הלחץ עבד: המדינה לא תעניק רישיונות להפקת פצלי שמן

משרד האנרגיה הודיע לחברת רותם אמפרט כי אין בכוונת המשרד להאריך את רישיון ההפקה במישור רותם מעבר לשנה הבאה • אדם טבע ודין: "קיים חשש כי ההחלטה דווקא מכשירה תכניות קיימות, למרות שהן הרסניות לסביבה"

פצלי שמן / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קריאייטיב
פצלי שמן / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קריאייטיב

משרדי הסביבה והאנרגיה מודיעים על שינוי מדיניות בתחום פצלי השמן. בתום ישיבה בין שרי המשרדים ושיח המתנהל בין הדרגים המקצועיים מזה זמן רב, הוחלט כי שר האנרגיה לא יעניק עוד רישיונות חדשים לחיפוש ולהפקה של פצלי שמן במעמקים או בכרייה על פני הקרקע. בנוסף, משרד האנרגיה הודיע לחברת רותם אמפרט מקבוצת כי"ל (לשעבר פמ"א), כי אין בכוונת המשרד להאריך את רישיון ההפקה במישור רותם מעבר לשנה הבאה, חודש מאי 2021. נכון לעת הזו, מלבד פרויקט נוסף במישור רותם ופרויקט באורון נגב אשר רישיונותיהם לא בוטלו, לא קיימות בקשות נוספות לרישיונות בתחום.

"ההחלטה מתקבלת לאור מחויבותם של שני השרים לקדם אנרגיה נקייה ולאור האיזון הנדרש בין התועלת האנרגטית של פצלי השמן מחד לבין ההשלכות הסביבתיות מאידך, ובשל טביעת הרגל האקולוגית שעלולה להיות לפרויקטים אלו", הצהירו המשרדים.

ההחלטה של המשרדים מתקבלת לאחר תקופה ארוכה שבה מפעילים המשרד להגנת הסביבה וארגוני הסביבה לחץ עיקש בנושא על משרד האנרגיה, בשל הנזק הסביבתי הנגרם בכריית פצלי השמן בעידן בו הצורך לייצר פתרונות ברי קיימא לשוק האנרגיה הולך וגובר. באשר לשני הרישיונות שכבר הוענקו במישור רותם ובאורון, סוכם כי תוכניות אלו ייבחנו לאור קריטריונים סביבתיים שייקבע המשרד להגנת הסביבה, ולא הוכרע להסירם בשלב זה מהפרק. בחודש נובמבר פנו ארגוני הסביבה למנהל מקרקעי ישראל בדרישה לא לתת רישיון לחיפושי פצלי השמן באתר אורון אשר בנגב, והזהירו מפני השפעות שליליות על הטבע ובריאות הציבור. לדבריהם, קידום חקירה וחיפוש של פצלי שמן אינם עומדים בהלימה להצהרות הסביבתיות של מדינת ישראל ולצורך לעמוד ביעדי הסכם פריז.

בסופו של דבר, הנושא ירד מסדר היום של מנהל מקרקעי ישראל באופן זמני. המשרד להגנת הסביבה ציין בעבר כי העסקה באורון "מעניקה תמריץ לאחד מסוגי הדלקים הגרועים ביותר, וכי לקידומה יהיו השלכות שליליות על מדינת ישראל והמשק. תהליכי כרייה, הפקה, שינוע ושימוש בפצלי שמן הופכים מקור אנרגיה זה למזהם ולהרסני ביותר, אף יותר מפחם. לכן, יש להימנע מאישור התהליך של הפקת פצלי שמן כבר בשלב מוקדם של חיפוש וחקירה לאור הנזק הפוטנציאלי החמור כל-כך לסביבה ולבריאות של תושבי ישראל", וטען כי על המועצה מוטלת האחריות לפעול לפי מדיניות הממשלה ולעצור את העסקה באורון או כל עסקה אחרת הנוגעת לפצלי שמן. כעת, כאשר לפי החלטת המשרדים כי גם הפרויקטים הקיימים ייבחנו לאור הקריטריונים הסביבתיים שיציב המשרד להגנת הסביבה, עולה שאלה באשר ליכולתם לצאת לפועל.

בארגוני הסביבה מתקבלת הבשורה ברגשות מעורבים. ארגון אדם טבע ודין מקבל את ההחלטה בספקנות, כשהוא חושש כי יש בה בכדי דווקא להכשיר בפועל פרוייקטים של פצלי שמן מזהמים: "אמנם נראה כי השרים החליטו למנוע הפקה של פצלי שמן, אולם בפועל קיים חשש כי ההחלטה באה להכשיר את שתי התוכניות הקיימות לכרייה ועיבוד פצלי שמן ברותם ואורון, זאת למרות שמדובר בתוכניות הרסניות לסביבה", אומר עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל הארגון. בארגון מדגישים עוד כי לאור חוק הנפט, כל עוד אין החלטה חד משמעית לבטל את שתי התוכניות הקיימות ברותם ואורון, ישראל עלולה להיות במצב שבו היא מחמירה את המשבר האקלימי העולמי. "יש לפעול בהקדם למניעת כרייה ועיבוד של פצלי שמן בכלל", אומר ברכה.

"אנחנו מברכים את השרים, על ההחלטה החשובה, שלא לתת רישיונות נוספים להפקת פצלי שמן", אומרים בחברה להגנת הטבע. "במקביל, אנחנו מצפים מכלל העוסקים בנושא, להסיר מהשולחן גם את הפיתוח של רישיונות ההפקה ולמנוע כליל הפקת פצלי שמן בישראל". לפי בדיקת הארגון, בישראל מקודמות כיום ארבע יוזמות להפקת פצלי שמן (שלוש במישור רותם ואחת באורון), ו-8 יוזמות להפקת נפט. "נשאלת השאלה, כיצד לאור כל הידוע לנו על משבר האקלים וקצב התקדמותו המואץ, ועל המשמעויות ההרסניות של חיפושי נפט והשימוש בו, עדיין מקודמות ומאושרות תחת משרדך יוזמות כה בעייתיות להפקת נפט ופצלי שמן בשיטות מזהמות במיוחד". כעת, מפנים הארגונים הסביבתיים זרקור לכך שרק בחודש ספטמבר, העניק משרד האנרגיה 12 רישיונות חיפוש ימיים חדשים לגז ונפט, דלקים מאובנים מזהמים.

מרותם אמפרט נמסר בתגובה: אנחנו לומדים את ההחלטה וצופים שלא תהיה מהותית לחברה.