תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

הרכב הקומפקטי שמציע פתרון למצוקת החנייה והפקקים

חברת CITY TRANSFORMER הישראלית פיתחה רכב חשמלי, שהוא שילוב בין אופנוע למכונית, וממדיו מתכווצים פיזית בהתאם לצורך • "ארבעה כאלו נכנסים במקום חניה של רכב אחד ממוצע"

הרכב של CITY TRANSFORMER משנה את מימדיו בהתאם לצורך / הדמיה: Erel Herzog
הרכב של CITY TRANSFORMER משנה את מימדיו בהתאם לצורך / הדמיה: Erel Herzog

הכתבה מטעם Together

את הסיטואציה הזו אין אחד שלא מכיר: נכנסים לרכב, מבקשים להגיע מנקודה אחת לשנייה בתוך העיר - ונתקעים דקות ממושכות בפקקים, ועוד זמן ארוך ומתיש בחיפוש אחר חניה. זאת המציאות היום בערים הגדולות בכל רחבי העולם: פקוק, צפוף, וכמעט ללא פתרונות חניה מניחים את הדעת. תושבי הערים, וכל מי שמבקש לבקר בהן, מבלה פרק זמן לא סביר בניסיון להגיע ממקום אחד לאחר בתוך העיר.

המצוקה הזו היא דבר ידוע ומוכר גם למקבלי ההחלטות בחלונות הגבוהים - ראשי עיריות, ובכירים באגפי התכנון. הערים הגדולות המבוקשות ממשיכות לצמוח, הופכות צפופות וכתוצאה מכך מספר הרכבים בהן רק ילך ויגדל ויקשה על הנהגים. האם נידונו להתמודד עם מצב זה מבלי יכולת לשנות אותו? לא בטוח: נראה כי יש פתרון בהישג יד, והוא מגיע (כמו תמיד כמעט) מהמגזר הפרטי - מחברה ישראלית בשם CITY TRANSFORMER.

"הרעיון שלנו נובע מצורך", מספר ד"ר אסף פורמוזה, ממייסדי החברה. "כל מי שמגיע לתל אביב ועובד בה, מגלה במקרים רבים שהוא תקוע ברכב: חיפושי החניה והפקקים גורמים לו 'לשרוף' זמן יקר. לנו יש פתרון -רכב מנועי שהוא שילוב בין אופנוע למכונית. מצד אחד, כזה שאפשר להתנייד בו בבטחה, לתפוס נתיב כמו כל רכב, וגם ליהנות מבקרת אקלים ולא להיות חשוף לפגעי מזג האוויר; מצד שני - ניתן לצמצם את ממדיו כשיש בכך צורך, ולחנות בכל מקום, כמו אופנוע סטנדרטי. כך אפשר לשוב וליהנות מהחופש, להתנייד ולחנות בעיר, ולחסוך זמן יקר.

"הרכב שלנו קומפקטי: ארבעה כאלו נכנסים במקום חניה של רכב אחד ממוצע. במצב נסיעה רגיל הרוחב שלו הוא כ-1.44 מטר, ובחניה, לאחר שהוא מצטמצם, רוחבו כמטר אחד. המחיר שלו נע בין 13 ל-15 אלף דולר נכון להיום, צריכת האנרגיה נמוכה, משקלו נמוך - 450 ק"ג, הוא חשמלי והתחזוקה אינה יקרה. בסופו של דבר כולם ירוויחו ממנו".

עד כמה הרכב קטן וקומפקטי באמת? ד"ר פורמוזה מספר כי באחד האירועים שבהם הוצגה ההמצאה, התברר שהאולם נמצא בקומה הראשונה. "מדובר היה באירוע במרכז רבין בתל אביב. רגע לפני תחילתו הודיעו לנו שהוא לא יתקיים בקומת הקרקע. ביקשתי מהם למדוד את גודל המעלית - וכשהבנו שהמידות הן מטר ועשרים על שני מטרים וחצי, רווח לנו: כיווצנו את הרכב והעלינו אותו במעלית, להפתעת כולם".

