ניתוק רשתות התקשורת הפיראטיות בצפון: ביהמ"ש הורה לחברן מחדש

בעקבות חשיפת "גלובס": מפעילי הרשתות הפיראטיות הסתערו על משרד התקשורת ועל רה"מ נתניהו שבמקרה היה בצפון בסיור בחירות, ודרשו להורות להוט לחבר מחדש חיבורים בלתי חוקיים • ביהמ"ש אילץ את הוט לחבר מחדש את הרשתות עד 4 במרץ, אז יתקיים דיון במעמד הצדדים

חיבורי כבלים פיראטיים / אילוסטרציה: שאטרסטוק
חיבורי כבלים פיראטיים / אילוסטרציה: שאטרסטוק

אלפי בתים שנותקו משירותי אינטרנט ותקשורת פיראטיים בצפון, חוברו מחדש בעקבות התערבות בית המשפט, שהורה להחזיר את החיבור עד 4 במרץ, אז יתקיים דיון במעמד הצדדים. משרד התקשורת התבקש להגיב גם הוא תוך שבועיים לסוגיית הניתוק. כתוצאה מהאירוע אולצה הוט לחבר את הרשתות הפיראטיות שניתקה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התקשורת דודי אמסלם עורבו אתמול (ד') באירוע וניסו למצוא לו פתרון. נתניהו אף נכח באירוע ביישוב הדרוזי ירכא והורה לאמסלם למצוא פתרון לבעיה, שכאמור הביאה לניתוקם של אלפי בתים בצפון מרשתות תקשורת פיראטיות. 

בעקבות חשיפת "גלובס" על קיומם של חיבורים פיראטיים שמבוצעים בעיקר על-ידי הוט (וככל הנראה ישנם עדיין גם חיבורים של בזק), החליטה הוט על דעת עצמה לנתק את אותן רשתות באופן גורף. המשמעות הייתה ניתוק ללא כל הודעה מוקדמת מאלפי בתים במגזר הערבי והדרוזי כאחד.

האירוע התגלגל והפך במהרה לדליקת קוצים, והתגובה של אותם גורמים פיראטיים לא איחרה לבוא, וכפי שחשפנו אתמול, הם שרפו את ארונות התקשורת של בזק באזור ירכא, פקיעין ונחף, וזאת משום שחשדו כי בזק היא זו שעומדת מאחורי הניתוק.

הוט כאמור לא הסתפקה בניתוק במקום ספציפי, אלא ניתקה באופן רחב רשתות ביישובים מסעדה, כפר מרר ועוד. 

חלק מאותם מפעילים הפעילו באמצעות מקורביהם לחצים כבדים מאד על משרד התקשורת ועל לשכת ראש הממשלה. משרד התקשורת עסק בפרשה באופן אינטיסיבי בימים האחרונים, תוך שהוא מנסה לבדוק האם הוא יכול להורות על חיבור מחדש ולהגיע להבנות עם בזק והוט על החזרת השירותים לתקנם, תוך הבטחה לנסות ו"להלבין" את הפעילות הבלתי חוקית, שבחלקה אף מופעלת על-ידי גורמים עבריינים.

אחד המפעילים פנה אתמול לבית המשפט וביקש לחבר את הרשתות מחדש, וכאמור קיבל את מבוקשו. בית המשפט הורה להוט להחזיר את החיבור באופן זמני לשלושה חודשים עד למציאת פתרון לבעיה.

רק כדי לסבר את האוזן, הסיכוי שיימצא פתרון חוקי לאותן רשתות פיראטיות, ועוד בתוך שלושה חודשים, הוא בעייתי בעצמו. מדובר ברשתות שבחלקן הן עצמאיות, אבל ברובן המכריע נשענות על עמודי חברת חשמל ועמודי בזק. "להלבין" את פעילותן לפיכך אי-אפשר, כי המשמעות היא שיצטרכו לפרק את הרשתות ולבנותן מחדש, ולכן מדובר באירוע בסדר גודל לאומי שמחייב פתרון הרבה יותר עמוק וחוקי.

אין ספק כי התגובה של משרד התקשורת לאירוע קשורה לרגישות סביב הבחירות הקרבות, אבל גם ללא הבחירות, משרד התקשורת מודע ומכיר את הבעיה כבר זמן רב. החיבורים הפיראטיים והרשתות הפיראטיות עובדות כבר שנים באין מפריע. טיפול בפרשה יחייב את המדינה במציאת פתרון תשתיתי עמוק, ולמרבה הצער, כרגע לא נראה פתרון כזה בטווח הנראה לעין.