מחקר: שאכטה של קנאביס מכפילה את כמות הזיכרונות הכוזבים

זיכרון כוזב משמעותו לזכור משהו שלא קרה במציאות, או לזכור אותו אחרת מכפי שהוא קרה באמת • מדוע לקנאביס יש השפעה על זיכרונות כוזבים, ומה גילתה החוקרת שהעידה במשפטים של או. ג'יי. סימפסון וטד באנדי?

קנאביס / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב
קנאביס / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

מחקר חדש שפורסם השבוע מצא שאנשים שלקחו "שאכטה" אחת בלבד מקנאביס, הכפילו את הזיכרונות הכוזבים שלהם בהשוואה לאלו שעישנו מוצר דמה. כך פרסם מנהל המחקר, יוהאנס רמקרס, פרופסור לפסיכו-פרמקולוגיה באוניברסיטת מסטריכט בהולנד.

זיכרון כוזב משמעותו לזכור משהו שלא קרה במציאות, או לזכור אותו אחרת מכפי שהוא קרה באמת, במקרים רבים בגלל היותנו מושפעים מחוויות של אחרים. "כולנו מועדים להיווצרות של זיכרונות כוזבים, גם בלי שימוש בקנאביס", אמר רמקרס, "אבל הנטייה לזיכרונות כוזבים עולה עם הקנאביס. תחת קנאביס, המשתמשים יכולים בקלות לקבל אמיתות כוזבות כזיכרון אמיתי".

למה זה חשוב? עלייה בזיכרונות כוזבים עלולה למלא תפקיד גדול יותר במצבים פליליים, זאת לפי החוקרת אליזבת לופטוס, פרופסור לפסיכולוגיה בחוג לקרימינולוגיה מאוניברסיטת קליפורניה. "הרשויות צריכות להיות זהירות במיוחד כשהן חוקרות מישהו", אמרה. "הן צריכות להרחיק את הנחקרים ממצבים שבהם הם יהיו חשופים למידע סוגסטיבי שיכול לפגוע בזיכרון שלהם".

אפשרות נוספת שקיימת היא יצירת זיכרונות כוזבים שמשפיעים על חברים, משפחה ועמיתים בעבודה. זיכרונות כאלו עלולים לשנות את הפרשנות של פעילויות שקשורות בעבודה או ביחסים החברתיים עם אחרים, אמר רמקרס.

"קל מאד לעוות את הזיכרון של פרטי אירוע מסוים", אמרה לופטוס ל-CNBC. לופטוס אחראית לגילוי של התפיסה הפסיכולוגית שנקראת "אפקט המידע הכוזב", והעידה במשפטים מפורסמים כמו אלו של או. ג'יי. סימפסון וטד באנדי. במחקרים רבים, לאורך עשרות שנים, לופטוס הראתה שכאשר עדים מקבלים מידע כוזב על משהו שהם ראו, כמו טעות בפרטים, הם זוכרים רק דברים שהוצעו להם אחרי שהאירוע הסתיים.

בשנות ה-90 היא החלה לבדוק אם אפשר להשתיל זיכרונות כוזבים לגמרי. "זה דבר אחד לגרום אנשים לחשוב שלפורץ היה ז'קט חום במקום ירוק, אבל האם אפשר להשתיל זיכרונות כוזבים 'עשירים' במוח, של משהו שלא קרה באמת?", היא תהתה.

באחד המחקרים הראשונים שלה בנושא הזה, הצוות שלה גרם לאנשים לזכור שהם הלכו לאיבוד בקניון כילדים, ומישהו עזר להם ואיחד אותם חזרה עם ההורים, למרות שזה מעולם לא קרה. חוקרים אחרים השתילו זיכרונות כוזבים של תאונות שלא היו בילדות, ואפילו של צפייה בשד שהשתלט על מישהו. זה לא צפוי לקרות לנו כל הזמן, אבל קל מאד לעוות פרטים של אירוע, אומרת לופטוס.

במחקר הקנאביס, לעומת זאת, התברר שקנאביס מעלה את כמות הזיכרונות הכוזבים בכל פרדיגמות הזיכרון, לפי פרופסור רמקרס. החוקרים לא מבינים בדיוק למה, אבל הם מניחים שהקנאביס מפעיל קולטנים בהיפוקמפוס, מרכז הזיכרון של המוח, שיוצרים "פרגמנטציה של מחשבה, מרופפים את הקישורים ומגבירים את הטשטוש".

עם זאת, כאשר משתתפי האירוע נזכרו בו שבוע לאחר מכן, לא היו הבדלים בין הגרסאות שלהם. כולם יכלו לזכור את האירוע כפי שהוא התרחש.