בדירקטוריון מאוחדת הייצוג המגדרי כמעט שוויוני, אך הדרך עוד ארוכה

בקופת חולים לאומית יש רק אישה אחת • במכבי, שבה כיהנה בעבר יו"רית, יש פחות מ-20% דירקטוריות • ייצוג נשים בדירקטוריונים - פרויקט מיוחד

נשים בדירקטוריון - קופות החולים
נשים בדירקטוריון - קופות החולים

בישראל ישנן ארבע קופות חולים המספקות שירותי בריאות כוללים לתושבים. בין אם מדובר בבדיקות שנתיות, חיסונים, ליווי התפתחות של ילדים וטיפול בעת מחלה - עובדי קופות החולים ומערכות הבריאות פוגשים אותנו ברגעים הפגיעים ביותר שלנו. הדירקטוריונים של קופות החולים מפקחים על עבודתן, ודואגים לכך שהציבור יזכה לשירות לו הוא ראוי. על כן, שוויון מגדרי בדירקטוריוני הקופות מהווה נדבך חשוב, שכן הוא מאפשר נקודת מבט רחבה על הצרכים השונים של שני קהלי היעד בתוך מערכת הבריאות.

ואכן, לאורך השנים הייתה נציגות לנשים בדירקטוריונים של הקופות, ובקופת החולים מכבי כיהנה עוד בשנת 1988 יושבת ראש דירקטוריון - שרה דורון, שלימים נחשבה ליושבת ראש מיתולוגית ומדי שנה מתקיים בקופה כנס הקרוי על שמה. אך האם מתקיים שוויון מגדרי בדירקטוריונים של הקופות? כיום, בקופות החולים ישנם בסך הכל 49 דירקטורים, מתוכם 12 נשים. בקופת החולים מכבי, מכהנות כיום ארבע דירקטוריות, בדירקטוריון של 22 חברים, בקופת החולים מאוחדת ישנם עשרה חברי דירקטוריון ובהם ארבע נשים, בכללית 11 חברים מהם שלוש נשים ובלאומית שישה חברים ובהם אישה אחת.

כלומר, נשים מהוות כ-24% מחברי הדירקטוריונים של קופות החולים - למרות נוכחותן, הדרך לשוויון מגדרי עודנה ארוכה, אך ראוי לציין לטובה את דירקטוריון קופת החולים מאוחדת, המובילה בייצוג מגדרי שוויוני בקרב קופות החולים.

כשבוחנים את תפקידי ההנהלה הבכירים בקופות, במקומות מסוימים עולים נתונים מעודדים יותר. בקופת חולים מאוחדת, בה מכהנות כאמור המספר הרב ביותר של דירקטוריות, יש מנכ"לית - סיגל רגב רוזנברג, המנכ"לית הראשונה והיחידה בקופות החולים בישראל. במאוחדת יש גם סמנכ"לית אחת מתוך 11, עשר מנהלות אגפים מתוך 30, ו-60 מנהלות מחלקות מתוך 116 - יותר ממחצית. בקופת חולים מכבי ישנה שדרת ניהול נשית: מתוך ארבעה ראשי מחוז, שלוש הן נשים, וישנן שמונה סגניות ראשי מחוז מתוך עשר, מתוך 21 ראשי אגפים יש 11 נשים, ואילו בהנהלת המטה הנשים הן כמעט מחצית - 11 גברים ועשר נשים. בקופת חולים כללית, ישנן ארבע מנהלות במטה החברה מתוך 12 חברים וארבע מנהלות מחוזות מתוך תשעה. בהנהלת לאומית, הקופה עם הייצוג הנמוך ביותר לנשים בדירקטריונים, מכהנות שתי סמנכ"ליות מתוך שישה, מנהלת מחוז אחת מתוך ארבעה, וארבע מנהלות אגפים מתוך שישה. 

נשים הן כרבע
 נשים הן כרבע