מועצת התאגיד הכריעה: סמכויות ברוך שי יוגבלו

מועצת תאגיד השידור קבעה כי מנהל חטיבת החדשות ברוך שי יחזיק בסמכויות העריכה וקביעת התוכן בלבד, ואילו בכל הנוגע לניהול העובדים ההכרעה הסופית תהיה בידי המנכ"ל אלדד קובלנץ • בתוך כך, מתיחות רבה בין קובלנץ לבין חלק מחברי המועצה

ברוך שי, מנהל חטיבת החדשות בתאגיד השידור "כאן" / צילום: גילי שם טוב
ברוך שי, מנהל חטיבת החדשות בתאגיד השידור "כאן" / צילום: גילי שם טוב

מועצת תאגיד השידור הציבורי "כאן" הסדירה את מאזן הכוחות שבין מנכ"ל חטיבת החדשות ברוך שי למנכ"ל התאגיד אלדד קובלנץ - ולא לטובתו של שי: ל"גלובס" נודע כי במועצה נקבע כי מנהל חטיבת החדשות בתאגיד יחזיק בסמכויות העריכה וקביעת התוכן בלבד; ואילו סמכויות ניהוליות משמעותיות - כמו אישור על שכירת עובדים או פיטוריהם, כל מה שקשור ב-look and feel של החטיבה (בעיקר בענייני המהדורה), האריזה והמעברונים - בכל אלה ההכרעה הסופית תהיה בידי מנכ"ל התאגיד קובלנץ.

מועצת התאגיד החלה לעסוק בגבול הדק שבין הסמכויות כבר לפני מספר חודשים, בעקבות ביקורת קשה של חלק מחברי המועצה על ביצועי חברת החדשות מצד אחד, וטענות של גורמים מחוץ לתאגיד, בהם עמותת "הצלחה", על התערבות בניהול חטיבת החדשות של קובלנץ.

חוק השידור הציבורי מסדיר את תפקידו של מנהל חברת החדשות וקובע כי "בענייני היום, במסגרת תקציב חברת החדשות, יהיה מנהל חטיבת החדשות העורך הראשי. בביצוע תפקידו זה יפעל מנהל חטיבת החדשות באופן עצמאי". אולם, מאחר שחברת החדשות היא חלק חשוב מהתאגיד, ועל התאגיד מופקד המנכ"ל, יש לו אחריות כוללת. האם ההכרעה הסופית של שכירת כוח-אדם - נושא בעלת חשיבות משמעותית בחברת חדשות שיש לו גם משמעות כלכלית נכבדה - היא בידי המנכ"ל או מנהל החטיבה?

המועצה כבר לא "בכיס של קובלנץ"

אל השאלות שהגיעו מחוץ לתאגיד השידור הצטרפה ביקורת חריפה בתוך מועצת התאגיד על ביצועי חטיבת החדשות באופן כללי, ועל תפקודו של שי באופן ספציפי. מי שהוביל את הקו התקיף והביקורתי היה חבר המועצה שלומי שטיין, שבישיבת מועצה סוערת שנערכה לפני מספר חודשים התמקד בעיקר בביצועים הלא מבריקים של החטיבה מבחינת נתוני רייטינג ואי-הצלחתה בקביעת סדר יום. על-פי מקורבים, שטיין מתח ביקורת חריפה, בין היתר, על משדר הבחירות ועל התוצאות שהוא הניב למרות השקעה כספית גבוהה.

באותה ישיבה דנו חברי המועצה בהיררכיה הניהולית שאמורה להתקיים בין מנהל חטיבת החדשות למנכ"ל התאגיד. עו"ד רונן ריינגולד, שכיהן אז בתפקיד היועץ המשפטי, הסביר כי החוק מעורפל ואינו חד-משמעי בנושא, ועל המועצה להחליט ולגבש מדיניות. במועצה קבעו כי התערבותו של קובלנץ עולה בקנה אחד עם המותר על-פי חוק, אך עם זאת החליטו להגדיר גבולות גזרה במטרה לדייק את רמת המעורבות של המנכ"ל בחטיבה.

