הפלוג+ | פרשנות

פרשנות: שבוע וקצת לבחירות, הכול על כתפי ליברמן, והוא עוד עשוי לחזור לחיק הימין ובגדול

ההבדלים בין החקירה בפרשת המימד החמישי לפרשות נתניהו גדולים וניכרים • אלא שגם גנץ נקט השבוע בפוליטיקה קטנה כשסירב לעימות • ומעל לכל השאלה המסקרנת מכל היא מה מתכנן ליברמן, ולכך יש כבר כמה תשובות אפשריות

אביגדור ליברמן / צילום: ישראל ביתנו
אביגדור ליברמן / צילום: ישראל ביתנו

"זהו ערב עצוב למדינת ישראל" כתב ראש הממשלה בנימין נתניהו עם הפרסום לפיו אחרי הבחירות תיפתח בדיקה פלילית נגד חברת המימד החמישי, שבראשה עמד ח"כ בני גנץ. ההודעה הרשמית על פתיחת חקירה הגיעה יממה לאחר מכן.

הציבור הישראלי הוכיח בשנים האחרונות שידיעות על פתיחת חקירה, סיום חקירה, זימוני עדים, השלמת תיק, הסכמים עם עדי מדינה, שימוע ואפילו הגשת כתב אישום ופתיחת משפט - לא משפיעות עליו בקלפי, אבל עם זאת הידיעה חשובה.

ככל הידוע ההחלטה לפתוח בבדיקה נתקבלה בעקבות פנייתו של השר לביטחון הפנים גלעד ארדן. לפי ערוץ 12, ארדן פנה למ"מ פרקליט המדינה (החדש) עו"ד דן אלדד, וזה האחרון קיים השבוע התייעצות במטרה ללמוד את התיק כאשר תחילה היה נדמה שיפתח קודם כל בבדיקה ולא בחקירה רשמית.

כלומר ארדן, הממונה על משטרת ישראל, מבקש בכובעו כפוליטיקאי בדיקה של חוזה לקיום פיילוט משטרתי, שהוענק ללא מכרז לגוף חיצוני. ארדן הוא השר בישראל שממונה על הגוף אשר חתם על החוזה. האם זו בקשה של ארדן הפוליטיקאי לנזוף בעקיפין בארדן השר, שאיפשר חתימת פיילוט כה שערורייתי? תמוה הדבר, שהרי יכול היה לבקש מעצמו לבדוק את העניין ועוד לעשות זאת בזמן אמת.

תזמון הפרסום נגד המימד החמישי ויו"ר החברה גנץ משמח את נתניהו ואת הליכוד, כמובן. הם היו זקוקים לדבר מה להיאחז בו כדי להסיט את האש מהעובדה שנגד נתניהו הוגש כתב אישום על שוחד, מרמה והפרת אמונים בשלושה תיקים שונים.

כל אחד יכול לראות שבשלב זה אין בחקירה של המימד החמישי כל איזון שעשוי להקל על נתניהו או לחלץ אותו ממצבו הבעייתי. אך זה לא משנה - עגלת התעמולה דוהרת לה קדימה עם הדהוד אינסופי במבזקי שעה, כותרות עיתונים ורשתות חברתיות: "המימד החמישי", "בני גנץ", "50 מליון", "חקירה", "מבקר המדינה".

כשהמבקר מבקר ולא מחלק צל"שים

פרשת המימד החמישי נפרסה זה מכבר, גם מעל דפי עיתון זה, והנה תקצירה. מבקר המדינה הקודם, השופט יוסי שפירא, שעסק בביקורת ולא בליטופים ומתן ציונים לשבח, כתב דוח על המשטרה. גופים פרטיים, כמו המימד החמישי, אינם מבוקרים, אך במסגרת הבדיקה שנעשתה להליכי הרכש במשטרה, עלה גם חוזה פיילוט שביצעה המשטרה עם חברת המימד החמישי. המשטרה העניקה לחברה של גנץ פטור ממכרז לביצוע פיילוט בסך 4 מליון שקל.