לעמוד המוצר באתר Together>>

שינוי ממדי הרכב בלחיצת כפתור ובעתיד אף אוטומטית

הרעיון המדובר נשמע נחוץ למדי במציאות הקיימת בערים, אך כיצד זה קורה בפועל? כיצד אותו רכב של CITY TRANSFORMER משנה את צורתו והופך קטן יותר בממדיו? ד"ר פורמוזה מסביר עד כמה זה פשוט. "נכון להיום השינוי בממדי הרכב מתבצע בלחיצת כפתור - לצמצום ממדי הרכב ולהרחבתו. בעתיד זה יקרה גם בצורה אוטונומית, לפי המצב בכביש ברגע נתון: הרכב יכיר את הסביבה שלו בעזרת חיישנים מיוחדים, וכאשר יצטרך לעבור במקומות צרים, לדוגמה, הוא יהפוך צר יותר באופן אוטומטי. זה יאפשר למשתמש לנסוע גם בנתיבים לתחבורה צרה, שכבר קיימים היום בכמה ערים בעולם, ובנתיבי תחבורה ציבורית (כיום בתל אביב, לדוגמה, יכול כל אופנוע לרכוב בנת"צים על פי חוק) ועוד.

"השינוי מתבצע תוך כדי תנועה, אבל בצורה כזו שבתוך פחות משני מטרים של נסיעה ובתוך פחות משתי שניות, הוא קורה. כך אין חיכוך גדול של הצמיגים עם הכביש. למעשה, החלק שמתרחב ומתכווץ הוא תחתית הרכב (הפלטפורמה), תא הנוסעים, נותר כפי שהוא. הפלטפורמה עם המנגנונים והתהליך הממוחשב של ההתרחבות וההצטמצמות מוגנים ב פטנטים רשומים של החברה".

הרכב עצמו מותאם לשני נוסעים מבוגרים - אחד נהג והשני מאחוריו, או למבוגר מקדימה ולשני ילדים מאחור. במידת הצורך, ניתן לשנות את תא הנוסעים שיתאים גם לייעודים אחרים. "אנחנו מציעים גם קונפיגורציה לנסיעות לוגיסטיות בתוך העיר - נסיעת מטען ושליחויות", מציין ד"ר פורמוזה. "זו ייחודיות נוספת של המוצר שלנו. הפלטפורמה של החלק התחתון - זה שמשנה את ממדיו - מתוכננת בצורה נפרדת מתא הנוסעים, כך שאפשר לעצב את התא בתצורה שונה ליישומים שונים בתוך העיר".

נציין גם שהרכב מסוגל להתנייד בקלות מחוץ לעיר, אך מגבלות רגולטוריות ותקינה אירופית, שאומצו גם כאן בישראל, מאפשרות לו לנסוע עד למהירות של 90 קמ"ש. כך שבאוטוסטרדות המהירות אי אפשר לנהוג עליו לפי שעה. בכל כביש בינ-עירוני רגיל יכול הרכב לנסוע ללא הגבלה.

עוד מסביר ד"ר פורמוזה על הפוטנציאל העירוני של הרכב החדש כי "חשוב להבין שישנם לא מעט אנשים שמעדיפים את התחבורה האישית על פני התחבורה הציבורית בהגדרתה הישנה. אפשר לראות זאת בעלייה המטאורית של הקורקינטים והאופניים החשמליים והמשתמשים בהם, שעושים זאת למרות הם פחות בטוחים ומוגנים, וחשופים לפגעי מזג האוויר. תחושת החופש שלהם מפצה על הכול. כאן אנחנו מציעים רכב שהוא גם בטוח יותר, גם מגן מפני מזג האוויר וכולל בקרת אקלים, וגם יכול להביא את הנהג מ-A ל-B בקלות, בלי בעיות חניה ובלי פקקים במקומות בהן יש נתיבים יעודיים לתחבורה צרה ".

