יזמי המזון והנדל"ן רמי לוי ושלום חיים מכניסים את השלד בי.ג'י.איי לעסקי המלונאות והדיור המוגן

ללוי ולשותפו לשליטה שלום חיים - בעלי חברת טעמן, כבר יש פעילות נדל"ן פרטית משמעותית - חלקה במשותף • בבי.ג'י.איי "בונים" גם על היכרות של טעמן שיווק מזון עם הציבור החרדי, שעשוי להוות קהל מרכזי לדיור מוגן • בעלת השליטה בבי.ג'י.איי, חברת שי אודם, "מחזיקה כבר היום בנכסי מלונאות הנמצאים בהקמה, ועשויה להתקשר בהסכמי הפעלה עם בתי המלון שבבעלות בעלת השליטה"

רמי לוי / צילום: שלומי יוסף
רמי לוי / צילום: שלומי יוסף

חודשים ספורים אחרי שאיש העסקים רמי לוי, בעל השליטה ברשת המזון הנושאת את שמו, קיבל לידיו החזקות שליטה בחברה הבורסאית דלת הפעילות בי.ג'י.איי , הוא מרחיב את עסקיה לתחומי הדיור המוגן והמלונאות - שניים מהענפים הלוהטים כיום בבורסה בת"א. ככל הידוע, גם לוי וגם שותפו לשליטה בבי.ג'י.איי, שלום חיים (בעלי חברת טעמן), כבר מחזיקים בפעילות נדל"ן פרטית משמעותית - מקצתה במשותף, כך שבי.ג'י.איי (BGI) צפויה ליהנות מניסיונם בתחום, וגם משיתופי פעולה עמם, כפי שהיא מציינת בהודעתה לבורסה. 

בכוונת בי.ג'י.איי לפעול לאיתור נכסים "לטובת רכישתם והפעלתם כמרכז מגורים לטובת אוכלוסייה מבוגרת", וכן החברה "בוחנת רכישת מגרש המיועד לבניית מתחם דיור מוגן בירושלים". עוד ציינו בבי.ג'י.איי, כי להערכת החברה "יתרונה בהיותה חברה ציבורית, הנשלטת על ידי גופים עתירי הון, עם ניסיון רב בתחום הנדל"ן, יאפשר לה למובילה בתחום זה, בין שבאמצעות רכישות של מגרשים המיועדים להקמת מתחמי דיור מוגן, ובין שבאמצעות רכישת מתחמי דיור מוגן קיימים, שיפוצם ושיווקם לציבור".

כן סבורים בבי .ג'י.איי כי לחברה "יתרון נוסף, לאור היכרות בעלת השליטה, טעמן שיווק מזון (שבשליטת שלום חיים, א' ל'), ע ם הציבור החרדי, שעשוי להוות קהל מרכזי לדיור מוגן, שיפותח על-ידי החברה ושייועד לקהילה זו". בבי.ג'י.איי גם הוסיפו כי הנהלת החברה בראשות המנכ"ל ובעל השליטה שלום חיים, והיו"ר מוטי חזן, המשמש כמנכ"ל החברה הפרטית רמי לוי נדל"ן, הינה "בעלת מוניטין בארץ, אשר להערכת החברה עשוי לאפשר לה לחדור ולפתח את התחום במהירות, תוך ניצול הניסיון הרב הקיים".

לפי תיאורה של בי.ג'י.איי, קבוצת רמי לוי נדל"ן "הינה קבוצה עתירת הון ונכסים, הכוללים בין היתר מקרקעין שניתן לעשות בהם שימוש לטובת תחום הדיור המוגן", בעוד שטעמן שיווק מזון "מחזיקה בפעילות נדל"ן ענפה במגזר החרדי".

לגבי תחום המלונאות, מציינת בי.ג'י.איי כי היא מתכננת "להתקשר עם בתי מלון קיימים או בהקמה לטובת שירותי ניהול, שיסופקו על ידי החברה".

