בעלי בניין וואלה בת"א מבקשים להגביהו ב-7 קומות

אחרי שהתוכנית להקים במקום מגדל בן 40 קומות נדחתה, מבקשים בעלי השטח - האחים לוסטרניק - לנייד זכויות בנייה למבנה הקיים, וכך להגביהו

בניין וואלה בתל אביב / צילום: איל יצהר, גלובס
בניין וואלה בתל אביב / צילום: איל יצהר, גלובס

בעלי בניין וואלה, שנמצא במפגש הרחובות אבן גבירול ופנקס בתל אביב, מבקשים להגביהו בשבע קומות. בשבוע הבא צפויה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה לדון בבקשת הבעלים להגביה את המבנה, וזאת תוך התבססות על מתווה של ניוד זכויות בנייה ממבנים קיימים לשימור למבנה זה.

מדובר במבנה שהוקם ב-1953 כבית מלון בשם קסטל. למרות שהושקע בו ממון רב, הוא נסגר כעבור שנתיים בלבד, בשל סכסוך בין הבעלים. לאחר סגירת המלון ב-1955, רכשה אותו תנועת הפועל המזרחי והעבירה לשם את משרדיה. בשנות ה-90 החליטה המפד"ל להעביר את משרדיה לירושלים ומכרה אותו לחברת א.ר.ל השקעות שנמצאת בבעלות האחים אורון ורועי לוסטרניק. מאז 2001 משמש הבניין את מערכת אתר האינטרנט, ששוכרת בו שטח.

זו לא הפעם הראשונה שבעלי המבנה מבקשים לקדם תוכנית בנייה משמעותית בשטח. בשנת 2012 דחתה הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה תוכנית להקים במקום הבניין מגדל בן 40 קומות. טענת הצוות המקצועי של העירייה הייתה שברחוב אבן גבירול ניתן לבנות מבנים בגובה של עד 10 קומות.

התוכנית החדשה, הנמצאת על שולחנה של הוועדה המקומית בימים אלה הוכנה על ידי האדריכל רני זיס ובשיתוף עם משרד "פיק אדריכלים". התוכנית מציעה שיפוץ של המבנה הקיים ותוספת של 5 קומות מעל שתי קומות ניתוק, ובסה"כ 3,687 מ"ר. הגובה הכולל של המבנה החדש יהיה 14 קומות. חלק מזכויות הבנייה מגיעות משני מבנים לשימור הממוקמים ברחוב נחלת בנימין 1 (בית פולישוק) ואלנבי11 (בית טובים-קלייזר), ששופצו ע"י חברת בנייני העיר הלבנה. יזמי הפרויקט ידרשו להקצות 300 מ"ר של שטחי ציבור מתוך כלל שטחי המבנה החדש.

במנהל ההנדסה רואים במבנה "אייקון אדריכלי" ולכן יזמי הפרויקט פטורים מתוספת קולונדה (שדרת עמודים מקורה), כפי שקובעת תוכנית בניין העיר ביחס לכלל המבנים ברחוב אבן גבירול.