נתניהו הודיע: דחייה נוספת ברפורמה בתעריפי המוניות

"הרפורמה חשובה, אבל נעשתה בדיקה קצרה מדי ומתברר שהיא פוגעת בנהגים", כך אמר הערב ראש הממשלה • כבר ביום א' הקרוב: צעדי מחאה וחסימות כבישים

מוניות  / צילום: מתן פורטנוי
מוניות / צילום: מתן פורטנוי

סוגיית הרפורמה במוניות נמשכת, כאשר הערב הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו כי יישום הרפורמה יידחה שוב. בכנס בחירות הביע נתניהו תמיכה במצוקתם של הנהגים, ואמר: "הרפורמה חשובה, אבל נעשתה בדיקה קצרה מדי ומתברר שהיא פוגעת בנהגים. זה ציבור מסור שקם בבוקר ועובד כל היום, משלם מסים. הם ביקשו הארכה של הבדיקה. אנחנו נבצע הארכה של הבדיקה הזו, ואני מודיע לנהגי המוניות - אם יהיה צורך בהארכה נוספת, נעשה את זה. אנחנו לא נפגע בנהגי המוניות".

לפי יו"ר איגוד המוניות, יהודה בר אור, החלט כי תוקם ועדה מיוחדת אשר תבחן במשך 45 יום האם נעשה עוול לענף המוניות. אם יוחלט כי מדובר בפגיעה בלתי מידתית - תשונה הרפורמה לאחר הבחירות. בר אור בירך על כך ואמר: "נעשה דבר שהיה צריך לעשות אותו מזמן - תקום וועידה מקצועית וסוף סוף ייבדקו. נשכור כלכלנים משלנו ונהיה שותפים לבדיקה".

ההודעה על הקמת הוועדה התקבלה לאחר שבשעות הצהריים הודיע בר אור על כוונת נהגי המוניות לחזור לצעדי מחאה וחסימות כבישים כבר ביום א' הקרוב, לאור הודעת היועץ המשפטי לממשלה כי לא ניתן לבטל את הרפורמה, וההחלטה של שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ', לא לפעול לשנותה למרות מחאתם.

הרפורמה בענף המוניות, שהייתה אמורה לצאת לדרך בתחילת חודש ינואר, נקלעה לתוך סחרור פוליטי; מחד, השר החדש והפעיל במיוחד בצלאל סמוטריץ', ומנגד - נהגי המוניות שאיימו כי יישום הרפורמה יוביל לבריחה המונית של מצביעים מהליכוד, ובכך גררו את ראש הממשלה להתערבות בנושא ודחיית יישום הרפורמה עד כדי חתירה לביטולה. בדיונים של פורום מיוחד שהקים ראש הממשלה לנושא, הוחלט לדחות את יישום הרפומה ליום לאחר הבחירות, ולאחר מחאה קולנית נוספת של נהגי המונית - הוחלט לדחותה למועד לא ידוע.

לדברי איגוד המוניות, הם אינם מבקשים את ביטול הרפורמה - אלא הכנסת שינויים אשר ימנעו את הפגיעה בהם, כאשר לדבריהם הרפורמה תוכננה מלכתחילה בכדי להטיב עמם, אולם תוצאותיה בפועל מובילות לירדה בהכנסותיהם עד כדי פגיעה של 30%.

האם כל הנהגים מרוצים? לאחר ההתנהלות הנמשכת וההודעות המעורפלות על תאריכי היישום שלה, דחייתה או ביטולה - חלק מהנהגים סבורים כי מדובר בהצהרת בחירות שאין בה ממש. שי דיין, יו"ר ארגון הנהגים, פנה בסרטון הערב לנתניהו ואמר: "לא מאמינים לבולשיט שלך. מי שבנה את הרפורמה הזו זה אתה והשר ישראל כץ.

"אנחנו לא ניתן לך לפגוע בנו. אתה יודע שהיועץ המשפטי לא יסכים לבטל את הצו, מי יתקן את העוולה הזאת שפוגעת בפרנסה שלנו? תבטל את הצו הזה בכל דרך אפשרית או תדחה אותו לעוד 5 שנים, ותודיע בריש גלי שאובר לא נכנסת לישראל - בוא נראה אותך עושה את זה".

התקוממות נהגי המוניות

השיטה החדשה שאותה מוביל משרד התחבורה תגביר את השקיפות בחישוב מחירי הנסיעה, תייקר את הנסיעות בעיר, ותוזיל משמעותית את הנסיעות הבין-עירוניות, אלא שנהגי המוניות מתקוממים ולא מוכנים ליישר קו עם השיטה החדשה, וטוענים כי היא תוביל לקריסת הענף. בחודש שעבר הם השביתו את השירות בנמל התעופה וקיימו שיירת מחאה של מכוניות ברחובות תל אביב.

לדברי יהודה בר אור, יו"ר איגוד המוניות, השיטה החדשה חותכת 30% מרווחיהם של הנהגים בנסיעות בין-עירוניות, בעוד שתעריפי הנסיעה העירוניים יתייקרו רק ב-6%. לדבריו, אחרי שהתקין את שני המונים ברכבו כדי לבחון את המחיר החדש - הפערים היו אדירים: נסיעה מתל אביב לכפר יונה לפי המונה החדש תעמוד על 140 שקל, לעומת 188 שקל בשיטה הישנה.

מוניות
 מוניות