יש כסף לקנאביס בתל אביב: טוגדר גייסה 25.1 מיליון שקל באג"ח בביקושי יתר

בעקבות ההודעה עולה מניית טוגדר 3% והחברה נסחרת לפי שווי של כ-180 מיליון שקל

יוחנן דנינו, יו"ר חברת הקנאביס טוגדר / צילום: איל יצהר
יוחנן דנינו, יו"ר חברת הקנאביס טוגדר / צילום: איל יצהר

חברת הקנאביס טוגדר הודיעה היום (ה') כי השלימה גיוס מן הציבור של אג"ח תמורת 25.1 מיליון שקל. במכרז התקבלו ביקושים לרכישת פי 2 מכמות היחידות שהוצעו לציבור, והמחיר שנקבע לכל יחידה היה גבוה ב-4.5% מהמחיר שביקשה החברה תחילה (0.95 שקל לעומת מחיר מינימלי של 0.91 שקל בהצעה המקורית). בעקבות ההודעה עולה מניית טוגדר  3% והחברה נסחרת לפי שווי של כ-180 מיליון שקל.

האג"ח הן אג"ח לשלוש שנים, ויוחזרו בתשלום אחד בסוף 2022. הריבית תשולם בשלוש פעימות, והריבית היא בשיעור שנתי של 4.75% על חלק הקרן שטרם סולק. האג"ח ניתנות להמרה לפי מפתח של 3.5 אג"ח לכל מניה, כלומר בהתחשב במחיר בו הונפקו האג"ח, ההמרה מגלמת שווי של 3.3 שקל למניה, גבוה בכ-2% בלבד ממחיר המניה כרגע במסחר.

טוגדר מגדלת קנאביס בישראל ובאוגנדה, ולפני כחודש החלה לשווק את מוצריה מסחרית בישראל. הבחירה של החברה להציע אג"ח להמרה ולא מניות בלבד, מעידה על הביטחון שלה בתזרים המזומנים שלה. החברה אכן פרסמה תחזיות הכנסות כדי לתמוך בהנפקה. (יש לציין כי גם עם תחילת פעילותה בבורסה לפני כשנתיים, טוגדר פרסמה תחזיות, שלא התממשו).

על פי התחזית, ב-2020 טוגדר תשווק עצמאית בישראל קנאביס בהיקף של 49 מיליון שקל, ודרך חברות אחרות בהיקף של 48 מיליון שקל. מהם, 16 מיליון שקל בשנה אמורים להגיע דרך חברת קנאביס מעבדות טכנולוגיה (שהוקמה על ידי יוצאי חברת גרין סמוק), והיתר נחלקים בין חברות אחרות - פנאקסיה, טבע אדיר, קנאביליס ויוניבו. 51 מיליון שקל נוספים אמורים לנבוע לחברה מייצוא מן החווה שלה באוגנדה. יצוא מאוגנדה טרם החל, אם כי החברה דיווחה כי החממה כבר מוכנה לשם כך.

בישראל, טוגדר נכנסת כרגע לשוק שבו תפרחת קנאביס נמצאת במחסור ולכן סביר כי לפחות בתחילת הדרך אכן לא תתקשה למכור כל מה שתגדל. בהמשך, עשויה התחרות לגבור. שוק קנאביס הישראל כולו, מגלגל היום כ-500 מיליון שקל במונחי צרכן סופי, והמגדלים גוזרים מכך כמה עשרות אחוזים, כלומר שוק מקומי נוכחי של כ-200 מיליון שקל לכל המגדלים, וכיום פועלים בו כעשרה מגדלים. משרד הבריאות אישר לאחרונה להוציא מישראל מספר אצוות קטנות של קנאביס של חברות שונות, לבדיקה ועבור טיפולי חמלה. מדיניות זו מרמזת על התקדמות גם לקראת ייצוא מסחרי, אך אינה מבטיחה זאת.

הנפקה זו היא הנפקת האג"ח הראשונה של חברת קנאביס בבורסה בתל אביב, וההנפקה השלישית של חברת קנאביס בתל אביב בחודשים האחרונים (אחרי 27 מיליון שקל לקאנופארם ו-26 מיליון שקל לקנביט). במהלך 2018 ורוב 2019, חברות קנאביס שמוזגו לשלדים בורסאיים בתל אביב מיעטו לבצע הנפקות לציבור, וגייסו הון בעיקר ממשקיעים פרטיים. כעת נראה כי הנפקה בבורסה הפכה לאפיק מימון אמיתי עבור החברות הללו.

עו"ד אילן גרזי, ראש מחלקת שוק ההון במשרד פרל כהן צדק לצר ברץ שליווה את ההנפקה (וממייסדי תחום הקנאביס בשוק ההון בארץ), אמר: "אנחנו שמחים על הצלחת ההנפקה ומשוכנעים שהדבר ימשוך משקיעים נוספים ביניהם משקיעים מוסדיים לתחום הקנאביס".