טוקיו | פיצ'ר

עם הפנים אל השמש העולה: 20 דברים שכדאי לעשות בטוקיו

למרות וירוס הקורונה, טוקיו ממשיכה להתכונן לבום תיירותי ומאוד אולימפי בקיץ הקרוב • לפניכם המדריך השלם לאחת מהערים המדהימות בעולם • פרויקט מיוחד

בניין טוקיו פלאזה / צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב
בניין טוקיו פלאזה / צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

מסתמן ש-2020 עומדת להיות השנה של טוקיו. ביולי הקרוב נפתחת האולימפיאדה, והספירה לאחור כבר החלה. למעשה, התחילה מזמן. העיר, שכבר כמה שנים נערכת לאירוע הגדול, הציבה לעצמה רף גבוה במיוחד: להאפיל על השיא שקבעה ב-1964, כשאירחה את האולימפיאדה הקודמת והדהימה את העולם בחידושים טכנולוגיים חסרי תקדים באותם ימים.

ממסעדת מישלן ועד ארוחה ב-32 שקל: סיבוב קולינרי בטוקיו 

כבר לא פנטזיה רחוקה: בואו להכיר את יפן כחול-לבן 

ואז הגיע לאסיה נגיף הקורונה, והפעילות בעולם כולו נבלמה. בוועד האולימפי הבינלאומי שקלו אפשרות לבטל או לדחות את המשחקים, אך לבסוף הודיעו כי בשלב זה אין סכנה ממשית לקיום האולימפיאדה. עד אותו שלב יפן חגגה. עוד לפני שהודלק הלפיד האולימפי על אדמת יפן, כבר היה ברור שהיא עומדת להיות היעד החם של השנה. ארגון התיירות הלאומי שלה הודיע כי יותר מ-31 מיליון תיירים ביקרו במדינה ב-2019, מה שכבר מהווה שיא של כל הזמנים.

גם לתייר הישראלי טוקיו תהיה קרובה השנה מתמיד, עם טיסות ישירות של אל על שמתחילות בחודש הבא. עדיין לא ברור מהן ההפתעות שיפן מכינה למבקרים הפעם, אבל החדשות הטובות הן שבקרוב העיר תהיה נגישה יותר לזרים מבחינת תחבורה ושילוט נרחב באנגלית. אם עדיין לא ביקרתם בטוקיו, קבלו מדריך המלצות. קחו לתשומת ליבכם שקיימת סכנת התמכרות. רבים מהשבים מיפן בכלל ומטוקיו בפרט חוזרים מאוהבים, עם היקסמות מהעיר שלא מרפה מהם זמן רב.

1. השקיפו על העיר מלמעלה: מבט כולל של הכרך הגדול מהמגדל הגבוה ביותר בעיר, שעד לא מזמן אף אחז בתואר הגבוה בעולם. "עץ השמיים",skytree , מתנוסס לגובה של 634 מטר (המקבילים ליותר מ-210 קומות). יש בו שתי תצפיות פנורמיות ורצפת זכוכית לאמיצים. ביום בהיר תוכלו לראות במרחק את הר פוג'י.

2. סעו בתחבורה ציבורית: טוקיו היא עיר ענקית. הדרך היחידה להתנייע בה ביעילות היא באמצעות הרכבת התחתית. קנו "רב קו" מקומי הנקרא Suica או Pasmo , הטעינו אותו וצאו לדרך. זאת תהיה ההיכרות הראשונה שלכם עם העיר. בשעות העומס ובסופי שבוע התחנות המרכזיות דחוסות באנשים. בתחנת שינג'וקו שאליה תגיעו בודאות עוברים 3.5 מיליון איש מדי יום. גם כאשר נראה שהקרון מלא, עדיין ידחסו אליו עוד ועוד אנשים עד שהנשימה כמעט נעצרת. ועדיין יישמר השקט. אף אחד לא ידבר. הדגמה ראשונית איך מתנהל מטרופולין של 38 מיליון איש. מכיוון שהתחנות ענקיות, בדקו תמיד מראש באיזו יציאה אתם צריכים לצאת.

