ביהמ"ש הורה להסיר את חסימת חשבונות הפייסבוק של עובדת NSO

זאת במסגרת תביעה נגד פייסבוק שהגישו העובדים בנובמבר האחרון, בדרישה לפתוח את החשבונות החסומים שלהם ברשת החברתית ובאפליקציית אינסטגרם שבבעלותה • השופט: סיכויי התובעים לזכות בתביעה הם על פניו טובים

חברת הסייבר ההתקפי NSO / צילום: shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
חברת הסייבר ההתקפי NSO / צילום: shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בית המשפט המחוזי בתל-אביב הורה היום (ג') להסיר את חסימת חשבונות הפייסבוק והאינסטגרם של עובדת NSO. זאת במסגרת תביעה נגד פייסבוק שהגישו שמונה עובדי חברת הסייבר בחודש נובמבר האחרון, בדרישה לפתוח את החשבונות החסומים שלהם ברשת החברתית ובאפליקציית אינסטגרם שבבעלותה. ההחלטה שניתנה היום היא במסגרת צו מניעה עד להכרעה סופית בתביעה. 

חסימת המשתמשים הגיעה לאחר שפייסבוק הגישה תביעה נגד NSO בחודש אוקטובר האחרון, בעקבות ניצול לרעה של חולשה באפליקציית וואטסאפ שבבעלות פייסבוק, ששימשה להתקנת תוכנת הריגול של NSO על מכשירי אייפון ואנדרואיד. 

העובדים התובעים הם אורית עזרזר (דירקטורית חוויית עובדים גלובלית), טל אגם (סגנית נשיא אזורית ומנהלת לקוחות), שמעון כהן (מנהל מעבדה סלולרית ואוטומציה), מאיה פינקלשטיין (מנהלת קדם מכירות סייבר), ג'יות'י נאסטה (מנהלת קדם מכירות), יונתן ורדי, דני קור ושרון פדיוק. רק מטעם עזרזר הוגש תצהיר בתביעה ולכן השופט נעתר לבקשתה בלבד. מטעם פייסבוק נמסר תצהיר שחתום על-ידי האנליסט המשפטי טיילור הרמון, אשר לפי פרופיל הלינקדאין שלו עובד בחברה מאז מאי 2018 בטקסס. 

התביעה הוגשה לאחר שפייסבוק חסמה חשבונות משתמש של עובדי NSO, עובדים לשעבר ואף בני משפחה שלהם, ללא עילה והודעה מוקדמת. לפי הערכות שמסרה NSO, מדובר בכ-100 חשבונות של עובדים, עובדים לשעבר ובני משפחותיהם. NSO אף מממנת את הייצוג המשפטי של העובדים בתביעה, על-ידי עורכי הדין רן שפרינצק, נעמה ארליך ודר רג'ואן ממשרד ארדינסט, בן נתן, טולידאנו ושות'.

במקביל למתן צו המניעה, השופט רחמים כהן קבע כי סיכויי התובעים לזכות בתביעה הם על פניו טובים, משום שפייסבוק הפרה לכאורה את חוזה ההתקשרות בינה ובין משתמשיה בכך שחסמה את חשבונותיהם הפרטיים.

בתביעתה טענה פייסבוק כי NSO "פיתחה את תוכנת הריגול שלה כדי לקבל גישה להודעות ושאר אמצעי תקשורת במכשירים הסמארטפון של האנשים אחריהם היא ריגלה, על-מנת לעקוף את אמצעי ההצפנה של התוכנה".

בתגובה לטענות, ב-NSO הצהירו כי "המטרה היחידה של מוצרי NSO היא לסייע לגופי ביון ואכיפת חוק ממשלתיים מורשים להילחם בטרור ובפשעים חמורים, שלעתים מסתתרים מאחורי פלטפורמות ואפליקציות מוצפנות".

לאחר הגשת התביעה, פייסבוק נקטה צעד ענישתי נגד חברת הסייבר ההתקפי ומחקה את חשבונות הפייסבוק והאינסטגרם של עובדי החברה. לפי כתב התביעה של העובדים, חברת פייסבוק העולמית הפרה את ההסכם בינה לבינם בכך שחסמה את חשבונותיהם הפרטיים באופן פתאומי וללא הסבר. העובדים אף טוענים כי פנו לפייסבוק פניות חוזרות ונשנות שנותרו ללא מענה. 

מטעם NSO נמסר כי "החלטת בית המשפט והעובדה כי דחה את טענות חברת פייסבוק מהווה ניצחון חשוב של עובדי חברת NSO. אנו בטוחים כי בהמשך לאמירות החד-משמעיות של בית המשפט, פייסבוק תחזור בה מהפעולה שנקטה כלפי עובדים נוספים בחברה".

מפייסבוק נמסר: "NSO ביצעה מתקפות סייבר נגד פעילי זכויות אדם, עיתונאים ודיפלומטים. אנו נמשיך לנקוט את הצעדים הנדרשים כדי להגן על המשתמשים שלנו, ואנחנו מצפים להמשך הדיונים בבית המשפט, בהם נציג כיצד NSO מאיימת על ביטחונם של המשתמשים וצריכה לתת על כך דין וחשבון".