על פניו, חלוקת התפקידים כפי שהוגדרה על-ידי המועצה מחלישה את שי ומחזקת את קובלנץ, ויש בה כדי לאותת על כוחו של קובלנץ בתוך המועצה. אולם בפועל התמונה מורכבת יותר. נזכיר כי רק לפני מספר חודשים זכה קובלנץ במכרז על תפקיד מנכ"ל התאגיד. מתוך תשעה חברי מועצה צידדו שבעה בבחירתו, ורק היו"ר גיל עומר וחבר המועצה דוד אלכסנדר (שהיה חבר בוועדת האיתור) צידדו דווקא במי שהתמודד מולו - יורם מוקדי, לשעבר סמנכ"ל הוט. מאז הקמת התאגיד המועצה נתפסה כ"יושבת בכיס של קובלנץ", ולכן הבחירה בו לא הפתיעה איש.

אבל שלא לייחוס מקורבים בתאגיד מספרים כי בחודשים האחרונים מאז שקובלנץ נבחר לתפקיד המנכ"ל הקבוע, חל שינוי במערכת היחסים שבינו לחברי המועצה. על-פי אותם גורמים, שוררת כיום מתיחות רבה בין קובלנץ לבין חלק מהחברים, ומעת לעת הם נוקטים מולו צעדים לעומתיים. למשל: קובלנץ, כך טוענים המקורות, ביקש להאריך בשנה נוספת את שיתוף-הפעולה של התאגיד עם קשת והתוכנית "הכוכב הבא לאירוויזיון" - בקשה שיש להניח שהייתה עוברת בקלות עד לפני זמן לא רב, אך המועצה לא קיבלה את בקשתו והחליטה על הפסקת שיתוף-הפעולה כבר השנה.

ממתינים לאיוש המועצה החדשה 

מתוך כוונה להגן על עצמאות תאגיד השידור הציבורי, הגוף היחיד שמפקח על פעילותו ויכול להחליט בנושאים כבדי-משקל כמו הדחת מנהל חטיבת חדשות או מנכ"ל, הוא מועצת התאגיד. לכאורה, מתיחות חריפה עם חברי המועצה הייתה עלולה להעלות לסדר היום אפשרות של הדחת מי מהדמויות הבכירות.

ואכן, לפני מספר חודשים היה בתאגיד מי שטרח להפריח בלוני ניסוי על כוונות לפעול להדחתו של שי. אולם למרות הביקורת הקשה על הישגי חטיבת החדשות והמתיחות מול קובלנץ, נראה לא סביר שחברי המועצה ינקטו צעדים קיצוניים. בין היתר כי הם נמצאים לקראת סוף הקדנציה שלהם, ובאפריל אמורה להיבחר מועצה חדשה, ועל בחירתה מופקד השופט אילן שיף העומד בראש ועדת איתור.

נזכיר כי מועצת התאגיד כבר פועלת בחסר של שלושה חברים שפרשו. בתקופה האחרונה בחרה ועדת האיתור שני מועמדים סופיים שמצאה כמתאימים להחליף שניים מתוך השלושה, והם אמורים לקבל את אישור שר התקשורת, אך בינתיים כלל לא ברור אם ניתן לקבל את אישורו בתקופה בה מכהנת ממשלת מעבר. באפריל תידרש ועדת האיתור להחליט מה היא עושה לגבי איוש תשעת חברי המועצה הפעילים כיום - האם היא מעריכה את כהונתו של מי שיהיה מעוניין בכך, או שתפעל לגיוס חברי מועצה חדשים.

בסיטואציה הנוכחית נדמה שכולם משלמים מחיר מסוים: גורמים בתאגיד מציינים כי בחודשים האחרונים שי, שבעבר לא היסס להתנגד למהלכים שיזם קובלנץ, יותר נוטה ליישר קו - וכך אפשר לראות קידום ויחסי ציבור של תכני התאגיד בתוך תוכניות חטיבת החדשות - דברים שבעבר שי התנגד להם לחלוטין.

בחודשים שאחרי בחירתו אולי קל יותר לקובלנץ לנהל את התאגיד, והיכולת של המועצה להצר את צעדיו מוגבלת - אולם במקום שכן ניתן, נראה שהם לא מהססים לעשות זאת. 