3. בקרו בקומת אוכל: לפני שאתם נחפזים למסעדת הסושי או הראמן הקרובה, בקרו באולמות האוכל הענקיים שנמצאים בקומות המרתף של חנויות הכלבו. זה יתן לכם מושג כללי על המגוון הרב של אוכל יפני ומערבי באיכות שלא הכרתם ובתצוגה מושלמת. מקומות אלו נקראים דפצ'יקה Depachika. חלקם נמצאים בתחנות הרכבת הגדולות. המוכרים האדיבים יציעו לכם טעימות, ובסוף היום המחירים יצנחו כלפי מטה. גם עונות השנה יכתיבו שינויים: בסתיו למשל יהיו ערמונים והאריזות בצבעי שלכת, ובאביב יככבו תותים ועטיפות בוורוד דובדבן. כדאי לדעת שפירות נחשבים למתנה מועדפת ביפן, כי הם מתכלים ואינם תופסים מקום בבתים הזעירים. תוכלו גם לראות פירות מושלמים המיועדים למתנות במחירים של אבני חן. מעניין לראות איך מכינים חלק מהמוצרים הללו, וגם לאכול במסעדות קטנות בצדי החנות. נסו את Takashimaya או את Isetan ברובע שינג'וקו ( Shinjuku ) או את Mitsukoshi ב- Ginza.

4. השתתפו בפסטיבל: יפן היא ארץ של פסטיבלים. יש כ-300,000 פסטיבלים בשנה ברחבי יפן, ויש סיכוי לא רע שלפחות אחד מהם יתקיים בטוקיו בזמן ביקורכם בעיר. אלה בדרך כלל חגיגות הקשורות לעונות השנה, לבלוב של פרח זה או אחר, מאכל שהגיע מועד אכילתו או טקסים הקשורים למקדשים. באירועים אלו רבים ילבשו בגדים מסורתיים, יהיו דוכני אוכל ושעשועים לילדים ובעיקר תוכלו לראות את יפן המסורתית גם בעיר הגדולה.

מחפשים משהו יוצא דופן? השתתפו בפסטיבל שבו לוחמי סומו גורמים לתינוקות לבכות כסגולה לאריכות ימים (Nakizumo Crying Baby Festival), או חגיגות פריון שבהן מוליכים בסך איבר זכרי ענקי והוא יופיע בכל צורה אפשרית, מנקניקייה ועד סוכרייה (Kanamara "Penis" Festival). מקור טוב להתעדכן בו באירועים הוא: https://tokyocheapo.com/events/

5. בקרו במוזיאון: אם לבחור רק כמה מהמוזיאונים המעולים של העיר, בקרו ב מוזיאון הלאומי של טוקיו כדי לצפות באוצרות התרבות המקומית. השילוט וההסבר באוזניות יהיו גם באנגלית. https://www.tnm.jp/?lang=en. מוזיאון אדו-טוקיו מספר את ההיסטוריה של העיר בצורה מרתקת. יש במקום מתנדבים דוברי אנגלית שכדאי להיעזר בהם. http://www.edo-tokyo-museum.or.jp/en. כדי לצפות ביצירות אמנות מודרניות, בקרו בשכונת רופונגי. במרחק הליכה תמצאו שלושה מוזיאונים נבחרים : Mori Art Museum , The National Art Center ו- Suntory Museum of Art . אם אתם לא כל-כך בעניין של מוזיאונים, אבל מחפשים את הלהיט האחרון, לכו למוזיאון הראשון בעולם לאמנות דיגיטלית שנפתח לאחרונה באודייבה https://borderless.teamlab.art/ רק דאגו להזמין כרטיסים מראש.

6. בקרו במקדש: גם אם טוקיו איננה היעד היחיד שלכם ותגיעו בהמשך לעיר עתירת מקדשים כמו קיוטו, אל תוותרו על לפחות שניים מהמקדשים החשובים בעיר. סנסוג'י senso-ji הוא המקדש הבודהיסטי העתיק ביותר בטוקיו, והוא מוקדש לקנון אלת הרחמים. אל המקדש מובילה שדרה ארוכה של חנויות ובהן מבחר מאכלים מסורתיים ומתנות. מאוד מסחרי, אך מומלץ לא לוותר. אפשר לצפות על המקום מהקומה השמינית והעליונה של מרכז המבקרים מעבר לכביש, The Asakusa Culture and Tourism Center, ששווה ביקור בגלל האדריכלות המיוחדת שלו. המקדש השני, מייג'י (Meiji Shrine), הוא מקדש שינטו, הדת העתיקה של יפן, והוא שוכן בתוך חורש עבות. אם תהיו בני מזל ותבקרו בשבת או ביום ראשון תוכלו לראות בו חתונה מסורתית.