בסיכום הראשוני הוחלט שאם הפיילוט יצליח, יתקדמו לבחינת רכש מערכת וייעוץ בסך 50 מליון שקל. ב-30 באוגוסט 2016 התקיים דיון בהובלת מפכ"ל המשטרה דאז רוני אלשיך ובנוכחות יו"ר דירקטוריון החברה בני גנץ ומנכ"ל החברה דורון כהן.

המבקר שפירא העיר למשטרה, כי אין זה תקין, שנציגיה הבכירים של המימד החמישי השתתפו בדיון, מכיוון שבאותו השלב סביר היה לצפות שיתקיים בעתיד מו"מ להתקשרות. בסוף 2017 בוצע הפיילוט ולשם ביצועו רכש המשטרה מוצרים בסך 1.5 מליון שקל.

לאחר מכן הפרויקט נעצר, מכיוון שנציגי משרד האוצר הבהירו למשטרה כי יהיה צורך לפרסם מידע לחברות מתחרות, וזאת לפני שניתן יהיה לאשר את המימד החמישי כספק פטור ממכרז. המבקר העיר למשטרה על כך שמיהרו לסווג את המימד החמישי כפטורים ממכרז ועל כך ששיתפו את אנשי המימד החמישי בדיון.

עד כאן הערות המבקר, שאמורות לשמש כעת בסיס לחקירת משטרה. שמה של המימד החמישי לא הוזכר בדוח מבקר המדינה וממילא לא מדובר בחקירה אישית נגד גנץ, אלא נגד חברה, שבינתיים נסגרה.

כל זה לא מפריע לאנשי הליכוד להגיד שגנץ חשוד בפלילים. אפשר היה לשמוע למשל את שר החוץ ישראל כ"ץ מזדעם בראיון בגלי צה"ל על גנץ החשוד. אבל כאמור - להד"ם.

הפער בין הודעה על בדיקה עתידית אפשרית של המימד החמישי (שבהמשך הפכה לחקירה רשמית אך לא נגד גנץ עצמו, לפחות בשלב זה) לבין תחילת משפטו הפלילי של נתניהו, הוא כפער בין טיפול שורש של שלוש תעלות לבין ניקוי בחוט דנטלי, כולל הכאבים ושבירת תוכנית החיסכון למימון הטיפול. אין קשר ואין דמיון בין המצבים. ובכל זאת, מבחינת קמפיין, הליכוד השיגו את שרצו. יוכלו עכשיו "לפמפם" עד ליום הבחירות שכחול לבן שוחים בשחיתות, והם כבר אומרים זאת. הנה, יש פה "משהו", ניתן לדבר עליו, להעלותו בכלי התקשורת, לפרט עליו כמה שיותר בכל ראיון.

העימות החסר והראיונות המפרגנים

נתניהו מתרוצץ בימים האחרונים בין ראיונות בפורומים נוחים. הוא התראיין שלוש פעמים בטלוויזיה: בערוץ 20, בערוץ 20 ושוב פעם בערוץ 20. הוא גם בחר להתראיין בגלי צה"ל מספר פעמים ובחלק מהראיונות הקשו עליו קצת יותר מאשר בערוץ 20. אבל הטעות (מבחינתו) של ראיון אצל שדרנית ערוץ 12 קרן מרציאנו או מראיינים קשוחים אחרים מהערוצים הראשיים - לא תחזור.

אף על פי כן, נתניהו האשים השבוע את גנץ שהוא הפחדן. מדוע? כי גנץ סירב לעימות פוליטי שישודר בפריים טיים. היה זה נתניהו שסירב לעימותים עד לא מזמן. אפילו בספטמבר 2019. כעת הוא מוביל את הדרישה במידה גבוהה של צדקנות. האם נתניהו מוכן להתחייב שבבחירות הבאות (מועד ד') הוא יסכים לעימות לפי דרישת כלי התקשורת, כאשר הם מכתיבים מי יהיו העיתונאים השואלים? ספק אם יסכים.

