בעלי אקספרס מרגיעים: "התחפושות יגיעו, הווירוס לא עובר במשלוח"

האיש שאחראי על הפעילות של ענקית המשלוחים הסינית בשוק המקומי מנסה להרגיע מהשלכות הקורונה על המשלוחים לישראל, וטוען כי "המלאי שהוכן מראש יספיק" • ומה לגבי שיתוף-הפעולה עם הדואר? "אני מודע לכך שדברים עדיין לא עובדים מושלם, אבל אנחנו מאמינים בשותפות הזאת"

תיירים ברחובות סין / צילום: Mark Schiefelbein, Associated Press
תיירים ברחובות סין / צילום: Mark Schiefelbein, Associated Press

לפני כשבוע וחצי שלח דואר ישראל הודעת התרעה ללקוחותיו, לפיה בעקבות החשש מהעברת נגיף הקורונה מסין לשאר העולם וביטול הטיסות מסין ואליה, "ייתכנו עיכובים בשליחת הפריטים לסין ומסירתם ביעד". ההתרעה מתייחסת לדואר היוצא מישראל, אבל מה לגבי חבילות המגיעות מסין לישראל?

לדברי לוקאס דווליט (Lukasz Dwulit), מנהל ההתרחבות הגלובלית בשווקי ישראל, מרכז ומזרח אירופה בעלי אקספרס, בכל הנוגע לחבילות המגיעות לישראל "אנחנו עובדים עם דואר ישראל באופן צמוד, ולא קיבלנו עדכון על שום עיכובים מהם".

יהיו עיכובים בהגעת חבילות מסין בגלל משבר הקורונה?

"קיבלנו הרבה מאוד שאלות בנושא הזה מישראל בשבוע שעבר, וחשוב לי להבהיר שאני לא חושב שיהיו עיכובים במשלוח חבילות", מנסה דווליט להרגיע. "מגפת נגיף הקורונה פרצה בדיוק בתקופה של ראש השנה הסיני (שכולל חופשה מרוכזת בת שבוע בסין, א"ד), וכמו שאתה יכול לנחש, הכנו מלאי מראש מהמוכרים שלנו, כדי שנוכל לספק את כל ההזמנות לאורך התקופה בה המפעלים ייסגרו והעובדים יחזרו הביתה לחג. באיזשהו מקום היה קצת מזל בכך שהכול התחיל בדיוק תקופה הזו של החג, כי אנחנו כבר מסוף דצמבר עסוקים בבניית המלאי שלנו לתקופה.

"עדכנו את דואר ישראל שלא יהיו עיכובים מהצד שלנו, לגבי הצד של דואר ישראל אני לא בטוח. אני יודע שהיקף ההזמנות שלנו גדול מאוד, ואנחנו מודעים לעיכובים שעשויים להיות במקטע החלוקה האחרון. אנחנו מקווים שדואר ישראל יוכל להתמודד עם היקף המשלוחים שאנחנו מעבירים אליהם, ואני יודע שהם עובדים קשה מאוד לעשות זאת".

חופשת ראש השנה, החג החשוב ביותר בלוח השנה הסיני, החלה ב-24 בינואר, יום אחרי שהסגר על העיר ווהאן וסביבתה, מקור התפשטות נגיף הקורונה, נכנס לתוקף. במקור החופשה הייתה אמורה להסתיים ב-30 בינואר, אך הרשויות הסיניות הודיעו על הארכתה בעשרה ימים נוספים, כחלק מהניסיונות לעצור את התפשטות הנגיף. רק היום (ב') חזרה סין לעבודה באופן רשמי אחרי כשבועיים וחצי של חופשה כפויה.

אלא שגם החזרה הזו תהיה הדרגתית וזהירה, על רקע עלייה נוספת במספר המקרים החדשים של הידבקות במחלה, לאחר שכבר היה נראה כי אלה נמצאים בירידה. על-פי הנתונים האחרונים שפרסמו הרשויות הסיניות, ב-24 השעות שהסתיימו ביום ראשון בחצות נרשמו 3,062 מקרי קורונה חדשים - עלייה של 15% מהיממה שלפני.

