החיסון לנגיף הקורונה: בלי לחץ, סבלנות והשקעה שיטתית

תגובת שוקי המניות לוירוס הקורונה הייתה בינתיים קצרה ונקודתית • כמו בפעמים קודמות, גם הפעם השקעה על בסיס שיטות השקעה ממוחשבות הצליחו למנוע ממשקיעים להילחץ ולצאת מהשוק בירידות ולהפסיד את התיקון

תושבים בבייג’ינג / צילום: Koki Kataoka, רויטרס
תושבים בבייג’ינג / צילום: Koki Kataoka, רויטרס

כמו שהפתיע את העולם, הצליח וירוס הקורונה הסיני להבהיל גם את שוק ההון. ירידות של עד 4% במניות בארה"ב ואירופה וצניחה של 8% בבורסה בסין הקפיצו לא מעט משקיעים בשבוע האחרון של חודש ינואר ובתחילת פברואר. אך בניגוד לחששות של התושבים מהידבקות והדאגה מפני התפרצות באזורים נוספים בעולם, בשוק ההון הבהלה היתה נקודתית חדה וקצובה בזמן, לפחות לפי שעה.

לא רק שבתוך ימים ספורים נמחקו הירידות בשווקים שמחוץ לסין והונג קונג, אלא שבניגוד לחששות ולכותרות המאיימות, השבוע שעבר היה הטוב ביותר עבור שוקי המניות מאז יוני 2019. עדיין קיימת כמובן אי ודאות בעניין ההשפעה של הקורונה על הכלכלה הסינית ובעיקר חששות שהרבעון עלול להסתיים בצמיחה אפסית בסין ולבוא לידי ביטוי בדוחות החברות הגלובליות. אך בינתיים נראה כי שוב, בפעם המי יודע כמה, ניצחו המשקיעים הסובלניים שפעלו על פי מתודולוגיה ברורה והצליחו להיות ממוקדים במטרה, תוך התעלמות מהגורמים הרגשיים ותחושות הבטן. שוב היתה זו גם שעתם היפה של המודלים הכמותיים, שלרוב יודעים לנצל לטובתם את הפסיכולוגיה האנושית.

המודל הכמותי מנצח את הירידות

בדיוק כמו במימוש הגדול של דצמבר 2018, גם במימושים של ינואר 2020 עבודה לפי מודל כמותי ושיטה ברורה ניצחו את הירידות. מטרתה של הגישה הכמותית היא להתמקד במספרים ולא באינסטינקטים. הגישה של מודלי השקעה ממוחשבים קובעת כללי קנייה ומכירה ברורים, שמנטרלים את ההטיות הפסיכולוגיות של כל משקיע ובמקרים מסוימים גם של מנהלי ההשקעות עצמם. המודלים מכונים "כמותיים" (quantitative), מכיוון שמריצים אותם באמצעות מחשב על כמות גדולה של נתונים, מספרים ופרמטרים כדי לקבל בסופו של דבר החלטות השקעה - שלא מעורבים בהם גורמים אנושיים.

המודלים הכמותיים מבוססים למעשה על תופעות ותבניות שעבדו בעבר בצורה עקבית יחסית. בעוד שהדגש של המנהל האקטיבי הוא על בחירת מניה בודדת, הדגש של המנהל הכמותי הוא על תכונה זהה. בניהול כמותי, המודל הוא זה שקובע את הזמן האופטימלי לקנות ולמכור את המניות וקובע את התכונות המשותפות של כל הנכסים באותו תיק השקעות.

האתגר: לא מתי לצאת, אלא מתי לחזור

המודל הכמותי עשוי לסייע למנהל ויועץ ההשקעות, אשר לעתים קשה להם להתעלם מאירועים מסוימים ולפעול אך ורק על בסיס הנתונים הפונדמנטליים. בניגוד למה שניתן לחשוב, הקושי הגדול הוא לא בשאלה מתי הרגע הנכון לצאת מהשוק, אלא דווקא מתי הרגע הנכון לחזור אליו.