דרישת העימות של נתניהו, גם אם הגיעה מאוחר מדי - מוצדקת. עימות הוא דבר חשוב לליבון סוגיות יסוד בדמוקרטיה. כאשר מנפים מן העימות את התשובות המתחמקות, את תקיפת הצדדים, את הצהרות התעמולה, מראיינים טובים בכל זאת יכולים לחלץ ממועמדים כמה אמיתות.

גנץ נקט מנגד במידה רבה של צביעות ופוליטיקה קטנה. במרץ 2019 הוא הזמין את נתניהו לעימות והאחרון סירב. מדוע התחלפו היוצרות וגנץ עכשיו מתחמק? כל התירוצים שמשמיעים הפוליטיקאים אינם מעניינים. השורה התחתונה היא שעימות פוליטי הוא דבר נכון לציבור הישראלי. זו דרך מרתקת להכיר את המועמדים, ולקבל החלטת הצבעה מושכלת. חבל שגנץ סירב להזמנת העימות בבחירות מועד ג'. יהיה לו את מועד ד' כדי לעשות תיקון.

הכול על כתפי ליברמן, שוב

ח"כ אביגדור ליברמן מצליח בשנה האחרונה לתעתע בציבור הישראלי. במועד א' המליץ על נתניהו כראש ממשלה, אך סירב להיכנס איתו לממשלה. ההסבר? שירות חובה בצבא כולל חרדים, פתיחת מרכולים בשבתות בערים שאינן חרדיות, שינויים בתחום התחבורה הציבורית בשבת ואולי גם סוגיית הנישואין האזרחיים. ליברמן רץ עם ההסברים הללו למועד ב' וחיזק את כוחו באופן משמעותי. לאחר מועד ב' הוא סירב להמליץ על גנץ או על נתניהו, והבטיח הקמת ממשלת אחדות ללא בחירות שלישיות. ובכן, זה לא עבד. כל נאומיו הממושכים והאולטימטומים בנוגע לממשלת אחדות חלפו מן העולם.

במועד ג' ליברמן כבר נזהר מלקבוע מראש מה עומד לקרות. האם יחצה את הנהר ויסכים להמליץ על גנץ, תוך שהרשימה המשותפת ממליצה מבחוץ (אך לא מעוניינת להיכנס לממשלה)? ספק גדול אם כך יעשה ליברמן.

נכון לעכשיו, גם גנץ הודיע שהאופציה הזו הוסרה מן השולחן. גנץ לא פירט כיצד יקים ממשלה. אבל כל תלמיד חשבון בכיתה א' יכול להבין שאין לו את המספר הנוסף. אבל - גם לנתניהו אין אפשרות להקים ממשלה ומדינת ישראל מוטחת מצד לצד, ונושאת מבט פעם נוספת אל ליברמן.

ליברמן, כך אומרים מקורביו, נשבע שלא יהיו בחירות רביעיות - ייהרג ובל יעבור. הוא הבטיח זאת גם בספטמבר-נובמבר 2019 ולא הצליח לקיים. כיצד יעשה זאת הפעם? אם יכלו כל הקיצין, לליברמן יש מתווה אפשרי כדלקמן: הוא ידרוש הסכמים קואליציונים בסוגיות דת ומדינה, תוך שהוא מבקש מיהדות התורה ומש"ס להתחייב לשינויים בתחום דת ומדינה (גיוס, שבת, נישואין) ורק כך יסכים להיכנס לממשלה.

עם ניסוחים מסוימים בתחום חוק הגיוס, הסכמה לפתיחת מרכולים באזורים מסוימים (שממילא פתוחים גם כיום), ליברמן עשוי בסוף השנה הזו לחזור לתוך חיק הימין ובגדול.

*** גילוי מלא: טקסט זה פורסם אמש במהדורה המודפסת של "גלובס" עוד לפני ההודעה הרשמית על פתיחת חקירה פלילית נגד המימד החמישי. בעקבות האירועים עבר הטקסט התאמות קלות שאינן משנות את מהות הפרשנות.