כאמצעי זהירות, הרשויות המקומיות ברחבי סין מחייבות מפעלים לעמוד במגבלות ובתנאים נוקשים לפתיחתם. במחוז גוואנגדונג בדרום סין למשל, מרכז הייצור הסיני, נדרשים מפעלים לבדוק אחת ליום את החום של העובדים, לחטא את אזורי העבודה ולשמור מלאי גדול של אמצעי מיגון. מפעל פוקסקון בעיר שנג'ן, המרכיב את מכשירי האייפון לאפל, הוא בין אלה שהורו לעובדיהם לא לחזור לעבודה, כאשר חלק מקווי הייצור במפעל בכלל הוסבו לייצור מסכות עבור העובדים במקום אייפונים.

באזורים אחרים נדרשים המפעלים לדאוג כי עובדיהם החוזרים לעיר אחרי החופשה הארוכה ישהו קודם 14 יום בבידוד, לפני שיורשו לחזור לעבודה. כמובן שאין מה לדבר בשלב הזה על חזרה לפעילות בחלקים גדולים של מחוז חביי, שעדיין נמצאים תחת אותו הסגר.

התכוננתם אולי לחופשה של שבוע, אבל עכשיו כבר מדובר על השבתה של שבועיים וחצי. איך יש לכם מלאי לתקופה כל-כך ארוכה?

"למוצרים שאנחנו מפרסמים הכנו מלאי לתקופה של יותר משבוע על בסיס הניסיון משנים קודמות. אנחנו יודעים מהעבר שהמפעלים חוזרים מחופשת ראש השנה בתאריכים שונים, ולכן לרוב המוצרים יש לנו מלאי עד סוף פברואר. בנוסף, למוכרים באתר שלנו יש מודעות גדולה למצב, והם מנסים לחזור לפעילות כמה שיותר מהר. אנחנו שמים דגש גדול מאוד על כך שלא נציע באתר מוצרי רפאים, מוצרים שאין לנו במלאי, אלא רק מוצרים שאנחנו יכולים לשלוח לישראל".

אנחנו רואים תמונות מבהילות מאוד של רחובות ריקים מאדם בסין, כשאנשים מסוגרים בבית ולא עובדים. אתה עדיין אומר שכל זה לא ישפיע על הגעת משלוחים לישראל?

"כן, חשוב לי להדגיש שעל אף הארכת החופשה בסין, אנחנו בעלי אקספרס נמצאים בפעילות מלאה. אנחנו מתאימים את עצמנו לסביבה המשתנה, ועכשיו הצוות שלי בסין כולו עובד מהבית. אנחנו לא מפעל אלא חברת טכנולוגיה, ולכן דברים כאלה לא משפיעים על לוח הזמנים שלנו".

המשלוחים עוברים בטיסות נוסעים

כדאי לסייג את דבריו של דווליט. עלי אקספרס, האתר הבינלאומי של קבוצת עליבאבא, הוא קניון המורכב מחנויות המופעלות על-ידי סוחרים עצמאיים, הנמצאים רובם בסין. הסוחרים הסינים מציעים כמה אופציות משלוח למוצרים מסין לישראל: דרך חברת הדואר הסינית צ'יינה פוסט, שהיא בדרך-כלל האופציה הזולה ביותר אך גם האיטית יותר; באמצעות שירות ems - דואר בינלאומי מהיר; או בחברות משלוחים פרטיות דוגמת פדקס ו־DHL, שהן האפשרות היקרה מכולן. בכל האופציות הללו הסוחר בעצמו הוא זה שאחראי על שליחת החבילה מהמחסנים שלו, כך שהשליטה של עליבאבא עצמה בתהליך כולו מינימלית. משלוחים כאלה עשויים להיפגע יותר ממשבר הקורונה שמשבית פעילות סוחרים רבים.

