פז פרסמה תוכנית אסטרטגית; היעד: הכפלת שווי החברה בתוך 5 שנים

במרכז התוכנית, בשיתוף חברת הייעוץ מקינזי, עומד צמצום התלות של פז במוצרי נפט ודלקים • ההנהלה מתכננת להשיג את היעד ע"י חלוקה מאוזנת יותר בין ארבעת מגזרי הפעילות - דלקים, תעשייה ואנרגיות מתחדשות, קמעונאות ונדל"ן - כך שכל אחד יספק כ-25% מרווח ה-EBITDA בעוד 10 שנים

ניר שטרן, מנכ"ל פז / צילום: כדיה לוי
ניר שטרן, מנכ"ל פז / צילום: כדיה לוי

חברת האנרגיה והקמעונאות פז  פרסמה הבוקר (א') תוכנית אסטרטגית לשנים הקרובות. במרכז התוכנית, שנעשתה בשיתוף עם חברת הייעוץ מקינזי: צמצום התלות במוצרי נפט ודלקים, כך שבעוד חמש שנים הרווח התפעולי התזרימי (EBITDA) משיווק דלקים יירד מרמה נוכחית של 65%-70% מסך ה-EBITDA השנתי של החברה לפחות מחצי מהרווח בעוד חמש שנים ולכ-25% מהרווח בעוד עשר שנים. 

במקביל, בכוונתה של הנהלת פז להגדיל את הפעילות והרווחיות ממגזרי הפעילות האחרים של החברה - קמעונאות (כיום מפעילה החברה את רשת חנויות YELLOW במתחמי התדלוק שלה), תעשיות ונדל"ן. 

מטרת התוכנית, כפי שהוגדרה במצגת למשקיעים, היא הכפלת שווי החברה בתוך חמש שנים. זאת, באמצעות מעבר מחברת "דלקים" לחברת "לקוחות". את היעד הקשה להשגה מתכננים בהנהלת החברה להשיג על ידי חלוקה מאוזנת יותר בין ארבעת מגזרי הפעילות של פז - דלקים, תעשייה ואנרגיות מתחדשות, קמעונאות ונדל"ן - כך שכל אחד מהם יספק כ-25% מרווח ה-EBITDA של החברה בעוד 10 שנים. 

המשקיעים בבורסת תל אביב לא התלהבו בינתיים מפרסום התוכנית האסטרטגית - ומניית פז נסחרה היום בירידה של כ-1%. בשנה האחרונה רשמה המניה ירידה של כ-20%, ושווי החברה הצטמק לכ-4.3 מיליארד שקל. 

הביקוש לדלקים ימשיך לגדול בשנים הקרובות

לפי המצגת שפרסמה פז היום, האסטרטגיה של החברה מבוססת על ארבעה מנועי צמיחה: שיפור של 110-180 מיליון שקל ב-EBITDA בתחום הקמעונאות בתוך חמש שנים (צמיחה של 20-35 מיליון שקל בשנה); שיפור של 80-120 מיליון שקל ב-EBITDA של בית הזיקוק באשדוד בתוך חמש שנים; ייזום והקמת מתחמי נדל"ן, חלקם במקום או לצד תחנות התדלוק של פז; רכישות אסטרטגיות וגיוון של מתחמי התדלוק, שבחלקם ימוקמו גם עמדות לטעינת מכוניות חשמליות.

לפי הנחת העבודה של פז ומקינזי, הביקוש לדלקים בישראל, בדומה למצב בעולם, ימשיך לגדול בשנים הקרובות ויגיע לשיא בעוד כעשר שנים. עם זאת, קיימות לא מעט תחזיות אחרות, המצביעות על כך שהשיא בביקוש לדלקים לתחבורה יהיה בעוד ארבע-חמש שנים, כשחדירת כלי הרכב החשמליים בעולם תגיע לרמה קריטית, במקביל לירידת מחירם. בכל מקרה, בפני החברה עומדת משימה כלל לא פשוטה, גם אם חדירת כלי הרכב החשמליים תהיה אטית יותר.

בתחום הנדל"ן בפז מציינים כי לחברה 105 אתרים ברחבי הארץ, מתוכם 12 בתל אביב, 7 בגוש דן, 25 בירושלים ו-13 בחיפה. בפז מתכננים לקדם השבחה של 22 אתרי נדל"ן באזורי ביקוש. להערכת החברה, במתחמים אלה פוטנציאל השבחה של כ-150 אלף מ"ר (126 אלף מ"ר משרדים, 14 אלף מ"ר מגורים ועוד כ-10,000 מ"ר מלונאות).

לפי המצגת, הנדל"ן של פז רשום כיום בספרי החברה בשווי של כ-1.5 מיליארד שקל, ואם תוכנית העבודה של החברה תצא לפועל בצורה מוצלחת, עשוי השווי העתידי של מתחמי הנדל"ן להגיע ליותר מ-3 מיליארד שקל.

חברת פז עברה כמה טלטלות בשנה האחרונה, בין השאר, עם מינויו של ניר שטרן, לשעבר מנכ"ל סלקום, למנכ"ל החברה במקום יונה פוגל, שפרש באחרונה אחרי 12 שנים כמנכ"ל. פרישתו של פוגל באה על רקע חילוקי דעות עם יו"ר החברה, אברהם ביגר, שהתמנה לתפקיד באפריל 2019. בעקבות המינוי של שטרן, שנכנס לתפקידו לפני כחודש, החליטו כמה בכירים בחברה לפרוש, ובהם מלאכי אלפר, מנכ"ל בית הזיקוק באשדוד, יורם איל, מנהל חטיבת הקמעונאות, ומנכ"ל פזגז, אמיר ארז. 

גילוי מלא: אברהם ביגר, יו"ר פז, משמש יועץ לדירקטוריון "גלובס".