שירותי ניהול מסוג זה, שניתנים תמורת שיעור ממחזור ההכנסות של המלון, מתאפיינים לפי בי.ג'י.איי "בהסכמים ארוכי טווח, לתקופות של עד 20 שנה", וכן כוללים מגוון שירותים ובהם גיוס עובדים וניהולם, תחזוקת המלון, שיווקו, תמחור השירותים שהוא מציע, ניהול כספים, ניהול מלאי ועוד.

בבי.ג'י.איי מציינים כי "תחום המלונאות בישראל מתאפיין בפעילות גוברת בשנים האחרונות" ומעריכים כי יתרון החברה בפעילות "נובע מהניסיון והמוניטין שקיים לבעלי השליטה בחברה ולצוות הניהולי, בשוק הישראלי, כבעלי מותגים מוצלחים בתחום פעילותם". עוד לפי בי .ג'י.איי, בעלת השליטה בה, חברת שי אודם, "מחזיקה כבר היום בנכסי מלונאות הנמצאים בהקמה", ולהערכתה היא "עשויה להתקשר בהסכמי הפעלה עם בתי המלון שבבעלות בעלת השליטה, לטובת הפעלתם".

נסחרת ברשימת השימור, בליווי הערת "עסק חי"

מניית בי.ג'י.איי, הנסחרת ברשימת השימור של הבורסה, הגיבה לעדכון ביום חמישי בזינוק של כ-50% במחזור מסחר זעום של פחות מ-30 אלף שקל, והיום קפצה בכ-30% נוספים, גם זאת במחזור מצומק, כך שהיא משקפת לחברה שווי נוכחי סביב 30 מיליון שקל.

ההחלטה על הרחבת פעילותה של בי.ג'י.איי התקבלה לאחר שבחודש נובמבר האחרון חתם בנו של רמי לוי, קובי, על הסכם להעברת החזקותיו לאביו בחברת "שי אודם", בעלת כ-68% מהונה של בי.ג'י.איי, בה מחזיק לוי באמצעות חברה פרטית ובשותפות שווה עם ספקית המזון טעמן.

מניות השליטה בבי.ג'י.איי נרכשו על-ידי טעמן של חיים במסגרת הסכם פשרה שקיבל ב-2018 תוקף של פסק דין, כנגד סיום מחלוקות שהיו לטעמן מול גרגורי גורטובוי, בעל השליטה הקודם בבי.ג'י.איי, שחתם בשנה שעברה על עסקת טיעון במסגרתה הודה בכמה עבירות, אחרי חקירות של רשות ני"ע.

כיום, את דוחותיה הכספיים של בי.ג'י.איי מלווה הערת "עסק חי", על רקע מצבה הפיננסי, וזאת כשהחזקתה המרכזית היא כ-8% ממניות חברת בי.אס.די קראון - בעלת השליטה בחברת המזון ויליפוד (62%) - הנסחרת בשווי נוכחי של כ-380 מיליון שקל, אחרי עלייה של קרוב ל-60% במנייתה בשנה האחרונה.

כאמור, כניסתה של בי.ג'י.איי לתחומי הדיור המוגן והמלונאות נעשית בזמן שחברות הפועלות בענפים אלה נהנות מפריחה בבורסה, הבאה לידי ביטוי בשווי מניותיהן, הנסחרות ברמות שיא או סמוך להן - מגדלי הים התיכון בענף הדיור המוגן, ופתאל החזקות, ישרוטל ודן בתחום המלונאות. צמיחת הפעילות והעליות המשמעותיות מהן נהנות המניות גם תומכות בהנפקות ראשוניות (IPO) אפשריות של מתחרות בענף, ושתיים מהמשמעותיות העומדות על הפרק הן רשת "בית בכפר" בתחום הדיור המוגן וחברת "תלמה" בתחום התיירות.