כך או כך, הדרמה הגדולה תתרחש ככל הנראה כשיתברר כיצד תאויש המועצה החדשה ומי יהיה העומד בראשה.

ממועצת "כאן" נמסר בתגובה: "ארבע שנים מהקמתו המורכבת והמאתגרת, התאגיד נמצא בהליך של גיבוש תוכנית אסטרטגית לכלל החטיבות ובהן גם חטיבת החדשות. החוק קבע כי מנהל חטיבת החדשות הוא העורך הראשי של שידורי החדשות ותוכניות בענייני היום, ויפעל באופן עצמאי לעניין שידורים אלה, כולל קליטת עיתונאים בחדשות. הנוהל החדש מסדיר את חלוקת הסמכויות בין המנכ"ל למנהל חטיבת החדשות, תוך שמירה מלאה על כוונת המחוקק. בעניין 'הכוכב הבא' - בפני מועצת 'כאן' הוצגה עמדת ההנהלה, ובהתאם לה קיבלה המועצה את החלטתה. מועצת התאגיד והנהלת התאגיד עובדים בשיתוף-פעולה מלא".

שידור חוזר: בתאגיד מחפשים משנה למנכ"ל, שוב

בתאגיד השידור הציבורי מחפשים שוב משנה למנכ"ל. לפני מספר ימים התפרסמה מודעה שהזמינה מועמדים שמעוניינים בתפקיד להגיש מועמדותם, זאת לאחר שמודעה כמעט זהה התפרסמה כבר לפני שבעה חודשים, אולם המכרז כפי שהתפרסם אז נגנז.

תפקיד המשנה למנכ"ל "כאן" לא היה קיים עד עתה בתאגיד. אומנם בחוק התאגיד הוקצה תקן לתפקיד, ובעבר אף נבחנה האפשרות לקדם בחירה כזאת, אך מאחר שתפקיד המנכ"ל הוגדר כזמני, נראה היה מיותר לקדם מהלך שכזה.

במאי שבנה שעברה, שבועות ספורים לאחר שאלדד קובלנץ, מי שכיהן מאז הקמת התאגיד בתפקיד מנכ"ל הזמני, מונה לתפקיד המנכ"ל הקבוע, ההחלטה למנות לו משנה הפכה לסבירה יותר, והמהלך יצא לדרך.

בתוך זמן קצר פורסם מכרז שהגדיר את תפקיד המשנה באופן הבא: "שותף למנכ"ל בניהול התאגיד בהיבטים המינהלים והלוגיסטיים ומבצע פעולות נוספות ככל הנדרש בהתאם למדיניות המועצה ולהנחיית המנכ"ל. המשנה אמור להיות שותף בהגדרת היעדים וגיבוש תוכניות העבודה של היחידות השונות, באחריותו להטמיע מתודולוגיות לניהול ולביצוע מעקב ובקרה על עמידה ביעדים ומימוש תוכניות עבודה, אחריות ישירה על תחומי המנהל, משאבי אנוש כספים ותפעול. כמו כן, הוא אמור לייצג את התפקיד בפורומים שונים רגולטוריים, ממשלתיים ומקצועיים".  

המכרז הסתיים, מועמדויות הוגשו, אולם משנה למנכ"ל לא נבחר, ובפועל המכרז נגנז. לפי גורמים מקורבים לתאגיד, במועצה הייתה מחלוקת לגבי התכונות הנדרשות לצורך מילוי תפקיד זה: נבהיר כי מנכ"ל התאגיד הוא על-פי חוק גם העורך הראשי, וחלק נרחב מעיסוקיו קשור בתוכן ולא במנהלה. ולכן, קובלנץ וחברי מועצה אחרים סברו כי רצוי שהאדם שייבחר יהיה בעל חוזקות בתחום התוכן. מנגד, אחרים התעקשו כי יש לתת למנכ"ל חיזוק דווקא בתחומי האדמינסטרציה והניהול, ולכן יש לחפש דמות מינהלן. בסופו של דבר ניצחה האסכולה שדגלה בחיפוש מינהלן, והמודעה פורסמה מחדש באופן זהה - רק בפער של שבעה חודשים.