הורידה את הכפפה: מסתמן כי פייסבוק תתמוך בתוכניות מיסוי אחיד וגלובלי

פייסבוק תהיה מוכנה לשלם יותר מסים מעבר לים ובכך לתמוך בתוכנית עולמית למיסוי ענקיות הטכנולוגיה, כך לפי נאום של המנכ"ל מארק צוקרבג שמתוכנן להימסר היום

מארק צוקרברג / צילום: רויטרס  ERIN SCOTT
מארק צוקרברג / צילום: רויטרס ERIN SCOTT

פייסבוק תהיה מוכנה לשלם יותר מסים מעבר לים ובכך לתמוך בתוכנית עולמית למיסוי ענקיות הטכנולוגיה, כך לפי נאום של המנכ"ל מארק צוקרבג שמתוכנן להימסר היום (שבת) במינכן, וחלקיו הגיעו ל"וול סטריט ג'ורנל". 

"אנחנו מבינים שהרפורמה עשויה להיות שקולה לכך שנידרש לשלם יותר מס, וביותר מקומות", צוקרברג צפוי למסור היום ולהוסיף, "אני מבין שיש תסכול לגבי האופן שבו ענקיות הטכנולוגיה ממוסות באירופה".

מייסד פייסבוק צפוי לעודד את אימוץ תוכנית המיסוי העולמית של ארגון ה-OECD. "אנחנו גם רוצים רפורמה במערכת המיסוי ואני שמח שה-OECD מסתכל על זה". 

עבור פוליטיקאים רבים וגם עבור חלק מהציבור הרחב, מיסוי ענקיות הטכנולוגיה בפרט ומיסוי תאגידים רב לאומיים באופן כללי נהפך לאחד הנושאים הבולטים בשיח הציבורי ברחבי העולם בשנים האחרונות. עם התגברות השיח הציבורי בנושא, כך גם גדלה הציפייה שמחוקקים יעבירו חוקים חדשים המתייחסים למיסוי חברות הטכנולוגיה. 

ארגון ה-OECD מסר בחודש שעבר כי 137 מדינות הסכימו להמשיך במו"מ על האפשרות להעביר מס גלובלי ואחיד על תאגידים רב לאומיים. 

חוקי המס החדשים יאפשרו למדינות עם מספר רב של צרכנים לגבות יותר מס, וזאת בניגוד למצב הנוכחי שבו מסים משולמים היכן שהפטנט ומותג החברה, או צוות המו"פ ממוקמים. ה-OECD עבד על התוכנית בשנתיים האחרונות ומקווה להגיע להסכמות כבר בסוף 2020. 

לפי הארגון, אם תושג הסכמה, חלק מהתאגידים יוסיפו 100 מיליארד דולר לקופות משלמי המסים, יחד עם זאת, ייתכן והצעת ה-OECD תעמוד בסיכול למדיניות ממשל טראמפ. בדצמבר האחרון, שר האוצר של ממשל טראמפ, סטיב מנושין, הביע חששות לתוכנית המיסוי של הארגון הממוקם בצרפת בטענה שהמהלך יפגע בעסקים בארה"ב.

נזכיר כי לאחרונה דווח שצרפת וארה"ב נמצאות במשא ומתן אינטנסיבי בחודשים האחרונים כדי לפתור את סוגיית המיסוי של תאגידי ענק, שחלק ניכר מהם ממוקם בארה"ב. לאחר שצרפת הייתה החלוצה האירופית שהטילה מסים על חברות טכנולוגיה גדולות - כולן אמריקאיות - הפועלות בשטחה. "אפל", "גוגל", "אמזון", "מיקרוסופט" ואחרות חויבו לשלם כ-3% מהכנסותיהן לממשלת צרפת, בצעד שאמור להכניס מאות מיליוני אירו לאוצר הצרפתי. הצעד עורר את זעמו של הממשל האמריקאי, בין השאר משום ששימש השראה לחקיקה דומה במדינות אחרות, וטראמפ איים בקיץ להטיל מכסים חדשים בתגובה על תוצרת חקלאית צרפתית.

בחודש שעבר דווח כי צרפת התקפלה ותדחה את גביית המס הדיגיטלי על "פייסבוק" וחברות נוספות עד לסוף 2020, בזמן ששני הצדדים דנים בפתרון לסוגיה. בשיחת טלפון שהתקיימה במחצית ינואר בין נשיא צרפת לנשיא ארה"ב דונלד טראמפ, הסכים נשיא צרפת עמנואל מקרון לדחות את גביית המס הדיגיטלי - 3% על ההכנסות במדינה - עד לסוף השנה, בתמורה לביטול האיום במכסים אמריקאים על תוצרת חקלאית צרפתית.

במקום זאת, שני הצדדים הסכימו כי פתרון כולל במסגרת ארגון ה-OECD, אם יושג עד סוף השנה, הוא הדרך העדיפה למסות את החברות.