קשת ניצחון: זלווגר מצדיקה את הצפייה ב"ג'ודי - מעבר לקשת"

הסיבה האמיתית לצפות ב"ג'ודי - מעבר לקשת" היא רנה זלווגר שקיבלה בזכותו את האוסקר עם קאמבק מרהיב

ג’ודי - מעבר לקשת / צילום: באדיבות סרטי נחשון - ורד קייפ
ג’ודי - מעבר לקשת / צילום: באדיבות סרטי נחשון - ורד קייפ

הביוגרפיות הקולנועיות, הלחם והחמאה של עונת האוסקרים, מתחלקות לשני סוגים: אלו המנסות במסגרת זמן של כשעתיים לדחוף פנימה עשרות שנים ("רפסודיה בוהמית", "רוקטמן" ו"אני, טוניה", בין היתר), ואלו שמתמקדים בתקופה מצומצמת בחייה של אישיות מפורסמת, שדרכה אנו רואים אותה כפי שמעולם לא נעשה בעבר ("שעה אפלה", "השמן והרזה"). הסוג השני הוא לרוב הטוב יותר, כי הצמצום עוזר לסרטים להיות ממוקדים וככזה, גם אמינים ואפקטיביים לאין שיעור, במקום "המיטב של" שטחי מחיה של דמות ידועה.

הסרט "ג'ודי - מעבר לקשת" משתייך לקטגוריה הזו, ומביא למסך כמה חודשים בודדים בשלהי הקריירה של אגדת המסך ג'ודי גארלנד, כאשר הגיעה ללונדון לקאמבק אחרון שבזכותו תרוויח מספיק כסף כדי לגדל את ילדיה.

גארלנד הפכה לאייקון לא רק בגלל כישרונה העצום במשחק ובריקוד, וקולה הבלתי נשכח שקשה להאמין שבקע מאישה שגובהה לא עלה על 150 סנטימטרים, אלא גם בגלל שהפכה לסיפור מוסר של תעשיית הבידור ולמחיר הכבד של התהילה. "ג'ודי - מעבר לקשת", המבוסס על מחזה, שואף לא רק להראות את מאבקיה הפנימיים הקשים מנשוא של גארלנד, אלא גם להפנות אצבע מאשימה אל האנשים שהביאו אותה למצב הזה, ששברו את גופה ונפשה בשביל בצע כסף, ולשיטה אשר הופכת ילדים לכוכבי ענק ונוטשת אותם לאחר מכן.

עם זאת, הסרט איננו רק פסטיבל דכדוך וצקצוקי לשון. הבמאי רופרט גולד מבקש גם להציג את רגעי ההתעלות של ג'ודי ולהציג אותה בצורה אנושית ואוהדת, בעיקר דרך הרגעים שלה על הבמה. על אף שאנו יודעים שמדובר בכרוניקה ידועה מראש, ושהאישה הכישרונית והחזקה הזו לא תאריך ימים, כאשר היא מול קהל הסרט נוסק מכבלי "הביוגרפיה הקולנועית" ומבהיר לנו היטב מדוע לפחות באספקט אחד גארלנד תחיה לנצח.

אבל האמת היא שההצדקה האמיתית לסרט הזה היא השחקנית המגלמת את גארלנד - רנה זלווגר, סיפור הוליוודי מרתק בפני עצמו. זלווגר (50) נסקה בן־לילה למעמד של כוכבת בזכות "ג'רי מגוויר" ב-1996, אך בלי ידיעתה עשתה עסקה עם השטן, והפכה לאחת מבנות הארווי וויינשטין שהרים אותה היישר לאולימפוס, מסדר לה רצף מועמדויות לאוסקר שהסתיים בזכייה ("קולד מאונטיין"). כיום, כאשר הוא עומד למשפט על אונס וניצול מיני, אנחנו גם יודעים את המחיר שכנראה שילמה.

הנפילה של זלווגר הייתה תלולה ואחרי האוסקר התדרדרה לפרויקטים נשכחים, כאשר בין השנים 2010 ל-2016 לא הופיעה אפילו בסרט אחד. היא כן חזרה לתודעה בעקבות רצף של ניתוחים פלסטיים שהפכו אותה לבדיחה וחשפו את ההתחסדות האיומה במשולש של הוליווד-התקשורת-הקהל.

עכשיו, עם זכייה באוסקר וסיפור קאמבק מהמרהיבים שראינו לאחרונה, כנראה שהשנים הרעות מאחוריה. התהפוכות שהיא עברה הן כאלו שלא מן הנמנע שיופיעו בביוגרפיה שיעשו גם עליה יום אחד, וניתן רק לקוות שהסוף יהיה טוב יותר מזה של גארלנד.

דירוג: 4