כאשר דווליט מדבר על יכולתה של עלי אקספרס לרכך את הנזק, הוא מתייחס בעיקר למשלוחים שמבוצעים דרך האפשרות של Aliexpress Standard Shipping. אופציה זו של משלוח אומנם מוצעת כבר זמן רב ללקוחות בישראל, אך עד לאחרונה הסתמכה עליבאבא גם בה על משלוח דרך אחת משותפותיה כמו צ'יינה פוסט או סינגפור פוסט, שחילקו את החבילות לישראל כחלק ממסלול הדואר הבינלאומי שלהן. אולם החל מאוקטובר האחרון זרוע הלוגיסטיקה של עליבאבא, צ'איניאו, היא זו שלקחה אחריות על התהליך כולו, כאשר הסוחר מעביר את החבילה למחסנים של צ'איניאו, שמטפלת בעצמה בתהליך השינוע. מוצרים שנרכשים באופציה זו לכן נשלחים ממלאי שעלי אקספרס שמרה מבעוד מועד במחסנים שלה. אופציית המשלוח דרך Aliexpress Standard Shipping יכולה להיות יקרה יותר מאשר משלוח בצ'יינה פוסט, אך היא מאפשרת לקבל תאריך אספקה מרבי של עד שבועיים בדרך-כלל. עבור עליבאבא, משבר הקורונה הוא גם הזדמנות נוספת לקדם את הפתרון מבית.

עליבאבא וזרוע הלוגיסטיקה צ'איניאו אינן מחזיקות צי מטוסים משלהן, אלא מעבירות את המשלוחים במקום שהן רוכשות בטיסות נוסעים רגילות מסין לישראל. אלא שבעקבות החשש מהתפשטות הקורונה בוטלו בהוראת משרד הבריאות כל הטיסות הישירות בין סין לישראל שהפעילו חברות התעופה אל על, היינאן איירלינס וסצ'ואן איירלינס. אתמול (א') הודיעה אל על גם על הקפאת טיסותיה להונג קונג למשך שבוע. דווליט טוען כי גם לביטולים אלה לא תהיה השפעה משמעותית על זמני המשלוח של חבילות, כמובן כל עוד הלקוחות הישראלים יבחרו באופציה של Aliexpress Standard Shipping.

"אם לקוחות שולחים מוצרים דרך צ'יינה פוסט, הדואר הסיני, אין לנו שליטה על זה. החבילה נשלחת דרך מערכת הדואר העולמית, ויכול להיות שהיא עושה סיבוב סביב העולם. אני יכול לדבר רק על הפתרון שלנו", אומר דווליט. "אומנם כעת אין טיסות ישירות מסין לישראל, אבל אנחנו עדיין יכולים להשתמש בנמלי תעופה אחרים כמו מוסקבה או יעדים אחרים באירופה כדי להביא את החבילות לישראל. אז במקום לטוס ישירות מסין לישראל, אנחנו מעבירים את החבילות דרך יעד שלישי".

יש צרכנים שהביעו חשש מהאפשרות להידבק בקורונה דרך חבילות. האם אתם רואים ירידה במכירות מאז תחילת המגפה?

"מבחינת היקף המכירות אנחנו בסדר, ואין איזו ירידה משמעותית במכירות. בכל זאת חשוב לי מאוד להדגיש שוב כי וירוסים לא יכולים לעבור דרך משלוחים. הצוות שלנו גם בעלי אקספרס וגם בעליבאבא עובד כדי להעביר את המסר הזה, ואנחנו גם פועלים גם מול דואר ישראל כדי להבהיר שאי-אפשר להידבק בקורונה דרך החבילות".

