גיוס של 43 מיליון דולר לחברת אבטחת הסייבר Deep Instinct

מדובר בסבב גיוס שלישי לחברה שפיתחה טכנולוגיית למידה עמוקה לתחום הסייבר • את סבב ההשקעה הובילה קרן ההשקעות Millennium New Horizon שהשקיעה בן היתר גם בפייסבוק ובטוויטר • "אנחנו במצב ייחודי בו ארבע מחברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם החליטו להשקיע בנו"

גיא כספי מייסד שותף ומנכל דיפ אינסטינקט צילום נופר חסון הנדלמן / צילום: נופר חסון הנדלמן
גיא כספי מייסד שותף ומנכל דיפ אינסטינקט צילום נופר חסון הנדלמן / צילום: נופר חסון הנדלמן

"כשהקמנו את החברה לפני חמש שנים אמרנו למשקיעים שאנחנו רואים חלון הזדמנויות של שלוש שנים לפני שמישהו יצליח לעשות את מה שעשינו. היום אנחנו חמש שנים וחצי אחרי הקמת החברה, ואכן ראינו ניסיונות בכל חברות האבטחה בעולם לפתח למידה עמוקה לתחום הסייבר, אבל הן התייאשו, ואנחנו עדיין היחידים שמימשו למידה עמוקה בתחום", כך אמר גיא כספי, מייסד משותף ומנכ"ל חברת אבטחת הסייבר הישראלית דיפ אינסטינקט (Deep Instinct), ל"גלובס". החברה, המתגאה בהיותה הראשונה והיחידה שפיתחה טכנולוגיית למידה עמוקה המיועדת לתחום הסייבר, הודיעה כי השלימה סבב גיוס שלישי בגובה 43 מיליון דולר.

את סבב ההשקעה הובילה קרן ההשקעות הפרטית מניו יורק, Millennium New Horizon, שהשקיעה בן היתר גם בפייסבוק ובטוויטר. עוד השתתפו בסבב ענקית התקשות והפלדה Mittal, קרן Unbound מלונדון, שנוסדה על ידי משפחת Mittal, חברת LG וחברת אנבידיה שהשקיעה בחברה גם בסבב הקודם. עד היום גייסה החברה 101 מיליון דולר בסך הכל.

החברה מעסיקה כ-150 עובדים, מאה מתוכם בישראל. לדברי כספי, ההון שגויס יושקע בעיקר בשיווק ומכירות, ובהגדלת החברה בארה"ב. יתרת הכסף תושקע בהכפלת צוות העובדים במרכז הפיתוח של החברה בישראל. "אנחנו במצב ייחודי בו ארבע מחברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם החליטו להשקיע בנו", אומר כספי. לצד LG ואנבידיה השקיעו בחברה בעבר גם סמסונג ו-HP. לדבריו, "אלה משקיעים מאוד חשובים לחברה, כי הם לא רק מזרימים אלינו כסף אלא פותחים לנו דלתות שקרן השקעות רגילה פחות מסוגלת לפתוח".

החברה הוקמה ב-2014 על ידי כספי; ד"ר אלי דוד המתמחה בלמידה עמוקה ונדב ממן, סמנכ"ל המחקר והפיתוח בחברה, אשר עבד לפני כן בצ'ק-פוינט. לדברי כספי, החברה משרתת כיום כ-500 לקוחות, ומכניסה עשרות מיליוני דולרים, וב-2019, הכנסותיה השנתיות החוזרות צמחו ב-400% ביחס לשנה שלפניה. כספי עצמו הוא בעל רקע במחקר מתמטי של למידה עמוקה בגופים בטחוניים, ויוצא חברת קומברס, שנרכשה על ידי ורינט.

