הלחץ של הספקים עלול לסייע לכלירמרק ללחוץ את יינות ביתן

בימים אלה נמשכים המגעים בין יינות ביתן לבין קרן כלירמרק, במסגרתם מבקשת הקרן לשפר את תנאי המתווה של העסקה • יינות ביתן: "העסקה מתנהלת לפי לוחות הזמנים שנקבעו בין הצדדים"

יינות ביתן / צילום: תמר מצפי
יינות ביתן / צילום: תמר מצפי

למרות ההסתבכות: קבוצת יינות ביתן ממשיכה במגעים מול קרן כלירמרק בניסיון להגיע למתווה שיעניק לה חבל הצלה. זאת על רקע המציאות המורכבת אליה היא נקלעה מאז רכשה לפני כשלוש וחצי שנים את רשת מגה הקורסת, שהביאה אותה לדחות תשלומים לספקים ברצף שנמשך למעלה משבעה חודשים. 

● חבל ההצלה של יינות ביתן מתרופף: הספקים מכנסים ישיבות חירום וסמנכ"ל הכספים המיועד מוותר על המינוי

ככל הידוע, קרן כלירמרק ביקשה לצרף לעסקה שני גופים מימון נוספים: קרן קוגיטו וכן זרוע ההשקעות של בנק לאומי, לאומי פרטנרס, אולם בבנק התנגדו לעסקה, ולפי שעה לאומי פרטנרס נמצאת מחוץ לתמונה.

עם זאת, ברשת המזון עדיין יש גורמים שמקווים ומעריכים כי לאומי פרטנרס תשוב לשולחן, על אף שלקרן לבדה יש יכולת לספק את המימון שדובר עליו בהיקף של כחצי מיליארד שקל. מלאומי פרטנרס נמסר בהקשר זה כי "כמדיניות אנו לא מתייחסים לעסקאות שאנחנו בוחנים, כמו גם לכאלה שאנחנו לא בוחנים".

כך או כך, בימים אלה ממשיכים ומתנהלים מגעים בין ביתן לבין הקרן, במסגרתם מבקשת כלירמרק לשפר את תנאי המתווה של העסקה ואת מנגנון ההמרה שקיים בה, כך שיאפשר השתלטות על נתח גדול יותר מפעילות קבוצת המזון שייסד נחום ביתן, בעוד שבקרב העובדים וההנהלה ממשיכים לשדר אופטימיות בנוגע לעסקה שתנסה לחלץ את הרשת מהמציאות אליה נקלעה.

ואולם ככל שנוקפים הימים, וככל שהלחץ בקרב הספקים מחריף בשל דחיות תשלומים נוספות, כלירמרק עשויה ליהנות מהשפעת המנוף הזה על קבוצת המזון השנייה בגודלה ולשפר את תנאיה בעסקה, ובין היתר להגדיל את הנתח ממניות הרשת שיקנה לה מנגנון ההמרה, כמו גם את גובה הריבית.

לפי הערכות, מזכר ההבנות שנחתם עם קרן כלירמרק בסוף החודש שעבר מדבר על הלוואה בהיקף של כחצי מיליארד שקל, הכוללת גם רכיב שניתן להמרה ל-30% ממניות הרשת. הריבית בהלוואה מוערכת בשוק בכ-7%-6%, כשהרמה שלה נגזרת גם מהבטוחות שהקרן מקבלת, בדמות שיעבוד כלל נכסי יינות ביתן לטובתה. לפי אותן הערכות, ההסכם עם הקרן במתווה המקורי שלו אמור היה לכלול גם הכנסה של מנכ"ל חיצוני ונוכחות של נציגי הקרן בדירקטוריון החברה.

מיינות ביתן נמסר בתגובה: "אנחנו מודעים ומבינים את העניין הגובר בעסקה עם קרן ההשקעות כלירמרק. העסקה מתנהלת לפי לוחות הזמנים שנקבעו בין הצדדים. אין צורך בהעלאת השערות על מבנה או חלופות לעסקה. אנחנו עובדים במרץ על סיום בדיקת הנאותות. למיטב הבנתנו, יש התעניינות רבה מגורמים נוספים, ביניהם מוסדיים, ואנחנו מתנהלים לפי לוחות הזמנים שנקבעו מראש מול הקרן".