המטרה: ייצור של מאה רכבים שיתופיים שייסעו בתל אביב

חברת CITY TRANSFORMER נמצאת כיום בשלבים מתקדמים של גלגולה העסקי, לאחר שזכתה למענקים מהמדינה ומתחרויות חדשנות שונות. היא אף השתתפה בכנסים ובאירועים עולמיים גדולים בתחום הרכב - וכבר ייצרה יחידות ראשונות של הרכב החדשני, לטובת נסיעות מבחן שהסתיימו בהצלחה. כיום לחברה שאיפות ויעדים ברורים למדי.

"אנחנו נמצאים כיום בשלבי סיום הפיתוח, והמטרה היא להתחיל בעתיד הקרוב בפיילוט בתל אביב - לייעד את הרכבים שלנו לנסיעה שיתופית ברחבי העיר", מספר ד"ר פורמוזה. "בהמשך נוציא לדרך פיילוט דומה בארבע ערים נוספות באירופה. המטרה היא לייצר בתוך שנה וחצי כ-100 רכבים עבור הפיילוט בתל אביב, לאחר מכן למכור את הרכבים אותם תייצר החברה לציי רכבים ובסופו של דבר גם לציבור הרחב, כמובן. כבר כיום אפשר להזמין את הרכב בהזמנה מראש (Pre-Order) ולשריין מקום בין הקונים הראשונים של ה-CITY TRANSFORMER, כולל שימור של המחיר האטרקטיבי שאנחנו מציעים כעת בסך של 13 אלף דולר בלבד לרכב".

כאמור, החברה זכתה לאורך שנות קיומה בכמה וכמה מענקים בתחום החדשנות והטכנולוגיה, אך נראה שהשיא הגיע בסיור שערכו אנשיה אצל ענקיות הרכב הגרמניות (סיור שמומן על ידי ממשלת ישראל). "באחד הכנסים שנערכו בסיור הזה נכח באולם פרופסור יוהאן טומפורדה, ממציא הסמארט. הוא אהב מאוד את הרעיון שלנו, וכיום הוא נמצא איתנו בשותפות מלאה ונחשב לחלק בלתי נפרד מהצוות", מספר ד"ר פורמוזה.

הוא מוסיף כי היום יש גם לציבור הרחב הזדמנות טובה מאוד להיות חלק מהמיזם. "אנחנו מאפשרים להשקיע בנו, במסגרת שיתוף הפעולה עם פלטפורמת השקעות ההמונים Together. כך יש לכל אחד אפשרות לא רק לתמוך בנו' אלא להיות ממש חלק מההצלחה - לקנות מניות של CITY TRANSFORMER ולהפוך שותפים בחברה".

"מדובר במוצר שכבר קיים ונוסע, ואני עצמי כבר עשיתי בו נסיעת מבחן ונהניתי מאוד", מספר רו"ח שוקי כהן שרת, מייסד ויו"ר הדירקטוריון של חברת Together. "בחרנו ב-CITY TRANSFORMER כי היא עונה על כל הדרישות הקפדניות שלנו והציפיות שלנו מחברות הסטארט-אפ המבטיחות, שאנו מצרפים לפורטפוליו ההשקעות שלנו. לחברה צוות ישראלי-גרמני מנוסה, מוצר עם עומק טכנולוגי משמעותי מאוד ושוק פוטנציאלי גדול. אני רוצה להדגיש עוד כי למרות החדשנות, למרות המהפכה שמבטיח המוצר הזה, הוא מוצע במחיר נוח עבור כל מי שמחפש רכב. מחיר של 15 אלף דולר לכל היותר הוא מחיר שווה לכל נפש".

לעמוד המוצר באתר Together>>