את דיפ אינסטינקט הוא הקים במהלך כהונתו כנשיא בחברת המימד החמישי, שהיה בין מייסדיה ובה היה מעורב בשלב מאוחר יותר גם בני גנץ, ששימש כיו"ר החברה. המימד החמישי נסגרה לאחרונה, לאחר שלא הצליחה לגייס הון נוסף להמשך פעילותה. שמה של החברה הופיע גם בדוח מבקר המדינה, לאחר שהייתה מעורבת בהתקשרות עם המשטרה ללא מכרז ובאופן לקוי. כספי לא היה פעיל במימד החמישי מזה חמש שנים.

"היו בשנה האחרונה שלושה ניסיונות לרכוש את החברה, מחברות שרצו את מסגרת העבודה של הלמידה העמוקה שלנו, אבל לשלושתנו היזמים ולמשקיעים ברור שיש פה הזדמנות חסרת תקדים להנפיק את החברה הזו בהנפקה משמעותית, כפי שלא נעשתה בישראל מאז סייברארק", אמר כספי. "ארמיס נרכשו במיליארד דולר, ואני מכיר רק חברה אחת בעולם הסייבר שנרכשה מעל המספר הזה, אבל כשמסתכלים על הנפקות מוצלחות בתחום - אין הנפקות בפחות מחמישה מיליארד דולר. אנחנו רוצים ללכת להנפקה בשנים הקרובות, להיות חברה של מיליארדים ולהשתתף במאמצים העולמיים במלחמת הסייבר".

החברה מפתחת ומוכרת תוכנה המבוססת על טכנולוגיית למידה עמוקה, שנועדה להגן על תחנות קצה ומכשירי מובייל בארגונים. לפי החברה, התוכנה מסוגלת להבדיל בין קובץ זדוני לקובץ רגיל גם באיומים שאינם מוכרים, ולזהות איומים הטמונים בקבצים רגילים עוד לפני שהם נכנסים לפעולה. כך, החברה מספקת מוצר שמסוגל לזהות איומי סייבר, לעצור מתקפות קיימות ואף למנוע מתקפות בטרם התרחשו.

למידה עמוקה היא ענף של למידת מכונה, שמבוסס על רשתות נוירונים המחקות את הלמידה האנושית. טכנולוגיות למידת מכונה דורשות שהמתכנתים יגדירו קריטריונים להשוואה, וילמדו את המכונה לזהות איומים לפי חריגה מהנורמה של אותם הקריטריונים. לעומת זאת, טכנולוגיית למידה עמוקה פועלת באופן דומה לאופן שבו פועל המוח האנושי: כאשר אדם לומד להבדיל בין כלב וחתול, הוא מסתכל על הכלב ועל החתול כעל אובייקט שלם - ולא על קטגוריות מסוימות כמו אורך זנב, צבע פרווה וצורת אוזניים.

החישובים המורכבים שדורשת אותה טכנולוגיית למידה עמוקה, הם הסיבה שהיא עוד לא מיושמת בקנה מידה רחב. על פי רוב, היא יוצרת עומס חישובי עצום ודורשת משאבי מיחשוב עצומים. למרות זאת, המוצר של דיפ אינסטינקט הוא תוכנה בגודל של 50 מגה בייט בלבד. היא מותקנת על מכשירי הקצה עצמם ומבצעת את כלל החישובים ועיבוד הנתונים במקום - ולא בענן. הדבר מקנה לה אמינות, משום שאינה תלויה בחיבור לענן, וגם מהירות - משום שקצב שליחת הנתונים לענן, עיבודם, ושליחתם חזרה ליחידת הקצה, אורך מספר שניות לכל הפחות. בדיפ אינסטינקט מספרים כי כל תהליך זיהוי האיומים שלהם אורך פחות משנייה אחת.

בחודש מאי 2019, החברה הודיעה על שיתוף פעולה עם אחת ממשקיעותיה, יצרנית המחשבים והמדפסות HP, במסגרתו נמכרו עשרות מיליוני מחשבים אישיים של HP עם תוכנה לזיהוי ומניעת איומי סייבר פרי שיתוף פעולה בין ענקית המחשבים ובין הסטארט-אפ.