מגדלים של 30 קומות: הופקדה תוכנית רמת אליהו בראשל"צ

הבשורה: השכונה תיהרס בחלקה הגדול, ובמקומה תוקם שכונה חדשה וצפופה יותר, שבה כ-5,400 דירות • כדי לקדם את התוכנית יוקצו קרקעות משלימות בשכונות אחרות בעיר שייקלטו אלפי דירות

‏הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מרכז החליטה על הפקדת תוכנית להתחדשות עירונית בשכונת רמת אליהו, שנחשבת לאחת השכונות היותר קשות בעיר ראשון לציון. התוכנית שקודמה ע"י הרשות המקומית, כוללת 5,397 יחידות דיור שייבנו במבני מגורים של 30-9 קומות, במקום כ-2,900 יחידות דיור במבני רכבת של 3-4 קומות. כמות נוספת של 1,714 דירות ייבנו כחלק מהתוכנית - אם כי בשכונות אחרות על קרקעות משלימות.

 השכונה ממוקמת בסמוך לכביש 4. היא הוקמה לפני כ-75 שנה ובמשך כל שנות קיומה הייתה שכונה קולטת עלייה. בשנות החמישים והשישים התיישבו בשכונה יוצאי רומניה ועדות המזרח, ובשנות התשעים - עולים מאתיופיה ומרוסיה. השכונה הייתה מרוחקת ומנותקת פיזית ממרכז העיר ולכן נותרו בה בעיקר אוכלוסיות מוחלשות ודבק בה דימוי שלילי של שכונת פשע ועוני. המצב הפיזי של התשתיות הציבוריות ומרבית מבני הרכבת, המאפיינים את הבינוי בשכונה, ירוד.

התוכנית, שנערכה על ידי האדריכלית נעמה מליס, מציעה חלוקה של מרחב התוכנית למתחמי פינוי-בינוי, שבכל אחד מהם הגדרה ברורה של מספר יחידות הדיור וכמות שטחי המסחר ושטחי ציבור הבנויים והפתוחים. התוכנית כוללת הסדרה והשלמת רשת הדרכים הקיימת בתוך השכונה, יצירת נתיבים ייעודיים לתחבורה ציבורית וחיבור לתחנות להסעת המונים המתוכננות מחוץ לשכונה. בנוסף היא כוללת הקמת כביש עוקף בצפון השכונה בציר מזרח-מערב בהתאם לתוכנית המתאר לעיר, הקמת גשר מעל כביש 4 אשר יתחבר לשכונת נחל עילית, חיבור השכונה מצפון עם העיר חולון, הרחבת מדרכות והקמת רשת שבילים עבור הולכי רגל ואופניים וחיבורם לרשת השבילים העירונית. רחוב צייטלין, שעובר במרכז השכונה, מתוכנן כרחוב מסחרי עם חזיתות מסחריות.

מימוש התוכנית כרוך בהקצאת קרקעות משלימות. זאת כיוון שלא ניתן להעמיס את כל כמות יחידות הדיור הנדרשות לצורך מימוש התוכנית רק בשטחי השכונה עצמה. לפי התוכנית הקרקעות המשלימות יינתנו בשכונות נחלת עילית, בצריפין (שכונות נוריות ונרקיסים) ובמתחם האלף.

בנחלת עילית ייבנו 2,500 דירות, מתוכן 714 יוקצו לתושבי רמת אליהו. בצריפין ייבנו 500 דירות, כשליש מהן יוקצו לתושבי רמת אליהו. במתחם האלף יבנו גם כ-500 דירות ומתוכם שליש יוקצו לתושבי רמת אליהו.

ראש העיר של ראשון לציון, רז קינסטליך, מספר שלצורך קידום הפרויקט הוקמה מנהלת שכונתית, שנותנת יעוץ חברתי ומשפטי לתושבים: "בסופו של יום מדובר בשכונה לא חזקה, עם פלח אוכלוסייה מאד דומיננטי של בני הקהילה האתיופית. המנהלת עוטפת אותם בכל הצרכים שלהם. אם זה אוזן קשבת, עורך דין, עובדת סוציאלית. זה לא קל לנהל את המהלך הזה. היו אצלי בלשכה 10 אנשים שסירבו לחתום ואמרו שהם רגילים לשכונה. הייתי חייב להסביר לבנים שלהם, שהם מקבלים בתים עם שווי כספי של פי 2 ואפילו יותר. המנהלת בונה את האמון ואישור התוכנית תרם לעניין". לדבריו של קינסטליך, החברות אשדר ושיכון ובינוי התחילו כבר בבניית המבנים שבהם ישוכנו מפוני רמת אליהו ולהערכתו בתוך כ-3 שנים ניתן יהיה להתחיל בפרויקט.