האם משרד התחבורה ייחלץ לעזרת חברות התעופה הישראליות בעקבות משבר הקורונה?

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ': "המדינה תצטרך להכניס את היד לכיס ולפצות את חברות התעופה. באל על מדברים על הפסדים בסדר גודל של כ-50 מיליון דולר. אם המדינה רוצה לשמור על התעופה שלה, היא צריכה לעזור"

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' / צילום: איתמר סיידא
שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' / צילום: איתמר סיידא

האם ריאלי לצפות שהמדינה תסייע לחברות התעופה שנקלעו למשבר בגלל התפרצות נגיף הקורונה? לפי שר התחבורה בצלאל סמוטריץ', מדובר בתרחיש שצריך להתממש.

בשבועות האחרונים סוכני התיירות וחברות התעופה הישראליות חווים ביטולים רבים ועצירה בהזמנות עתידיות. אל על היא הנפגעת העיקרית מהמשבר לאור ביטול שני קווים עד כה - טיסות לבייג'ין ולהונג קונג ודילול משמעותי בתדירות הטיסות לבנגקוק, שלא מן הנמנע שיבוטלו אחרי שאל על תחזיר את אלפי הישראלים ששוהים בתאילנד. ב-11 למרץ אמורה לצאת טיסה אל על לטוקיו ולחנוך את הקו הישיר ליפן, בעיתוי אומלל למדי.

אתמול (ב') הוציא מנכ"ל אל על גונן אוסישקין מכתב לעובדי החברה, בו הגדיר את התקופה המאתגרת הזו כ"שעה קשה לתעופה ולאל על". לפי אוסישקין, "אל על תידרש לבצע צעדים דרמטיים והחלטות כואבות". אל על כבר דיווחה לבורסה בשבוע שעבר כי המשבר הסב לה הפסד של 30 מיליון דולר.

כעת מתגייס שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' לטובת התעופה הישראלית שמתמודדת בשנים האחרונות עם תחרות חריפה במסגרת פתיחת השמיים, הישג שעליו חתום משרד התחבורה, ועידוד ממשלתי להרחבת פעילות חברות תעופה זרות ובעיקר חברות לואו קוסט בישראל.

הבוקר (ג') אמר סמוטריץ' בראיון ל"כאן רשת ב'" כי "המדינה תצטרך להכניס את היד לכיס ולפצות את חברות התעופה. באל על מדברים על הפסדים בסדר גודל של כ-50 מיליון דולר. אם המדינה רוצה לשמור על התעופה שלה, היא צריכה לעזור".

עוד אמר סמוטריץ' כי הוא דן עם שר האוצר משה כחלון על הענקת פיצוי לחברות תעופה שנמצאות בהפסדים גדולים. דובר השר חידד ל"גלובס" כי הכוונה אינה נוגעת לאל על בלבד, וכי הוא יניע דיון עם ראש הממשלה בנושא.