"התחפושת אמורה להגיע בזמן"

ישראל מסומנת כבר מזמן כשוק אסטרטגי בעלי אקספרס, ומתוך כ-200 מדינות ברחבי העולם שלהן מוכר האתר, היא מדורגת בין עשרת השווקים המובילים מבחינת הזמנות. בחג הרווקים בשנה שעברה דורגה ישראל במקום הרביעי בעולם במכירות, אחרי רוסיה, ספרד וארה"ב ולפני צרפת. בזכות נתונים אלה ישראל נכנסה לרשימת השווקים לפיתוח של עליבאבא, לצד מדינות כמו צרפת, פולין, טורקיה, ערב הסעודית ואיחוד האמירויות. מבחינת עלי אקספרס, שני השווקים המפותחים ביותר הם רוסיה וספרד, בהם החברה מפעילה משרדים, רשת לוגיסטית ומחסנים קדמיים, ששומרים במלאי את הפריטים הפופולריים ביותר ומאפשרים אספקה מהירה ללקוחות.

בישראל אין לעלי אקספרס תוכניות להקים מחסן קדמי, כיוון שגודל השוק עדיין אינו מצדיק זאת, אך בשנה האחרונה פעלו בחברה כדי לשפר את מהירות המשלוח לישראל, דרך האופציה של Aliexpress Standard Shipping. כמו כן, בשנה שעברה חתמה לראשונה קבוצת עליבאבא על הסכם שיתוף-פעולה ראשון עם דואר ישראל, במסגרתו התחייב הדואר לספק חבילות שמגיעות מעלי אקספרס בתוך יומיים מהגעתן לארץ.

פורים מתקרב, ואני שומע על צרכנים ישראלים שלא קונים השנה תחפושות מעליבאבא, כי הם לא מאמינים שאלו יספיקו להגיע לפני החג בגלל מגיפת הקורונה.

"אנחנו מריצים בימים אלה מבצע קידום מכירות לפורים עם השותפים שלנו בישראל, כולל דואר ישראל. המוצרים שמופיעים שם הם כאלה שכבר מזמן נמצאים אצלנו במלאי, ולכן לא צריכה להיות סיבה לדאגה. מי ששולח את התחפושת דרכנו, יכול להזמין תחפושת באתר עד 24-25 בפברואר, והיא עדיין אמורה להגיע בזמן".

האם אתה מרוצה משיתוף-הפעולה עם הדואר?

"זאת התחלה של שותפות, אנחנו עובדים כבר כמה חודשים מאוד צמוד, ואני יודע שדואר ישראל משקיע הרבה כסף כדי לייעל את התהליך. אני מודע לכך שדברים עדיין לא עובדים מושלם, אבל אנחנו מאמינים בשותפות הזאת. דואר ישראל היא חברת המשלוחים הגדולה ביותר בשוק הישראלי, ואנחנו מקווים שאת הבעיות, ובעיקר את העיכובים במשלוח הקשורים לחגי הקניות כמו בלאק פריידי ויום הרווקים, נוכל לפתור השנה".

היו פרסומים על כך שדואר ישראל נותן עדיפות לחבילות של אמזון. שמעת על זה?

"אנחנו לא מגיבים לנושאים הקשורים למתחרים".

דווליט יגיע השבוע לביקור עבודה קבוע בישראל שיהיה צפוף מהרגיל. בנוסף לעניינים השוטפים של עלי אקספרס, דווליט יעסוק גם בקידום היוזמה של עליבאבא לרכישת ציוד רפואי עבור מחוז חוביי, בו התגלו הרוב המכריע של חולי בקורונה. בשבוע שעבר השיקה עליבאבא אתר לרכישת מסכות רפואיות, כפפות וחליפות מגן, הנמצאים כולם במחסור חמור, מספקים בינלאומיים. הרכישות מבוצעות באמצעות קרן בהיקף 140 מיליון דולר שהקימה עליבאבא. בעליבאבא כבר רכשו ציוד בישראל, והאתגר כרגע הוא להעבירו לסין. "אנחנו רוצים להוציא אותו כמה שיותר מהר, אבל כרגע נוצר קצת צוואר בקבוק, כי יש הרבה חברות שקונות ציוד, וקשה למצוא מקום על טיסה יוצאת מישראל", אומר דווליט.