"פיצוץ עז": תקלה באסדת לוויתן הובילה להפסקה בהזרמת הגז

נפילת חשמל במהלך שעות הלילה הביאה להפסקת הזרמת הגז וחייבה את ריקון הגז הטבעי באסדה ע"י לפיד ששורף את הפליטות • תושבי חוף הכרמל טוענים כי היה פיצוץ עז, אך משרד האנרגיה ונובל אנרג'י מכחישים שהיה פיצוץ באסדה • תחנת הניטור הסמוכה ללוויתן מושבתת

אסדת לוויתן / צילום: אלבטרוס
אסדת לוויתן / צילום: אלבטרוס

היום לפנות בוקר התרחשה תקלה באסדת הגז לוויתן, שהובילה להפסקת הזרמת הגז לישראל, מצרים וירדן. הגז הפסיק לזרום למספר שעות בשעה 3:25 לפנות בוקר, וההזרמה התחדשה בשעה 7:45 בבוקר. לפי משרד האנרגיה, בלילה אירעה נפילת חשמל באסדה ותקלה שחייבה את ריקון הגז הטבעי מהאסדה באמצעות שריפתו והפעלת הלפיד ששורף את הפליטות בכדי שלא ייפלטו לאוויר וייצרו זיהום חריג ופגיעה בסביבה. משרד האנרגיה הודיע כי יתחקר את האירוע מול נובל אנרגי ויעדכן את הציבור בתוצאות.

תושבי חוף הכרמל טוענים כי התעוררו הבוקר מ"פיצוץ עז שהרעיד את בתיהם". לדברי ארגון "שומרי הבית", זוהי הפעם השמינית שבה הופעל הלפיד באסדה - מה שמעיד על תקלות חוזרות ונשנות, המחייבות תחקיר ודו"ח מפורט של נובל אנרג'י למשרד להגנת הסביבה.

יסמין, תושבת חוף הכרמל, מספרת: "התעוררתי מרעם מתגלגל, מאוד חזק, שלא נשמע כמו רעם טבעי. בהתחלה חשבתי שאולי זה משהו של חיל האוויר, אבל אז היה פיצוץ מאוד משמעותי שהבהיר לי מיד שמדובר באסדה. זינקתי לחלון, אנחנו רואים את האסדה מהחלון של הבית, וראיתי בים באזור האסדה להבה אימתנית ממש, שהאירה את כל השמיים והים. זה היה נראה רע, ממש רע. האסדה הזו מפחידה. מאז שהיא התחילה לעבוד, יש כל הזמן תקלות ותקלות". עם זאת, משרד האנרגיה מדגיש כי לא היה כל פיצוץ באסדה.

בנוגע לאירוע שהתרחש לפנות בוקר, המשרד להגנת הסביבה מבהיר כי לא נרשמו ריכוזים חריגים בתחנות הניטור מסביב לאסדת לוויתן וכי "הנושא נמצא בבדיקה והמשרד יעדכן את הציבור בתוצאותיה, ויעדכן ככל שיהיו נתונים המצביעים על חריגות בתחנות הניטור". עם זאת, ראוי לציין כי תחנת ניטור זיהום האוויר בנחשולים, הסמוכה ביותר לאסדה, איננה פועלת כבר מזה זמן רב ולא ברור מתי תשוב לפעילות סדירה.

ד"ר מיכאל גרבר, לשעבר ראש אגף איכות אוויר במשרד להגנת הסביבה, הסביר בעבר כי "יש תקלות, את חלקן אי אפשר למנוע, ובכל תקלה נפלטים כמויות גדולות של זיהום. הנישוב הוא בעצם המחשה של תקלה, וזה מה שצפוי לתושבים עכשיו בשלושים השנים הקרובות. עמדתי, כפי שהבעתי אותה בשתי חוות דעת, היא שזה מעשה שלא יעשה להקים את האסדה במרחק 9.5 ק"מ. יש כאן פוטנציאל לגמרי לא מבוטל לסכנה לתושבים".

האם אסדת לוויתן עדיין נמצאת בשלב ההרצה?

