מדוע מתעכבת חתימת שר האוצר על הצו ליבוא חמאה פטור ממכס?

על אף שחלף שבוע מהשלמת השימוע בנושא וקבלת חוות-הדעת של משרד המשפטים, שר האוצר כחלון טרם חתם על הצו ליבוא חופשי של חמאה לישראל • מטעם כחלון נמסר: "ברביעי הקרוב ייערך דיון בלשכת שר האוצר בנושא צו החמאה, בהשתתפות הגורמים המקצועיים הרלוונטיים"

שר האוצר משה כחלון / צילום: רפי קוץ
שר האוצר משה כחלון / צילום: רפי קוץ

מדוע מתעכבת החתימה על הצו שאמור לאפשר יבוא חופשי ללא מכס של חמאה לישראל? ביום שלישי שעבר דווח ב"גלובס" לראשונה כי משרד המשפטים העביר את חוות-דעתו, לפיה אין מניעה להוציא את הצו לביטול מכס על יבוא חמאה לישראל במשך השנה הקרובה (2020) ולהעביר אותו לחתימת שר האוצר משה כחלון. מדובר במהלך שקידמו הגורמים המקצועיים במשרדי האוצר והכלכלה, וזאת חרף התנגדויות מצדם של הגורמים המקצועיים במשרד החקלאות. גם מנכ"ל משרד החקלאות תמך במהלך.

ואולם, על אף שמחר יחלוף שבוע מאז שהתקבלה חוות-הדעת ממשרד המשפטים ומרשות המסים שמאפשרות חתימה על הצו, ועל רקע השימוע שנערך בנושא, שר האוצר כחלון טרם נתן את חתימתו לצו.

בתגובה לפניית "גלובס" מטעמו של דובר השר כחלון נמסר כי "ביום רביעי הקרוב ייערך דיון בלשכת שר האוצר בנושא צו החמאה, בהשתתפות הגורמים המקצועיים הרלוונטיים. ברגע שתתקבל החלטה, תצא הודעה מסודרת".

בתשובה לשאלת "גלובס" באילו גורמים מקצועיים מדובר, שכן כלל הגורמים היו אמורים למסור את עמדתם במסגרת השימוע, נמסר כי "אלה דיונים פנימיים, ולא מקובל לחשוף את המשתתפים".

כאמור, האישור מכלל גורמי המקצוע התקבל כבר ביום שלישי שעבר, זאת לאחר שהמשנה ליועץ המשפטי לממשלה, מאיר לוין, העביר את חוות-דעתו לפיה אין מניעה בתקופת בחירות להתקין את הצו לביטול המכס על יבוא חמאה לישראל ב-2020, ולאחר שטיוטת הצו פורסמה להערות הציבור, ועל יסוד העמדה של הגורמים המוסמכים לפי קיים צורך ציבורי חיוני בהתקנת הצו, כהוראת שעה לשנה בלבד.

גם אם הצו ייחתם, עדיין נותרה שאלה פתוחה נוספת: האם המדינה תדרוש מהיבואנים למכור את החמאה המיובאת במחיר מפוקח ותכריז על החמאה המיובאת כ"מוצר דומה" או לא. את ההחלטה בנושא צפויה לקבל ועדת המחירים, שתכריע האם המצב החדש יהיה שהחמאה הישראלית מפוקחת והמיובאת לא, או ששני סוגי החמאה - המיובאת והמפוקחת - יהפכו למפוקחים. אפשרות נוספת ומורכבת יותר תהיה לבצע שינוי שיביא לכך ששני הסוגים לא יפוקחו.