אחד המחקרים המרתקים בנושא נערך על ידי מרק הלברט, שערך מעקב מדויק אחר מנהלי השקעות המוציאים דרך קבע עיתוני השקעה עם המלצות למשקיעים. המחקר המקיף שלו נמשך במשך כמעט 20 שנה, החל משנת 2000 ועד סוף 2016 וכלל 2 תקופות של מימושים גדולים בשוק - התפוצצות בועת מניות האינטרנט ב-2000 והמשבר הגדול של 2007-2008. המטרה היתה לבדוק את הביצועים לאורך זמן של מנהלים שהצליחו לצאת מהשוק לפני אחד או שני המשברים הגדולים האלה בשווקים. המנהלים האלה בנו מוניטין פנומנלי בזכות ההחלטות שהובילו אותם אל מחוץ לשוק בתקופות המשבר, אך לאורך זמן רובם המוחלט פיגרו אחר תשואות השוק. הגורם המרכזי לכך היה העובדה שהם התקשו לחזור לשוק אחרי שהמגמה השתנתה.

אם ניתן להסיק מהמחקר לגבי העתיד, הרי שיש לתת עדיפות לשיטה שתאפשר למשקיע הממוצע להישאר רוב הזמן בחשיפה לשוק המניות. שיטה כזו מסייעת להימנע מטעויות השקעה אפשריות, החל מקנייה במחירי שיא, דרך מכירה במחיר שפל בעיצומו של גל מימושים ועד להחלטות מהירות על בסיס אירועים שנתפסים כדרמטיים, אך בדיעבד מתבררים כנקודתיים.

לכאורה, וירוס הקורונה הוא דוגמה לכך. אין ספק שבעיתוי הנוכחי, ההתפרצות הזו נתפסת כשונה מכל מה שהיכרנו - לא רק במימדי ההדבקה והתמותה, אלא גם בפוטנציאל שלה להשפיע על כלכלת סין ועל הכלכלה העולמית כולה בעידן של גלובליזציה. העובדה שסין הפכה בעשורים האחרונים למפעל הייצור של העולם, עלולה לפגוע בחברות רבות בכל תחומי החיים - החל מטקסטיל ואופנה, תיירות ועד טכנולוגיה.

בבדיקה שערכה חברת הברוקרים צ'רלס שוואב נבדקה תגובת השווקים לכל המגיפות הגדולות של 30 השנים האחרונות. הבדיקה כללה מקרים כמו שפעת החזירים, שפעת העופות, נגיף הזיקה, האבולה והתפרצות החצבת. הנתונים מלמדים שברוב המוחלט של המקרים, השווקים חוזרים לרמתם במהירות גבוהה יחסית, לעתים בתוך פחות מחודש. בממוצע, חודש אחרי התפרצות המחלות מדד MSCI העולמי עלה בכ 0.5%, שלושה חודשים לאחר מכן הוא כבר היה גבוה בכ-3% וחצי שנה לאחר מכן הוא השלים עלייה של 8.5%. נראה כי כל עוד אין סכנה גלובלית, השווקים חווים תיקון מהיר ברגע שהתמונה מתבהרת. אגב, גם במקרים הבודדים שהשוק לא חזר לרמתו מלפני ההתפרצות - הוא עדיין היה ברמה גבוהה יותר מזו שאחרי הירידה הראשונית.

מדד MSCI מתאושש מהר מהתפרצות המגפות
 מדד MSCI מתאושש מהר מהתפרצות המגפות

בשורה התחתונה נראה כי העובדה שתמחור החברות הנגזר משוק ההון הוא על בסיס תחזיות הצמיחה שלהן לשנים הקרובות ולא רק לרבעון הקרוב או שני הרבעונים, גורם לכך שברוב המקרים המניות מתאוששות מהר מאוד מנפילות נקודתיות. ייתכן שבטווח הקצר הכלכלה העולמית תספוג מכה מיידית לא קטנה, אך עדיין שוקי המניות מסתכלים רחוק יותר. 

הכותב הוא סמנכ"ל פיתוח עסקי בהראל פיננסים מקבוצת הראל ביטוח ופיננסים. הכותב ו/או חברות בקבוצת הראל ו/או בעלי עניין בהן ו/או בעלי השליטה בקבוצה, עשויים להחזיק ו/או לסחור, בעבור עצמם ו/או בעבור אחרים, בניירות הערך והנכסים הפיננסים המצוינים בכתבה זו, ו/או לנהל מכשירי השקעה בתחום הנזכר בכתבה זו שהשקעותיהם יכללו ניירות ערך ונכסים פיננסיים המצוינים בכתבה. אין לראות בכתבה משום שיווק השקעות או תחליף לשיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים האישיים והמיוחדים של כל משקיע