7. השתתפו בסדנה של אומנות מסורתית: אומנויות יפניות הן כבר מזמן חלק מהתרבות של כולנו. החל מאיקבנה - סידור פרחים, אוריגמי - קיפולי נייר, וואשי - אמנות הכנת הנייר ועד לאומנויות לחימה שונות. ניתן לשלב בביקור בטוקיו סדנה קצרה להיכרות עם האומנויות השונות. מבחינת התרבות היפנית זהו כמובן חילול הקודש. שום יפני המכבד את מורשתו לא יעז לעשות שום מלאכה עד שאינו בקי בה לפני ולפנים. כדי לגזום עלה, לקצוץ שערה אחת או לעטוף מתנה לומדים את המיומנות במשך כמה שנים, עד שלמות. אבל לתיירים מותר.

8. אִכלו במסעדת מישלן בפחות מ-10 דולר לארוחה: טוקיו היא העיר הכי מעוטרת בעולם במסעדות מישלן, והאמת היא שכל אחד יכול להרשות לעצמו לסעוד בהן. בין המסעדות תוכלו למצוא גם כאלו המגישות בצהריים מנה בפחות מ-1,000 ין. נסו למשל את Shinjuku Kappo Nakajima . בשעת הצהריים תוכלו לטעום ארוחה קלה בפחות מ-1,000, ין (כ-32 שקל), בערב המחירים יהיו פי 15. התור לעומת זאת יתחיל הרבה לפני פתיחת המסעדה ויגזול מכם זמן רב.

9. חִזרו להיות ילדים ומתבגרים: מה שנחשב בארצות אחרות למשחקי ילדים, פונה ביפן לכל אחד שנשמה של ילד או מתבגר פועמת בו. טוקיו מלאה במשחקיות הנפרסות על כמה קומות. הקומות מסודרות לפי נושאים, כמו משחקי מוזיקה, משחקי מכות, משחקי מציאות מדומה ומשחקי הימורים ובקומות העליונות יהיו חדרי קריוקי. להיט גדול הן מכונות צילום המפיקות צילומים משופרים ואהובות על נערות יפניות, ובעצם הן כיף גדול למתבגרות בכל גיל. אקיהברה או אודייבה הם האזורים למכורים אמיתיים. משפחות עם ילדים המבקרות בטוקיו אוהבות את דיסני המקומי, אך פחות מכירות את Kidzania, עיר "אמיתית", אבל רק לילדים, המאיישים את כל העמדות שבדרך כלל שייכות למבוגרים, מרופא ועד טייס.

טוקיו מלאה במשחקיות / Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב
 טוקיו מלאה במשחקיות / Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

10. אופנה, עיצוב ואדריכלות מהחלומות: אוהבים אופנה, עיצוב ואדריכלות? שילוב מנצח ביניהם תוכלו למצוא במקום אחד המרוכז סביב תחנת אומוטסנדו (Omotesando). טובי האדריכלים בעולם תכננו את בתי האופנה של דיור, פרדה, מיו מיו, סטלה מקרטני ועוד ועוד. עִברו ליד בניין Audi Forum, היכנסו בשערי Tokyu Plaza המרשימים ועלו על הגג. אם נשאר לכם כוח, בקרו במוזיאון נזו (Nezu) בסוף הרחוב ואל תחמיצו את הגן היפני המרהיב שלו.

אופנה בנוסח הרג'וקו / צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב
 אופנה בנוסח הרג'וקו / צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

11. צאו מהמסלול השחוק: אם נותר לכם זמן, צאו קצת ממרכז העיר המתוייר מעבר לשכונות שינג'וקו, שיבויה וגינזה. לכל שכונה בטוקיו יש אופי משלה ובשכונות המגורים האווירה שונה לחלוטין ואין בהן מלכודות תיירים. אם אתם מחבבים אופנה אלטרנטיבית ובתי קפה היפסטריים, בִּדקו את שימוקיטזאווה Shimokitazawa) ), שבה עשרות חנויות יד שנייה כמו מחסני ענק של תיאטרון, או בקרו בדאיקניאמה (Daikanyama), שכונה טרנדית עם חנויות מעוצבות להפליא, בתי קפה מקסימים והיהלום שבכתר: חנות הספרים Daikanyama T-Site , שאין דומה לה ויש הקוראים לה חנות הספרים הטובה בעולם. שתי השכונות האלו במרחק נסיעה קצרה משיבויה ושינג'וקו.

