המפתח להנפקת ביכורי שדה עשוי להיות בידיו של דודי עזרא

האם נטו אחזקות תסכים להתחלק עם האחים שבע ב"הנחה" שדורשים הגופים המוסדיים?

דודי עזרא / צילום: אביב חופי
דודי עזרא / צילום: אביב חופי

הקשיים של בעלי חברת ביכורי שדה אחזקות, האחים אילן וששי שבע, להוציא לפועל את הנפקת חברת שיווק הירקות והפירות בשווי בו תכננו לעשות זאת, העלו בימים האחרונים אופציה מעניינת לקידום המהלך - פנייה של האחים שבע לחברת נטו אחזקות לקבלת הנחה בעסקה בה אמורה נטו, שבשליטת דודי עזרא, למכור לביכורי שדה 50% ממניות החברה הבת המרכזת את עיקר פעילותה.

כפי שנחשף ב"גלובס" בשבוע שעבר, המשקיעים המוסדיים לוחצים על האחים שבע להתפשר במידה ניכרת על השווי המבוקש בהנפקת המניות הראשונה של ביכורי שדה אחזקות (בכ"ש) לציבור, ולהעמידו על כחצי מיליארד שקל (לפני הכסף) - הפחתה של כ-15% מהשווי שביקשו בעת פרסום טיוטת התשקיף הראשונה, בתחילת החודש שעבר, שעמד על 600 מיליון שקל.

הסיבות המרכזיות לשווי המופחת בהנפקת בכ"ש הן התפרצות וירוס הקורונה בסין, שגררה ירידות בשוקי ההון בעולם בשבועיים האחרונים; ומכירת הסניפים של רשתות המזון של נחום ביתן, יינות ביתן ומגה, המהוות לקוח עיקרי של בכ"ש. כיום אחראיות המכירות של בכ"ש לרשתות של ביתן לכ-20% מהכנסותיה מפעילות שיווק ירקות ופירות טריים לרשתות ולמוסדות, המהווה את עיקר פעילותה של החברה המונפקת.

בינתיים, נדחה המועד המתוכנן של ההנפקה בכמה ימים, והאחים שבע, יחד עם חתמי ההנפקה (אוריון וברק קפיטל) בוחנים את האפשרויות העומדות בפניהם: דחיית ההנפקה או הוצאתה לפועל במחיר מופחת. 

המפתח להוצאת ההנפקה לפועל במחיר המופחת, עשוי להתגלגל כאמור לפתחו של  דודי עזרא, בעל השליטה בענקית המזון נטו אחזקות, שלפני שלושה חודשים חתמה על הסכם היפרדות מבכ"ש בחברה הבת המשותפת "ביכורי השדה דרום". על פי תנאי ההסכם, המותנה בביצוע הנפקתה של בכ"ש לציבור, תמכור נטו את חלקה בחברה הבת לידי בכ"ש תמורת 300 מיליון שקל. זאת, לפי שווי של 600 מיליון שקל לביכורי השדה דרום - בדומה לשווי שבו ביקשו האחים שבע להנפיק את בכ"ש (החברה האם) לציבור.

יתחלקו בהנחה?

במידה ועזרא, המעוניין ככל הידוע להשלים את עסקת ההיפרדות מבכ"ש, יסכים להפחית את שווי החברה הבת בעסקה ל-500 מיליון שקל (הפחתה דומה לזו הנדרשת מבכ"ש בהנפקתה) הרי שהתמורה שיקבל עבור 50% ממניות ביכורי השדה דרום תקטן ב-50 מיליון שקל ובאופן שכזה, תתחלק "ההנחה" שדורשים המוסדיים בהנפקת בכ"ש - סך הכל כ-100 מיליון שקל - בין האחים שבע לבין נטו אחזקות, שווה בשווה.

נזכיר כי בתחילת חודש נובמבר האחרון, פחות משבועיים לאחר שנודע על סכסוך בין עזרא לבין האחים שבע בקשר לשותפות שלהם בביכורי השדה דרום, הגיעו הצדדים להבנות שתורגמו להסכם היפרדות ביניהם בחברה הבת המשגשגת. הסכם זה אמור היה לסדר לנטו אחזקות אקזיט נאה על השקעתה בביכורי השדה דרום, ולסלול עבור האחים שבע את הדרך להנפקת בכ"ש, באמצעותה הם מחזיקים את ביכורי השדה דרום. 

נטו ובכ"ש מחזיקות כיום כל אחת ב-50% ממניות ביכורי השדה דרום כאשר על פי הסכם שנחתם בין הצדדים, תמכור נטו לבכ"ש את מניותיה בחברה המשותפת תמורת 300 מיליון שקל. ההסכם קובע כי מחצית מתמורת העסקה - 150 מיליון שקל - תוענק לנטו באמצעות הקצאת מניות בכ"ש, הצפויות להוות כ-15% מהון החברה לאחר ההנפקה. יתרת התמורה תשולם לנטו במזומן: 100 מיליון שקל במועד השלמת העסקה ו-50 מיליון שקל נוספים עד שנה לאחר מכן. נטו העריכה כי מכירת חלקה בביכורי השדה דרום תניב לה רווח הון של כ-160 מיליון שקל, לפני מס.

נטו נסחרת בשווי של כ-700 מיליון שקל והיא נמנית עם חמש קבוצות המזון הגדולות במשק, קבוצה המשלבת ייצור, שיווק ויבוא של בשר, דגים, שימורים, מוצרי מאפה, ירקות ופירות ועוד. הקבוצה מחזיקה בכמה מפעלים לייצור מוצרי דגים (דלידג), מוצרי מאפה (שלושת האופים), מוצרי בשר (טיבון ויל, ויליגר), שימורים ועוד, ובסוף 2018 התחילה לייצר גם מוצרי קצפת של המותג RICH. בתחום מוצרי הצריכה הביתיים מייצרת נטו ומשווקת נרות, מגבונים, מוצרי אלומיניום ונייר וכלים חד-פעמיים.