משרד התקשורת מחריף הפיקוח על בזק והוט

מפרסם שימוע שיחייב את בזק והוט להודיע מראש היכן יפרסו סיבים אופטיים כדי שפרטנר וסלקום יוכלו להתארגן לכך בהתאם • הסיבה: בזק והוט כחברות תשתית יודעות מראש היכן פורסות מתחרותיהן ולכן יש צורך לאזן את היתרון במידע

נתי כהן מנכל משרד התקשורת / צילום: איל יצהר
נתי כהן מנכל משרד התקשורת / צילום: איל יצהר

משרד התקשורת מפרסם היום (ג') שימוע נוסף שמטרתו לנטרל מחברות התשתיות בזק והוט כל יתרון במידע הנובע מהיותן חברות תשתית, לעומת חברות שירותים כגון פרטנר וסלקום שעושות שימוש בתשתיות אלה.

תחת הכותרת "שימוע בנושא א-סימטריה במידע בנושא תשתיות" מפרסם המשרד תוכנית חדשה לפיה כל שינוי שבזק והוט ירצו לערוך ברשת שלהן יחייב תיאום מראש והודעה מוקדמת. בנוסף, יחויבו חברות התשתית להודיע מראש על תוכניות הפריסה שלהן וזאת על מנת לאפשר לפרטנר וסלקום לדעת מראש היכן הן מתכוונות לפרוס כדי שיוכלו לפרוס שם בעצמן. הקביעה באה לאזן את היכולת של בזק ושל הוט כחברות תשתיות, שיודעות היכן מתחרותיהן עומדות לפרוס תשתיות ויכולות לכאורה להקדים פריסה באותם מקומות.

נזכיר רק שבזק והוט עדיין לא פורסות סיבים אופטיים ולכן השימוע למעשה מהווה חגורת אבטחה נוספת מבחינת המשרד כדי לוודא שיחוסל כל יתרון תחרותי של חברות התשתיות בבואן לפרוס תשתיות בעתיד, ולאחר שיסתיים מתווה הפריסה שמשרד התקשורת מתכנן לקבוע בנושא הסיבים.

לדברי המשרד בעל התשתית (בזק או הוט) חשוף לכל תכניות הפריסה של ספקי השירות המתחרים. ספקי השירות המבקשים לפרוש את התשתית שלהם בתוך התשתית הקיימת של בעל התשתית, מחויבים להציג את תכניות הפרישה ולאשרן מולו, ועל כן בעלי התשתית חשופים לתכניות הפריסה של ספקי השירות, קצב הפריסה, היקף המבנים המחוברים וכיוצ"ב. בכך, ועל אף המגבלות על השימוש במידע זה, נוצר יתרון מובנה לבעל התשתית היכול לעשות שימוש אסטרטגי במידע זה, בין היתר, על ידי התאמת תכניות הפריסה שלו באופן שעלול לפגוע בכדאיות הפריסה של מתחריו.

לשם כך מתכוון המשרד להגדיל את זמן ההודעה המוקדמת לחברות השירותים שבה מחויבות חברות התשתית לפני כל ביצוע שינוי ברשת מ-60 יום ל-90 יום. בנוסף, כל שינוי מהותי יחייב הודעה מוקדמת של 180 יום לעומת 90 כיום.
עוד קובע השימוע שחברות התשתיות יחויבו לפרסם באתר שלהן היכן הן מתכוונות לפרוס סיבים כל 3 חודשים, וזאת כאמור על מנת שפרטנר וסלקום יוכלו לדעת את תוכניות הפריסה שלהן.