תל אביב | בלעדי

"שכר הדירה לא קובע את מיקום המשרד אלא העובדים, והם רוצים את תל אביב"

לפי סקר מחירי המשרדים ל–2019 של חברת הנדל”ן הבינלאומית CBRE, המחירים בת"א עלו ב–6%, וביתר המקומות העליות זניחות • מנכ"ל הסניף הישראלי, ג'קי מוקמל: “העובדים הצעירים בחברות קובעים את אזורי הביקוש”

בנייני המשרדים במרכז ת"א./ צילום: גיא ליברמן
בנייני המשרדים במרכז ת"א./ צילום: גיא ליברמן

מחירי המשרדים בתל אביב עלו בשנת 2019 ב-6% - כך עולה מבדיקת הסניף הישראלי של הרשת הבינלאומית לשירותי נדל"ן מניב CBRE, בניהולו של ג'קי מוקמל. מי שאמורים לקחת לתשומת ליבם את המספרים שעולים מהבדיקה הם בעיקר ראשי הערים והיזמים שבונים בנייני משרדים רבים בקרבת תל אביב. כך למשל, בשנה האחרונה המחיר קפא בפתח תקווה שמחזקת את אזור התעסוקה בקריית אריה, ואת אזור ציר ז'בוטינסקי, והוא עומד בממוצע על 57 שקל למ"ר. בבני ברק השכנה שמפתחת את אזור העסקים ה-BBC, המחיר זהה. ברמת גן המחיר אמנם גבוה יותר ועומד בממוצע על 83 שקל למ"ר, אלא שבשנה האחרונה המחירים, כך לפי הבדיקה, עלו באחוז אחד בלבד.

בהרצליה, שממוקמת במקום השני ברשימה מבחינת רמת המחיר עם 86 שקל למ"ר בממוצע, קפא המחיר גם כן בשנה החולפת. העובדה שמדובר ברמת מחיר ממוצעת שקטנה ב-20% מהנהוג בתל אביב, מדגימה את העוצמה והביקושים של העיר הגדולה.

תל אביב מגדילה את הפער
 תל אביב מגדילה את הפער

הכוח של העובדים

"שואלים אותי איפה שוק המשרדים, ואני עונה: 'תשאלו את בני העשרים היכן הם היו רוצים להיות, ואז תבינו איפה השוק'. אותם עובדים לא רוצים להגיע לפתח תקווה ולא לרעננה ולא לנתניה. הם רוצים מקום שהם יוכלו להסתובב בו ולבלות. אין היום מקומות כאלה מלבד תל אביב, ולכן הביקושים ממשיכים להתמקד בה, למרות שהיא העיר היקרה ביותר", מסביר מוקמל.

ג'קי מוקמל  / צילום: תמר מצפי
 ג'קי מוקמל / צילום: תמר מצפי

בסקר שביצעה החברה בראשותו קיים ממצא נוסף שמחזק את דבריו - 95% משטחי המשרדים בת"א נמצאים בתפוסה מלאה, וזאת כאמור, בעיר שבה רמת המחירים היא הגבוהה ביותר. "מקום העבודה הפך להיות משהו שצריך לתת לעובד נוחות", הוא מסביר.

"החברות הבינו שהן צריכות לשלם, ורובן פותחות סניפי לוויין. אינטל בנתה בפתח תקווה, אבל תפתח סניף בתל אביב כדי שהעובד שלה שרוצה לעבוד בתל אביב לא ייעלם. אותו הדבר מיקרוסופט. מי שקובע את מקום העבודה הוא העובד יותר מאשר שכר הדירה".

החסרונות של בני ברק

שוק המשרדים ואזורי התעסוקה נמצא במגמת שינוי גדולה בשנים האחרונות. מצד אחד, המודעות לנושא עלתה בבת אחת בעקבות הסכמי הגג שעליהם חתמו ערים רבות, ושמשמעותם תוספת משמעותית ומהירה של תושבים שזקוקים למקומות תעסוקה. מצד שני, הארנונה שהתושבים "מייצרים" לקופת העיר לא מספיקה, ועל כן יש להרבות בשטחי תעסוקה עתירי הכנסות, דבר שהביא לפיתוח מואץ בתחום בבני ברק, בחולון, בפתח תקווה ובאזור שמסתמן כ"כוכב הבא" - מתחם האלף בראשל"צ.

אין זה סוד, שבפתח תקווה ובבני ברק הסמוכה קיוו למשוך משרדים מתל אביב, כשהפיתוי העיקרי הוא דמי השכירות הנמוכים שנגבים שם. ואולם, להערכת מוקמל, הפיתוי הזה, נכון לעכשיו, לא צפוי להיענות במלואו. "מחירי השכירות במקומות האלה משתמרים כבר המון זמן. בבני ברק אתה תראה ברבעון הנוכחי ירידה משמעותית, כי יש 400 אלף מ"ר משרדים בבנייה. לבני ברק גם לא יגיעו חברות בינלאומיות, כי יש בה מגבלה לעבוד בשישי-שבת, וזו הגבלה קשה עבורם. לבני ברק מגיעים מי שרוצים לשלם שכר דירה נמוך. אבל כמה כאלה יהיו? אין הרבה", מסביר מוקמל.

לדבריו, יש להתייחס לגילם הצעיר של העובדים, ולהבין את הרגלי החיים שלהם. "איזו אטרקציה לעובדים יש בבני ברק? אז יש שם שש חומוסיות וכל מיני מזנונים נוסח התחנה המרכזית, שאתה עומד ואוכל. אבל אתה לא יכול לקחת לשם אורח. והרשויות שם ובמקומות אחרים לא נותנות מחשבה על סביבת עבודה איכותית של העובד, אלא רק על אחוזי בנייה. אין הבנה שגיל העובדים נהיה צעיר כל הזמן. 26 כבר מתחיל להיות מבוגר והם רוצים חיים. שורדים במקום עבודה שנתיים-שלוש וממשיכים הלאה". ¿