סוף עצוב: מת הרופא הסיני שהושתק כשגילה את נגיף הקורונה

רופא העיניים לי וונליאנג הבחין כבר בדצמבר בשבעה מקרים של נגיף, שלדעתו דמו לסארס, אך הוא התבקש מהרשויות להפסיק "להפיץ דברים כוזבים" • הוא נדבק בעצמו ולאחרונה זכה למעמד של גיבור כשהתגלה שהוא זיהה את הנגיף הקטלני בתחילתו - אך הוא לא הצליח לשרוד

פסטיבל האביב ביפן בצל נגיף הקורונה. בסין הפסטיבל המפורסם התבטל / צילום: רויטרס
פסטיבל האביב ביפן בצל נגיף הקורונה. בסין הפסטיבל המפורסם התבטל / צילום: רויטרס

לי וונליאנג, הרופא הסיני שניסה להזהיר מפני התפרצות נגיף הקורונה והושתק על ידי הרשויות, מת מהמחלה - כך דיווחה היום התקשורת הממלכתית במדינה, שממשיכה לספור קורבנות מהווירוס שטרם נמצאו לו חיסון או תרופה.

בתחילת ינואר, שוטרים הזהירו את לי, רופא עיניים, להפסיק ולדבר על התפרצותו של הנגיף. הרשויות בעיר ווהאן ניסו להשתיק את החדשות, אך אלו התפרצו בסופו של דבר ויצרו בהלה עולמית, עם התפשטות הווירוס ברחבי סין והעולם כולו.

עוד בדצמבר, הבחין לי בשבעה מקרים של נגיף שלדעתו דמו לסארס, הנגיף שהוביל למגיפה עולמית ב-2003. מקור ההידבקויות, לפי ההערכות מהשוק של פירות ים הואנאן בווהאן, והחולים שהו בהסגר בבית החולים שלו. ב-30 בדצמבר הוא העביר הודעה לרופאים אחרים בקבוצת צ'ט שבה הזהיר אותם מפני ההתפרצות וייעץ להם ללבוש בגדי מגן כדי להימנע זיהום. הוא לא ידע אז היה שהמחלה שהתגלתה הייתה נגיף קורונה חדש לחלוטין.

"שלום לכולם, כאן לי וונליאנג", פרסם הרופא פוסט ברשתות החברתיות, שבו העניק הצצה יוצאת דופן לניסיונות הטיוח של הרשויות המקומיות בעיר, בירת מחוז חוביי.

ארבעה ימים לאחר מכן, הוא זכה לביקור של גורמים מהלשכה לביטחון הפנים, שאמרו לו לחתום על מכתב שבו הואשם בהפצת "דברים כוזבים המפריעים מאוד לסדר החברתי".

"אנו מזהירים אותך בכובד ראש: אם תמשיך להתעקש, בעזות מצח כזו, ותמשיך בפעילות הבלתי חוקית הזו, אתה תובא לדין - האם זה מובן?", נכתב. לי השיב: "כן, אני מבין". הוא היה אחד משמונה אנשים שנחקרו בגין "הפצת שמועות". בסוף ינואר, הוא פרסם עותק של המכתב בוויבו והסביר מה קרה. בינתיים, הרשויות המקומיות התנצלו בפניו, אך ההתנצלות הגיעה מאוחר מדי.

בשבועות הראשונים של החודש שעבר, התעקשו גורמים רשמיים בווהאן שרק מי שבא במגע עם בעלי חיים נגועים יוכל להידבק, ולא ניתנה הנחיה להגנה על הרופאים. ואולם, שבוע אחרי ביקורם של השוטרים, לי טיפל באישה חולה בסרטן - והוא לא ידע שהיא נדבקה בנגיף החדש.

ב-30 בינואר הוא פרסם פוסט נוסף, שבו סיפר על התוצאות החיוביות שקיבל, וזה זכה לאלפי תגובות ולמילות תמיכה. "שלום לכולם, כאן לי וונליאנג", פרסם הרופא פוסט ברשתות החברתיות, שבו העניק הצצה יוצאת דופן לניסיונות הטיוח של הרשויות המקומיות בעיר, בירת מחוז חוביי

בפוסט שפרסם הוא תיאר שהוא החל להשתעל ב-10 בינואר, כשלמחרת היה לו חום ויומיים לאחר מכן הוא כבר אושפז בבית חולים. הוריו חלו גם הם, ופונו לבית חולים. רק עשרה ימים לאחר מכן, ב-20 בינואר, הכריזה סין על ההתפרצות של הווירוס כמצב חירום. לי אמר שכל הבדיקות שעבר הסתיימו בשלילת הידבקותו בנגיף.