12. טבע והעיר הגדולה: התרבות היפנית מחוברת בכל מאודה לטבע, והגנים היפנים הם דוגמה ומופת לכך. גם בעיר גדולה כמו טוקיו אפשר למצוא גנים נפלאים. בכל עונה יש להם קסם שונה ולא רק בזמן פריחת הדובדבן או בשלכת. בחלק מהגנים יש בתי תה שבהם אפשר לחוות טקס תה מסורתי, או פשוט לשתות תה עם עוגייה ולנוח. הגנים היפים ביותר בטוקיו הם: Koishikawa Korakuen Garden ,Rikugien והנגיש מכולם בשכונת שינג'וקו Shinjuku Gyoen

13. לכו לתחרות סומו: עם כל הכבוד לאולימפיאדה, סומו הוא הספורט הלאומי של יפן. אם הגעתם לטוקיו בחודשים ינואר, מאי או ספטמבר, תוכלו לצפות בתחרות (אם תשיגו כרטיסים, ואלו נחטפים במהירות שיא). בשאר חודשי השנה אפשר לצפות באימונים בשעות הבוקר המוקדמות. Ryogōku היא השכונה של הסומו. מחוץ לאצטדיון הגדול יש גם מוזיאון לסומו ומסעדות צ'אנקו נאבה, chanko nabe , סוג של "הוט פוט" (מרק רב מרכיבים בבישול איטי) עשיר המכיל בשר, דגים וירקות, שנועד להזין את לוחמי הסומו. https://www.japan-guide.com/e/e2080.html

בפסטיבל שבו לוחמי סומו גורמים לתינוקות לבכות, כסגולה לאריכות ימים/ צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב
 בפסטיבל שבו לוחמי סומו גורמים לתינוקות לבכות, כסגולה לאריכות ימים/ צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

14. קנו סכין מטבח של שפים: רחוב קפאבשי ( Kappabashi dori) הוא מכה לחובבי בישול. יש בו 170 חנויות המספקות כלי בישול למסעדות, חנויות המתמחות בסכיני מטבח יפניים וחנויות עם דגמי אוכל מפלסטיק שנהוג לשים לתצוגה בפתחי המסעדות. כל מה שחובב בישול יכול לחלום עליו נמצא כאן. בקרו ב-Kamata Hakensha, חנות סכינים שעולים אליה לרגל מרחבי תבל, והמלאי שלה כולל סכינים מ-100 שקל ועד 5,000. ב- maizuru תמצאו דגמי ארוחות מפלסטיק, החל מספגטי ברוטב בולונז ועד מרק ראמן עם אצה מרחפת מעליו. ב- mikura יש מקלות צ'ופסטיק מעולים במאות דגמים וב- dengama כלי קרמיקה יפנים יפהפיים. חלק מהחנויות סגורות בסוף השבוע.

15. עשו סיבוב ברים: גולדן גאי (Golden Gai) הוא כבר לא סוד שמור. רשת של סמטאות צרות ובהן מועדונים, מסעדות וברים קטנטנים בעלי אופי בוהמי. סמטאות הברים בשינג'וקו שמרו על איזה חן של פעם והן מגובבות ומגניבות. הברים נפתחים אחרי תשע בערב ולפעמים אין בהם מקום ליותר מכמה אנשים. יותר מ-200 ברים נדחסו לסמטאות הצרות, חלקם בקומות העליונות, שמדרגות תלולות מובילות אליהן. לחלקם יש דמי כניסה. אפשר סתם להסתובב בסמטאות ולנסות את מזלכם או לקחת סיור ברים מאורגן שיקל עליכם את הבחירה. לבילוי ברים יותר אקסקלוסיבי נסו את הבר של מלון הייאט בקומה ה-41, שחובבי הסרט "אבודים בטוקיו" יזכרו בוודאי, או את זה שעל הגג של מלון אנדז בקומה ה-52 עם נוף מרהיב על העיר. חשוב לשים לב לקוד הלבוש הנדרש.

16. קפה עם חתולים, ולא עם ינשופים: היפנים הם אומה החובבת חיות מחמד, אך לא תמיד ניתן לגדלן בבתים הצפופים במיוחד עם שעות העבודה הארוכות. את הפתרון המציאו לפני 15 שנה בתור קפה עם חתולים, שסיפק קצת חום ורוך בעיר המנוכרת, ומאז התופעה התפשטה גם למקומות אחרים בעולם. הצורך להתחדש ולהפתיע וגם המסחור הנוראי גרמו להופעת בתי קפה עם חיות שכלל לא סובלות אווירה של בית קפה, חלקן נמצאות שם בתנאים לא ראויים. יש קפה עם ינשופים, עם קיפודים, עם לטאות, עם פינגווינים ועם נחשים, והלהיט האחרון - חזירונים לבנים. נשמע אקזוטי ומקור לא אכזב לתמונות באינסטגרם, אבל אל תתפתו. צער בעלי חיים. לעומת זאת, פעילי זכויות בעלי החיים הקימו בתי קפה שבהם יש בעלי חיים המיועדים לאימוץ והקפה הוא רק תחנת ביניים עבורם עד שיגיעו לבית חם ואוהב.

