על רקע הקורונה: הפעילות העסקית בארה"ב ירדה לרמה הנמוכה ביותר מזה שש שנים

חברת הנתונים IHS Markit מסרה שמדד התפוקה המשולב שלה לארה"ב – מדידה מצרפית של פעילות במגזרי השירותים והייצור – ירד מ-53.3 נקודות בינואר ל-49.6 נקודות בפברואר • כל רמה מתחת ל-50 נקודות מציינת התכווצות כלכלית

עובדי שדה תעופה עובדים עם מסיכות מחשש להתפשטות נגיף הקורונה / צילום: רויטרס
עובדי שדה תעופה עובדים עם מסיכות מחשש להתפשטות נגיף הקורונה / צילום: רויטרס

הפעילות העסקית בארה"ב ירדה בפברואר לרמתה הנמוכה ביותר מזה יותר משש שנים, כאשר חברות צמצמו פעילות על רקע התפרצות נגיף הקורונה והחשש שהיא תאט את הצמיחה הכלכלית, לפי סקר פרטי שפורסם שלשום (ו').

חברת הנתונים IHS Markit מסרה שמדד התפוקה המשולב שלה לארה"ב - מדידה מצרפית של פעילות במגזרי השירותים והייצור - ירד מ-53.3 נקודות בינואר ל-49.6 נקודות בפברואר, הרמה הנמוכה ביותר שהייתה למדד מאז אוקטובר 2013, כאשר רמה מתחת ל-50 נקודות מציינת התכווצות כלכלית.

המניות ותשואות אג"ח האוצר האמריקני ירדו שלשום והמתכות היקרות עלו על רקע הסימנים שהתפרצת הקורונה מתחילה להשפיע על הצמיחה הכלכלית בחלקים מהעולם.

הכלכלנים מעריכים שלנגיף תהיה השלכה צנועה על הצמיחה העולמית. שירות המשקיעים של מודי'ס, לדוגמה, עדכן את תחזית הצמיחה של הכלכלות הגדולות בעולם ל-2.4% בשנת 2020, מתחזית קודמת ל-2.6%. הירידה במדד המשולב האמריקני נבעה בעיקר מירידה במגזר השירותים, שהתכווץ החודש, ומירידה בהזמנות חדשות לסחורות ושירותים ברחבי ארה"ב, לראשונה מאז 2009. גם פעילות הייצור בארה"ב הואטה במקצת, לפי נתוני הסקר.

"הירידה הייתה קשורה בחלקה להתפרצות הקורונה, והיא באה לידי ביטוי בביקוש מוחלש במגזרים כמו נסיעות ותיירות, כמו גם בירידה בייצוא ובהפרעה לשרשראות אספקה", אמר כריס וויליאמסון, כלכלן העסקים הראשי ב-IHS Markit.

ממשלת סין הגיבה להתפרצות הנגיף בהגבלות נסיעה ודרישות הסגר, שאילצו עובדים רבים להישאר בביתם, וגם משלוחי סחורות אל סין וממנה השתבשו כתוצאה מכך. כמה עסקים מחוץ לסין כבר דיווחו שהאמצעים הללו ישפיעו לרעה על הייצור, מאחר שרכיבים מתוצרת סינית אוזלים להם, או שהם אינם יכולים לספק לקונים סינים מוצרים מוגמרים.

הסקר שפורסם שלשום אותת שעסקי השירותים חשים בהשלכה יותר מאשר מגזר היצור האמריקני, שהמשיך להתרחב בפברואר, אם כי בקצב איטי יותר ביחס לינואר, לפי IHS Markit. הפעילות במגזר השירותים הואטה בפברואר לראשונה מזה ארבע שנים, ועברה לטריטוריה שלילית.

ניל דוטה, מנהל המחקר הכלכלי ברנסנס מקרו, אמר שהצמיחה החלשה אמנם צפויה להימשך גם במרץ, אך החוזק היחסי של הצרכן האמריקני ונתוני שוק הדיור החיוביים, יחד עם הכלכלה הרחבה, אומרים שהמשק האמריקני יחזיק מעמד היטב. "בנתונים נטו, ארה"ב במצב בריא וסביר, גם אחרי נתוני Markit", הוא סיכם.

סקרים אחרים של מנהלי רכש בחברות שפורסמו שלשום הראו שמגפת הקורונה המשיכה להחליש את הצמיחה הכלכלית ביפן ופגעה בהזמנות ייצוא בגרמניה, אבל האפקט על גרמניה היה פחות חמור מכפי שחששו.

כלכלת יפן, השלישית בגודלה בעולם, התכווצה בחודשים האחרונים של 2019, ונגיף הקורונה החליש את התקוות להבראה מהירה. לפי סקר של 800 עסקים יפנים של Markit, הפעילות במגזר הפרטי היפני ירדה בקצב החד ביותר מאז פברואר 2014. ירידה בתיירות מסין הייתה אחת הסיבות לירידה, אבל היצרנים סבלו גם מירידה בהזמנות יצוא. נגיד הבנק המרכזי היפני הראיקו קורודה אמר בפרלמנט היפני שמוקדם מדי להחליט איך להגיב להתפרצות הקורונה.

קורודה יצטרף לבנקאים מרכזיים ובכירי אוצר ממועדון 20 הכלכלות המובילות בעולם שיתכנסו בסעודיה בשבת וביום ראשון הבאים. הם ידונו בהשפעה הצפויה של הקורונה על הכלכלה העולמית, אך הם לא צפויים להודיע על צורך בפעולה דחופה לתמיכה בביקוש, כמו הורדת ריביות מתואמת. בנקים מרכזיים נקטו עד כה עמדה זהירה ביחס להשלכות הקורונה על כלכלת העולם.

נשיא הפדרל ריזרב באטלנטה, רפאל בוסטיץ, אמר בראיון ביום ו' שהוא אינו צופה השלכה ממושכת על כלכלת ארה"ב. "התחזית שלי די אופטימית. הכלכלה מתפקדת ברמה חזקה מאד", הוא אמר. "מבחינת הצרכן האמריקני, נגיף הקורונה עדיין מרוחק".

בוסטיץ הוסיף שהחברות שהוא בקשר איתן - האזור שלו כולל יצרניות בינלאומיות ובנקים - אמרו לו שהנגיף "הולך להפריע, אבל לא צפוי להיות בעל השפעה מבנית".

מסלול המגפה עדין לא ברור. אם אפשר יהיה להתגבר עליה בסין, עם חזרה לתנאי עבודה רגילים בעתיד הלא רחוק, רוב הכלכלנים חושבים שהאפקט העולמי יהיה צנוע. אם המגפה תתפרץ בקנה מידה רחב באסיה מחוץ לסין, האפקט הכלכלי יהיה גדול בהרבה.

לפי שעה, ההשפעה על אירופה צנועה. מדד מנהלי הרכש המשולב של Markit למרחב האירו עלה בפברואר ל-51.6 נקודות, שיא של שישה חודשים, מ-51.3 בינואר.

"השבריריות של שרשראות האספקה העולמיות אומרת שאפילו לשיבושים קלים בסין יכולה להיות תהודה גדולה באירופה", אמר אוליבייה רקאו, כלכלן בחברת הייעוץ אוקספורד אקונומיקס.

לפני התפרצות הקורונה בסין, כלכלת העולם צמחה בשנה שעברה בקצב האיטי ביותר מאז 2009. רוב הכלכלנים צפו עלייה קלה השנה על רקע הרפיית מתחי הסחר, אך האפשרות הזו מוטלת כעת בספק.