השופטת איימה במאסר מיידי, והקנס שולם במזוודת מזומנים

עבריין מורשע סירב במשך שנים לשלם קנס של 850 אלף שקל שהטיל עליו בית המשפט • מיד לאחר האיום של השופטת במאסר הוא מצא את הכסף: למחרת הגיע אחיו לסניף דואר עם מזוודה ובה 850 אלף שקל במזומן

מזוודת מזומנים / צילומים: יוסי כהן, shutterstock; עיבוד: טלי בוגדנובסקי
מזוודת מזומנים / צילומים: יוסי כהן, shutterstock; עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אחד האמצעים הקיצוניים לכפות על אדם לקיים גזר דין שניתן נגדו הוא באמצעות הטלת מאסר. כך קרה לאחרונה גם במקרה של מונדר בדיר, שהיתל במשך שנים במרכז לגביית קנסות, שביקש לגבות ממנו 850 אלף שקל שחויב לשלם במסגרת גזר הדין שניתן נגדו בשל עבירות כלכליות חמורות שביצע, בהיקף של כ-190 מיליון שקל. 

בדיר הורשע ב-2016 לאחר שנקבע כי פעל בשיתוף-פעולה עם גורמים עברייניים אחרים ברכישה מסיבית של חשבוניות פיקטיביות על רכישת סולר בהיקפים של יותר מ-100 מיליון ליטר כדי להקטין את חיובי המס של החברה. בית המשפט אף קבע כי בדיר "היה הרוח החיה בפעילות העבריינית". בדיר הורשע גם בקבלת דבר במרמה ובתקיפת עובד ציבור, לאחר שתקף את שוטריו ביציאה מהדיון על הארכת מעצרו. 

מאז הורשע והחל לרצות את שנות המאסר שנגזרו עליו, התחמק בדיר מלשלם את הקנס באמתלות שונות ותוך התשת המערכת בשלל בקשות והשגות. מאז כבר סיים לרצות את עונש המאסר, אבל במרכז לגביית קנסות החליטו שלא לוותר ופנו לבית המשפט בדרישה כי יורה על מאסרו לתשעה חודשים חלף הקנס הכבד שהושת עליו.

בדיון השבוע בבקשת המרכז לגביית קנסות טען עורך דינו של בדיר כי הוא נעדר יכולת כלכלית, וכי הוא מבקש שתיערך לו "חקירת יכולת" כדי לקבוע את הסדר התשלומים. בדיר טען כי יש ביכולתו לשלם 500 שקל בלבד מדי חודש.

ואולם שופטת בית משפט השלום בפתח-תקווה, אליאנא דניאלי, לא השתכנעה מטיעוני עורכי דינו של בדיר והורתה על מאסרו. "במקרה שבפניי עסקינן בנאשם מתוחכם אשר ביצע עבירות על רקע כלכלי, לא בפעם הראשונה, ונידון לעונש מאסר ולקנס משמעותי", כתבה השופטת.

לדבריה, "המרכז לגביית קנסות, כמו גם בית המשפט המחוזי ולפניו בית משפט זה, צעדו כברת דרך משמעותית לכיוון הנאשם בניסיון לפרוס את החוב ולאפשר לו לשלם את הקנס חלף מאסרו... בנסיבות אלה ובהתחשב בסכום הזעום שאותו שילם הנאשם עד עתה, אני מוצאת ממש בטיעוני באת-כוח המאשימה, שלפיהם ההליך שנקט הנאשם היום מהווה ניסיון לדחיית הקץ".

לאור זאת קבעה השופטת כי אין מקום לחקירת יכולת או לפריסה נוספת של התשלומים, וכי בדיר ייאסר כעת.

והרי זה פלא: מיד עם חתימתה על ההחלטה, הודיע בא-כוחו של הנאשם כי "נבקש שהוא ישלם את הקנס. יש לו לשלם. הוא רוצה ללכת לשלם, זו זכותו". גם הנאשם, שכאמור דרש חקירת יכולת כדי לשלם סכום סמלי מדי חודש, דרש לפתע לשלם את כל החוב. "אני מסכים להיעצר, אבל לתת למשפחה שלי שובר ללכת לדואר ולשלם".

השופטת דניאלי קבעה, לבקשתו של בדיר, כי יתאפשר לו לשלם את כל הכסף במזומן בבנק הדואר. ואכן, למחרת התייצב אחיו של בדיר ושילם את כל 850 אלף השקלים במזומן. פקיד הדואר ההמום סירב בתחילה לקבל את הכסף וטען כי חוק המזומן אוסר להפקיד סכום כזה, אולם בעקבות התערבות המרכז לגביית קנסות הובהר כי אין מניעה חוקית, הכסף הופקד, ובדיר שוחרר.

מנהל המרכז לגביית קנסות, דורון תשתית, מסר כי "אנו מיומנים בסוג כזה של חייבים החושבים לנסות ולהתיש את המערכת בהעלאת טיעונים שונים, בניסיון לרפות את ידנו מלגבות קנסות שהוטלו על-ידי בתי משפט בישראל. הפעם, להפתעתי, הסיפור לא נגמר בהעברה בנקאית כרגיל אלא במזוודה מלאת מזומנים".

במרכז לגביית קנסות מוסיפים עוד כי "החייב טען לאורך כל הדרך, כולל בדיון בבית המשפט, כי הוא נעדר כל יכולת תשלום, וכי במאמץ רב הוא יכול לשלם סכום פעוט של כ-500 שקל בחודש. אף על-פי כן, יום אחד בלבד לאחר שבית המשפט הורה על מאסרו לאלתר, 'מצא' החייב את הכסף וכאמור שילם אותו במלואו ובמזומן בתוך יום אחד.

"לרשות המרכז לגביית קנסות ברשות האכיפה והגבייה יש כלים רבים ומגוונים לתפיסת רכוש וכספים של חייבים, בין שהם ברשותם או ברשות אחרים. עם זאת, מדיניות המרכז היא להעדיף הסדרי תשלום מול החייבים ולסייע להם במידת הצורך לשלם את הקנסות בפריסה".

בכיר במשרד המשפטים הוסיף ואמר כי מקרה זה מוכיח שכאשר בית המשפט נחוש ולא נכנע לקרבות ההתשה, יש אפשרות לגבות את סכומי הקנס במלואם.