17. קניות: הביאו מזוודה גדולה, טוקיו היא גן עדן לחובבי קניות, ממזכרות של הכול בדולר (חנויות במאה ין, הנקראות Hyaku En Shoppu ) ועד מותגי האופנה הנוצצים והיקרים ביותר. מתנות ממש מגניבות אפשר למצוא בחנויות הזולות של 100 ין כמו Cando Daisu או Seria . סניפים שלהן תראו בכל מקום. עוד רשת זולה שהיא אתר תיירות בפני עצמו היא חנות דון קיחוטה או בקיצור דונקי Donky , עם 150 סניפים ברחבי יפן. מומלץ במיוחד הסניף הנקרא מגה-דונקי ונמצא בשיבויה. זוהי חנות שתמצאו בה מתנות נפלאות, שהפופולריות שבהן למשל הן שקיות ראמן אינסטנט של איצ'ירן (מותג מפורסם של ראמן), חטיפי קיט-קט בטעמים מוזרים כמו מאצ'ה, דלעת, סאקה ועוד, מסכות מצחיקות לפנים, תחפושות ועוד ועוד. ויש גם ישראלים השבים לארץ עם אסלה יפנית. כשתהיו שם, תבינו.

18. בקרו בחנויות הדגל של מותגים יפניים: את יוניקלו ומוג'י הרשתות היפניות המפורסמות לבטח פגשתם במקומות אחרים בעולם. בטוקיו הן נפוצות מאוד, אך בגדלים ובמחירים שונים לגמרי מאלו שהיכרתם. שתי חנויות הדגל של החברות האלו נמצאות בגינזה. החנות של מוג'י משתרעת על 10 קומות ויש בה בגדים, רהיטים, אוכל מוכן, מסעדות ומלון. החנות של יוניקלו משתרעת על 12 קומות ויש בה גם מידות גדולות המיועדות לזרים.

19. לונו במלון קפסולות: זוהי המצאה יפנית, שמועתקת עכשיו גם למקומות אחרים בעולם. אם אתם נוסעים לבד ורוצים לחסוך, נסו להשתכן באחד כזה. זה הרבה יותר נוח ממה ששיערתם. חדר הרחצה המשותף מאתגר, אבל גם הוא חוויה בפני עצמה. נסו את The Millennials Shibuya .

 מלון קפסולות/ צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב
  מלון קפסולות/ צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

20. קחו סיור מודרך: טוקיו היא עיר אינסופית. כדי להבין ולהעמיק במה שאתם רואים, כמו גם ליעל את הזמן שברשותכם, קחו סיור מאורגן או מדריך פרטי שיתאים את הסיור לצרכיכם. יש הרבה מדריכים, להלן שלושה מהם, כולם ישראלים דוברי יפנית שחיים בעיר והם מדריכים מומלצים:

ליאת ענבר רייס - היא מדריכה מצוינת שגם חיברה מדריך טיולים בעברית לטוקיו ובו 20 מסלולים לסיור בעיר. www.tokyo2020explore.com

טל - בוגר החוג ללימודי אסיה. מדריך מנוסה ומומלץ. talzius@gmail.com

יונתן צאירי - שף עם ניסיון עבודה בכמה מסעדות מישלן בטוקיו. הוא עורך סיורים קולינריים בשכונות צדדיות עם היסטוריה קולינרית עשירה.  jonathantsairi@gmail.com

מידע מעשי 

טיסות: יש הרבה חברות שטסות עם עצירת ביניים (קת'אי פסיפיק דרך הונג קונג, קוריאן אייר דרך סיאול ועוד. ההמלצות והמחירים משתנים עכשיו בגלל המהומות בהונג קונג והתפשטות ונגיף הקורונה בסין. אל על תתחיל להפעיל 3 טיסות ישירות לטוקיו מדי שבוע, החל מ-11.3 במטוסי 787 דרימליינר החדשים (מחיר משתנה לפי העונה והביקוש). למבקשים לחסוך בעלות -לוט ואיירופלוט מציעות טיסות זולות ליפן עם עצירת ביניים במזרח אירופה.

ויזה: ישראלים הנכנסים ליפן פטורים מבקשת אשרה. רשויות ההגירה מעניקות במקום אשרת שהייה ל-90 יום

טיפ: הקבוצה "יפן למטיילים" בפייסבוק מונה כבר יותר מ-46,000 חברים והמידע בה עדכני ונרחב.