ליצמן: "עד עכשיו מנענו את הגעת הקורונה, אך מניחים שהנגיף יגיע"

נערכים לקורונה בישראל: שר הבריאות וראש המל"ל מחפשים  אתרים שישמשו כמרכזי קליטה לחולי קורונה, ושר הפנים הודיע כי תימנע כניסתם של אנשים ששהו בבסין, במקאו, בתאילנד, בסינגפור ובהונג קונג בשבועיים האחרונים ושאינם אזרחי או תושבי ישראל • לפי איסתא, "ההיסטריה בארץ מוגזמת"

בדיקת נוסעים בעת הצ'ק אין בנמל תעופה בסין / צילום: רויטרס
בדיקת נוסעים בעת הצ'ק אין בנמל תעופה בסין / צילום: רויטרס

קורונה עדיין אין בישראל, אבל במשרד הבריאות נערכים. שר הבריאות וראש המל"ל מחפשים אחר אתרים שישמשו כמרכזי קליטה לחולי קורונה. ועדיין, במשרד הבריאות מבקשים להרגיע את הציבור ומציינים ש"נכון לרגע זה אין חולי קורונה בארץ, אך המערכת עושה את כל המאמצים להכין את התשתיות שלה מתוך הנחת עבודה שהנגיף יגיע לכאן. לכן, בשל ההיערכות הנדרשת, מכשירים את כל המתקנים של המערכת לצורך הנושא".

שר הבריאות יעקב ליצמן מסר כי "עד עכשיו מנענו הגעת הנגיף לישראל אך נקודת ההנחה שזה יגיע לכאן. אנו פועלים בכל דרך למניעת התפשטות הנגיף ומניעת פגיעה בבריאות הציבור".

גם משרד הפנים נכנס לתמונה. שר הפנים אריה דרעי הודיע כי ימנע כניסה לישראל של אנשים ששהו במקאו, בתאילנד, בסינגפור ובהונג קונג בשבועיים האחרונים ושאינם אזרחי או תושבי ישראל. זאת, בנוסף למניעה לבאים מסין. "כניסתם תימנע דרך מעברי הגבול היבשתיים, האוויריים והימיים". דרעי הנחה את מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה, פרופ׳ שלמה מור יוסף, להיות בקשר רציף עם מנכ"ל משרד הבריאות כדי למצוא פתרונות מתאימים בהתאם להמלצות המתעדכנות בנושא.

הנחיה זו צפויה להיכנס לתוקפה בעוד יומיים והיא תשפיע על הטיסות שמפעילה חברת התעופה מהונג קונג, קתאי פסיפיק, בקווים לתל אביב. הטיסות פועלות במתכונת מצומצמת אולם בחברה מציינים כי "כל חברות התעופה מחכות להנחיות רשמיות ממשרד הבריאות". קתאי פסיפיק פרסמה כי תוצאותיה הכספיות יושפעו דרמטית ממשבר הקורונה.

נזכיר כי לפי הנחיות משרד הבריאות - על ישראלים ששבים מסין, הונג קונג ותאילנד להיכנס לבידוד ביתי למשך 14 ימים עם הגיעם ארצה. מדובר בהנחיה שתלויה ברצון הטוב של הנוסעים הללו. אתמול פורסם כי בדרכם לבידוד הביתי, ישראלים ששבו מהמדינות שברשימה נסעו ברכבת מנתב"ג. 

"ההיסטריה בארץ מוגזמת וללא שום פרופורציה"

המספרים המתפרסמים מדי יום מנחיתים מכה קשה על ענף התיירות והתעופה, עם עצירה של הזמנות וביטול של עסקאות. האם מדובר בהיסטריה שיצאה מפרופורציה כאשר גם ליעדים שלא קשורים לנגיף קיים עוצר של הזמנות לקראת פסח, אחת מתקופות השיא של השנה? לפי מנכ"ל איסתא הולידייס, רונן קרסו, "ההיסטריה בארץ מוגזמת וללא שום פרופורציה למה שקורה בעולם.

"משבר הקורונה הביא לגל ביטולים גדול למזרח הרחוק, וזה מובן, אבל לצדו יש האטה בהזמנת טיסות ונופשונים לפסח ואפילו לקיץ. המגפה לא אמורה להשפיע על נסיעות לאירופה, לאמריקה ולאגן הים התיכון - ועם זאת יש ירידה כללית בהזמנות אפילו לנופשונים ביוון. אנשים נכנסו למצב הלם ועצרו את ההזמנות. חלקם מחכים לראות לאן זה יתפתח ואחרים העבירו את החופשות ליעדים בתוך ישראל. אני לא זוכר עצירה כזו. התייר הישראלי בדרך כלל מתון יותר. אחרי הצונאמי או אחרי אירועי טרור ראינו התאוששות מהירה, כאן קורה משהו שלא נתקלנו בו בעבר".

בתוך כך נציין כי מבצע חילוץ הישראלים הנצורים ב"ספינת הקורונה" ביפן - מתקדם. ביום רביעי יצא מתאילנד ליפן מטוס חכור להבאת הנוסעים לישראל. מדובר במטוס פרטי הכולל 14 מושבים. ביום חמישי מתוכנן המטוס להמריא לישראל עם 12 הישראלים השוהים על הספינה, בהתאם לבדיקות רפואיות שייערכו להם ובהתאם להנחיות של משרדי הבריאות והחוץ. את המטוס חכרה פספורטכארד במימון משותף של חברות הביטוח מגדל, כלל והראל. הנוסעים יעברו לבידוד עם שובם ארצה.