הפרויקט נתקע, ועיריית ב"ש תפצה יזם בסכום של עד 14 מיליון שקל

העירייה תפצה יזם נדל"ן שביקש בעבר לבנות פרויקט מגורים במתחם קולנוע "אורות", והמיזם לא יצא לפועל • עדיין אין ודאות שמבנה בית הקולנוע הנטוש שנחשב אייקון אדריכלי ישמור

קולנוע אורות בבאר-שבע / צילום: דיאגו מיטלברג
קולנוע אורות בבאר-שבע / צילום: דיאגו מיטלברג

סוף לסאגת קולנוע אורות בבאר-שבע? מועצת העיר אישרה את תוקפו של הסכם גישור בין העירייה לחברה שבבעלות משה ינאי (שמשמש כחבר מועצה), לפיו העירייה תפצה אותו במיליוני שקלים, לאור ביטולו של פרויקט מגורים שתוכנן להיבנות על הקרקע שבמתחם. לפי ההסכם, העירייה וחברת ביטוח ישלמו לחברת י.י.ח.מ. השקעות ונכסים בע"מ, שבשליטת ינאי, סכום של 6.5 מיליון שקל בשלב הראשון. כן כולל ההסכם סעיף לפיו הדיון לגבי גובה הפיצוי הסופי יימשך וכי יתכן והפיצוי יגיע לתקרה של 14 מיליון שקל, בסיומו של הליך הגישור.

קולנוע אורות בבאר-שבע, שהוקם בשנת 1960, תוכנן ע"י האדריכל, חתן פרס ישראל, יעקב רכטר, שעיצב את הבניין במה שהיום מכונה סגנון ברוטאליסטי שכולל שימוש נרחב ויצירתי בבטון מזויין. בית הקולנוע תוכנן כקופסה גדולה עם גג בטון העשוי מקפלים משולשים שיורדים לקרקע. בחזיתות המערבית והמזרחית יש חלונות קטנים בקומפוזיציה אקראית, בסגנון לה קורבוזייה.

לאחר סגירתו, בשנת 1995, נמכרו זכויות החכירה לקרקע עליה נמצא בית הקולנוע לחברת י.י.ח.מ השקעות ונכסים, בבעלותו של משה ינאי, יליד שכונה ג', שכאמור מכהן כיום כחבר מועצת העיר באר-שבע מטעם סיעת אור.

בשיחה עם "גלובס" תיאר ינאי את השתלשלות העניינים. "רכשתי את המבנה מהאחים הלל ושמעון פלצ'נסקי, שהקימו אותו, בסכום של כ-1.1 מיליון דולר. בהעברת הזכויות אלי, החברה הכלכלית של העירייה (העירייה היא בעלת הקרקע. ג"נ) דרשה שיוקם במקום בניין מגורים (בהתאם לכוונת החברה של ינאי. ג"נ). הגשנו תוכניות, אך פתאום באו מעיריית באר-שבע ודרשו שנפנה את הקרקע כי עברו 49 שנות החכירה", הוא מסביר וממשיך. "הלכנו לבית משפט שדרש שאשלם עבור חכירת הקרקע. שילמתי עבור חידוש החכירה סכום של כחצי מיליון דולר. אלא שאז נוצרה בעיה, כי העירייה שכחה להעביר את העסקה למשרד הפנים. לימים הגשתי את תוכניות הבינוי לאישור. עברתי ועדה מקומית, וכשהגעתי לוועדה המחוזית, טענו שהקרקע לא שלי, ומשרד הפנים דרש שאחזיר את הקרקע".

ב-2012 פנה ינאי שוב לבית המשפט בדרישה שבעירייה יפצו אותו כנגד ההשקעה שירדה לטמיון. "לפני כ-8 שנים הגשנו תביעה על סך 28 מיליון שקל לפי חישובים של שמאים ורואי חשבון. הגענו לבית משפט והשופטת שלחה אותנו לפשרה. אני כבר לא בן 18, והסכמתי. הפשרה הייתה שאקבל 14 מיליון שקל. כשהגישו את זה למשרד הפנים לאישור, הסתבר שהם לא מוכנים. ההסכם החדש היה שאקבל 6.5 מיליון שקל ואת היתרה, יקבע הבורר", הסביר ינאי. כחלק מההסכם הקרקע תוחזר לשליטה מלאה של עיריית באר-שבע.

אתה חושב שישמרו את המבנה?

"יש אמירה כזאת. ראש העיר רוצה להפוך את זה למועדון נוער. בעיר מתוקנת ונורמלית היו אומרים לי תודה. אני הגשתי תוכנית כזאת שהייתה משביחה את כל שכונה ג' במכה. זאת הייתה תוכנית יפהפייה".

חשוב לציין כי בישיבת מועצת העיר שהתקיימה בשבוע שעבר, ושבה אושר ההסכם, נושא שימור המבנה לא נדון.

מדוברות עיריית באר-שבע נמסר: "עיריית באר-שבע, בוחנת בחיוב את האפשרות לשימור מבנה קולנוע אורות במסגרת המשך פיתוח שכונה ג'".