חברת נובל אנרג'י התייחסה הבוקר לדברים וטענה כי מדובר בתקלה שהתרחשה "בהמשך להליך ההרצה של אסדת לוויתן", כשם שעדכנה כאשר הופסקה הזרמת הגז בשל תקלה במהלך ינואר. אך האם אסדת לוויתן נמצאת עדיין בשלב ההרצה? ישנן כמה גרסאות סותרות לכך. לפי החברה, "תקופת ההרצה של מתקני הפקה וטיפול של גז טבעי הנה הליך שנמשך מספר חודשים לאחר הזרמת הגז הראשון. במהלך ההרצה, לצד הפקת הגז והטיפול בו מתבצעת בדיקה שוטפת של כל המתקנים הקיימים והנדרשים לשימוש באסדה כדי לשמר הפקה רציפה ואמינה בהתאם לקצב ההפקה המתוכנן. בהמשך לכך אנו מעריכים כי הליך ההרצה של אסדת לוויתן יימשך מספר חודשים, כמקובל בתעשייה". אך מאידך, היתר הפליטה הקבוע של החברה נמצא בתוקף - בעוד היתר הפליטה שניתן לחברה בתקופת ההרצה פג. לפי המשרד להגנת הסביבה, "האסדה נמצאת בהפעלה מסחרית, תקופת ההרצה הסתיימה והיתר הפליטה הקבוע בתוקף".

במסמך של החברה עצמה, שפורסם במהלך חודש אוקטובר ומתאר את השלבים בתקופת ההרצה שהחלה בחודש נובמבר, מתוארת התקופה כתהליך שעיקרו "החלפת חנקן בגז טבעי בצנרת ובמערכות האסדה". בתוכנית נכתב כי השלב האחרון בתוכנית ההרצה הנו הפעלת מערכת ה-FGRU המאפשרת להעביר גז טבעי לשימוש כמקור אנרגיה על האסדה במקום לפלוט אותו לאוויר; ומתקן הלפיד - שמאפשר למנוע פליטות לאוויר בעת הצורך. המערכות הללו הופעלו ב-15 בינואר, כאשר לדברי נובל אנרג'י לא הייתה אפשרות להפעילן בעת תקופת הנישוב וההרצה בשל סיבות בטיחותיות (בתוכנית נכתב: "אין אפשרות להדליק את הלפיד בזמן ההרצה, בשל מגבלות בטיחות ומניעת סיכונים, כגון מניעת הצתה לא מכוונת של מתאן מנושב").

היתר הפליטות אוויר של האסדה לתקופת ההרצה אמנם פג, אך לדברי נובל אנרג'י, החברה מגדירה פרק זמן ארוך כ"תקופת הרצה", ובמהלכו ישנן פעולות "הקשורות לתפעול השוטף של האסדה לאחר הזרמת הגז הראשון. במסגרת זו מתקיימת בדיקה של כל המתקנים הקיימים והנדרשים לשימוש באסדה בכדי להגיע להפקה רציפה ואמינה, ובקצב ההפקה מקסימלי אליו היא תוכננה". ואמנם, נשאלת השאלה מדוע לא הוסבר מראש לציבור שישנה תקופת הרצה נוספת לשאר המתקנים, ושזו מתקיימת לאורך חודשים (החברה איננה נוקבת בתאריך סיום ואומרת כי "אנו מעריכים כי הליך ההרצה של אסדת לוויתן יימשך מספר חודשים, כמקובל בתעשייה").

מנובל אנרג'י נמסר כי "בהמשך להליך ההרצה של אסדת לוויתן ארעה במהלך הלילה הפסקת חשמל שחייבה בהתאם לנוהל את העברת הגז הטבעי ללפיד שנועד לכך. לא ארע כל פיצוץ או ארוע חריג אחר. לאחר שנבדקה תקינות כל המערכות חודשה הפקת הגז".

ראש מועצת חוף הכרמל ויו"ר איגוד שרון-כרמל, אסיף איזק, אמר הבוקר: "מדובר באירוע חמור, שצריך ללמוד אותו. בקשתי ממנכ"ל משרד האנרגיה שיתקיים תחקיר מיידי. נלמד את התחקיר ונתייחס בהתאם".