגב כך את עצביהם של מוכרי החסר (שורט), שהפכו אותה לאחד ההימורים הגדולים ביותר נגד מניה בשוקי ההון.

בתחילת השנה, מניית טסלה התנהגה במידה רבה כמו כל מניה אחרת בשוק: היא עלתה. אבל כאשר החל גל המימושים שנבע מהחששות מפני מגפת נגיף הקורונה, שמחק את העליות בשוק הרחב, טסלה הפתיעה והמשיכה לעלות, ובקצב עוצר נשימה.

ביום שני המניה זינקה ב-20% לנעילת שיא, ועקפה כל מניה אחרת במדד 500 S&P, כמו גם את הביטקוין והזהב. למעשה, העלייה של טסלה בששת ימי המסחר האחרונים היא קצב העלייה בשישה ימים הטוב ביותר שהציגה מאז מאי 2013, כשהחברה דיווחה על הרווח הרבעוני הראשון בתולדותיה.

כמעט פי 2 מ-GM ופורד יחד

אתמול הוסיפה טסלה במהלך המסחר יותר מ-23% לשיא במחיר של 967.5 דולר למניה, אך בסיום המסחר עברה לירידות חדות ולבסוף ננעלה בעלייה של 13.7% למחיר של 887 דולר. 

אמש הייתה טסלה שווה 160 מיליארד דולר, כמעט פי שניים מהשווי של GM ופורד יחד, כשמנייתה מסכמת עלייה של 112% מתחילת 2020.

מה הניע את המניה עד כה? הגאות קיבלה תנופה בשבוע שעבר כשטסלה דיווחה על משלוחי שיא ברבעון הרביעי ומסרה שהיא מתכננת לספק יותר מכוניות ברחבי העולם ב-2020. אנליסטים רבים הצטרפו גם הם לחוג השורי שמקיף את המניה, ולמשל חברת ארגוס ריסרץ' העלתה בתחילת השבוע את מחיר היעד שלה למניית טסלה מ-556 דולר ל-808 דולר.

הנמכרת ביותר בשורט

העליות הן קוץ בבשרם של הספקנים. ערך פוזיציות השורט על המניה צנח בשיא של 5.8 מיליארד דולר במהלך ינואר, לפי חברת האנליזות הפיננסיות S3 Partners. מוכרי חסר לווים מניות ומוכרים אותן, בתקווה להרוויח מקנייתן מאוחר יותר אם הן יורדות, כדי להחזיר את ההלוואה. S3 Partners מעריכה שמספר מניות טסלה שבחסר ירד ב-1.4 מיליון מניות בחודש האחרון.

"שאלת מיליון הדולר היא מתי יתרחש הגל הבא של כיסוי פוזיציות השורט הרציני, ואם הוא יהיה רק קילוח או צונאמי", תהה איגור דוסניבסקי, מנכ"ל S3 Partners.

לטסלה יש יחסים טעונים במיוחד עם מוכרי שורט. המייסד והמנכ"ל המייסד אלון מאסק מתווכח בפומבי עם מבקריו, ובמקרה אחד הוא כתב למנהל קרן הגידור דיוויד אינהורן כי ישלח לו "מתנה קטנה של מכנסיים קצרים במיוחד" ("a small gift of short shorts"). לאחרונה הוא שיבח את החלטת קרן הפנסיה הממשלתית היפנית לחדול מהלוואת מניות למוכרי שורט, וכתב בטוויטר: "בראבו, זהו הדבר הנכון לעשות! מכירה בשורט צריכה להיות לא חוקית".

אבל הספקנים עדיין מהמרים על ירידת מניית טסלה. למרות כיסוי פוזיציות רבות בשבועות האחרונים, יש עדיין הימורים בסך 14 מיליארד דולר נגד טסלה, שהיא החברה שהנמכרת ביותר בשורט בארה"ב, לפי S3 Partners, כשהיא מקדימה בכך את אפל ומיקרוסופט.

ובעוד שכמה אנליסטים העלו את יעדי המחיר שלהם למניה, טסלה נסחרת עדיין בהרבה מעל איפה שרבים סבורים שהיא צריכה להיות - ביום שני המניה הייתה ב-64% מעל תחזית היעד הממוצעת עבורה, לפי נתוני קבוצת Bespoke.

השווי של מאסק

טסלה הופכת את אלון מאסק, המייסד והמנכ"ל שלה, לעשיר מופלג בלי לשלם לו סנט אחד. נסיקת המניה העלתה את שווי ההחזקה של מאסק, 19%, ב-16 מיליארד דולר ל-30 מיליארד דולר מתחילת השנה.

העלייה החדה במניית יצרנית הרכב החשמלי אמש (ג') יכולה להמתיק גם את חבילת ההטבות שיקבל מאסק, שמבוססת על אופציות למניות שתלויות ביעדי מחיר בשוק. כעת הושגו כבר שני יעדים כאלו שיאפשרו למאסק לממש אופציות בשווי 1.8 מיליארד דולר.

המנכ"ל השנוי במחלוקת, שהוא גם בעל מניות הרוב ומנכ"ל יצרנית טילי השיגור לחלל SpaceX, העיד לאחרונה בבית משפט שאין לו הרבה מזומנים, כשהתגונן בהצלחה מפני תביעת דיבה נגדו. הוא נהג לקחת הלוואות כאשר מניותיו בטסלה משמשות כביטחונות.

מאסק ויתר על משכורת ובחר בחבילת אופציות מסוכנת יחסית, שמהמרת ששווי השוק של טסלה יעלה ל-650 מיליארד דולר בעשר שנים. ב-2018, כשהדבר פורסם, לגלגו עליו כמה משקיעים. היעד הזה נראה כעת הרבה פחות מטורף. מניית טסלה זינקה בכ-400% מתחילת יוני, ורק בשבוע האחרון ב-50% (!), בעקבות הדיווח על רבעון רווחי שני ברציפות.