משרד הבריאות: נוסע נוסף מספינת הקורונה נמצא חיובי

(עדכון) - לדברי המשרד "החולה בבידוד והשגחה ולא מדובר בהדבקה שהתרחשה בישראל" • בישראל שוהים כעת כ-1,800 תיירים מדרום קוריאה שנמצאים בבידוד בבתי מלון • שגריר ישראל בסין צבי חפץ, חזר לסין מישראל והחליט באופן וולנטרי לשים עצמו בבידוד

מדידת חום לנוסעת על טיסה יוצאת מסין  / צילום: Associated Press
מדידת חום לנוסעת על טיסה יוצאת מסין / צילום: Associated Press

21:15

משרד התיירות והתאחדות המלונות הודיעו כי מצאו פתרון לקבוצת התיירים הדרום קוריאנים, והיא בדרכה למלון בדרום.

בד בבד, משרד הבריאות הודיע כי נוסע נוסף שחזר מהספינה ביפן "פרינסס דיימונד" - ספינת הקורונה - נמצא חיובי. לדברי המשרד "החולה בבידוד והשגחה ולא מדובר בהדבקה שהתרחשה בישראל".

19:15

180 התיירים מדרום קוריאה שהיו אמורים לעלות על הטיסה אמש, הוטסו היום בטיסות קונקשן לסיאול. מטוס קוריאן איירליינס שנחת אתמול בערב לא הורשה להוריד את הנוסעים הזרים שהיו על סיפונו, ונאלץ לשוב לסיאול עם 200 נוסעים מקוריאה. בארץ שוהים עוד כ-1,700 תיירים מדרום קוריאה שנמצאים בבידוד, ועבורם נעשים מאמצים להטיסם חזרה לסיאול במהרה.

קיימת סברה שמטוסים של קוריאן איירליינס יגיעו ריקים ויטיסו את הנוסעים מישראל, כשגם על אל על מופעל לחץ לקחת חלק במבצע.

בעקבות כל אלו, משרד התיירות פנה למלונאים בבקשה הבאה: "משרד התיירות מחפש בדחיפות לקבל הצעת מחיר למלון שיושכר מיידית על ידי המדינה לתקופה של 3 חודשים. המדינה תשלם על תפוסה של כ-80% לפחות לכלל התקופה, ותארח בו זרים על פי הצורך. למלון אליו יש כבר הזמנות, ההתנהלות תהיה כמו במקרה של אובר בוקינג". פנייה זו מטרתה היא למצוא מקום שבו ישוכנו תיירים שנזקקים לבידוד.

נסגרים השערים לתושבים זרים ששהו בדרום קוריאה וביפן בשבועיים האחרונים

היום עדכן משרד הבריאות את רשימת המדינות שהחוזרים מהן מחויבים לשהות בבידוד של 14 ימים: אל הרשימה יצטרפו יפןשרשמית תיכנס לרשימה מיום שני, ודרום קוריאה. זאת בנוסף להנחיות לשבים מסין, הונג קונג, מקאו, סינגפור ותאילנד. עוד קבע משרד הבריאות כי מי שהיה בטאיוואן, איטליה או אוסטרליה ב-14 הימים האחרונים ומפתח תסמינים של מחלה, צריך להיבדק בהתאם להנחיות המפורטות באתר משרד הבריאות.

משרד הבריאות פירט את המקומות שבהם שהתה קבוצת התיירים מדרום קוריאה שתשעה מחבריה אובחנו כחולים בקורונה לאחר חזרתם לדרום קוריאה. הנחיות המשרד הן כל מי שהיה במגע הדוק (במרחק של פחות משני מטר ולמשך 15 דקות לפחות) עם חברי הקבוצה בהתאם למועדים והמקומות המפורטים מתבקש להכנס לבידוד בית למשך 14 ימים מאז המגע האחרון עם הקבוצה ולדווח על כך באתר משרד הבריאות או במוקד כל הבריאות 5400*. 

בישראל שוהים כ-1,800 תיירים מדרום קוריאה שנמצאים בבידוד בבתי מלון. לאור השיבושים בטיסות של קוריאן אייר לסיאול מתל אביב (כולל ביטולי טיסה) התיירים הללו יעזבו את ישראל בימים הקרובים בטיסות דרך יעדים באירופה. חלקם היו אמורים לעלות על טיסת הלילה אמש, אלא שזו בוטלה אחרי שמטוס קוריאן שנחת בנתב"ג, שם על עקבותיו עם כ-200 הנוסעים שהיו על סיפונו בדרך לחופשה בישראל. ברשות שדות התעופה מעדכנים כי הנוסעים הללו יצאו עם טיסות מסחריות של חברות תעופה זרות בטיסות קונקשן בדרכם חזרה לסיאול.

עם הרחבת היעדים שמהן יידרשו הישראלים השבים להיכנס לבידוד נסגרים השערים של מדינת ישראל לתושבים זרים ששהו בדרום קוריאה וביפן בשבועיים האחרונים. כך הודיע שר הפנים אריה דרעי. כניסת התושבים הללו תימנע דרך מעברי הגבול האוויריים, היבשתיים והימיים. האיסור על כניסת מי ששהה ביפן ושמגיע בדרך אווירית ייכנס לתוקף החל ממחר בבוקר בשעה 8:00. צו זה מתווסף לצווים הקודמים המתייחסים למי ששהה בסין, בהונג קונג, במקאו, בתאילנד ובסינגפור. המשמעות היא שנוסעים שינחתו בארץ גם בטיסות מעבר ויתברר ששהו ביפן ובדרום קוריאה יסורבו כניסה לישראל וחברת התעופה תצטרך להטיס אותם לאחר הנחיתה בנתב"ג, לאור זאת ברוב המקרים הנוסעים לא מועלים לטיסות הללו עוד במדינת היעד.

שגריר ישראל בסין, חזר לסין מישראל ואינו יוצא מן השגרירות

שגריר ישראל בסין, צבי חפץ, שוהה בשגרירות בייג'ינג מאז חזר מביקור בישראל לפני שבוע והחיל על עצמו כללי בידוד. לפי פרסום בכלי התקשורת, השגריר הוותיק, צבי חפץ חלק טיסה ב-15 בפברואר עם קבוצת תיירים שהמריאה מישראל לדרום קוריאה ובין חבריה נמצאו נגיפי קורונה. חפץ ישב בתוך המטוס, במחלקת העסקים, ולא בסמוך לתשעת התיירים שנמצאו חולים בוירוס.

לפי בירור של "גלובס" חפץ לא קיבל הנחיות ממשרד החוץ או משרד הבריאות להיכנס לבידוד, אך החיל על עצמו את כללי זהירות. מאז שב על אותה הטיסה, חפץ שוהה בבניין השגרירות, כאשר דירת המגורים של השגריר הנה ממילא חלק מן המבנה. חפץ לא יצא מן המתחם מאז הגיע לשם לפני שבוע מיד אחרי הטיסה.

לשאלת "גלובס" האם חלק חפץ את הטיסה הספציפית עם הקבוצה שאותרה כנושאת את הנגיף, נמסר כי לא ידוע שהייתה קבוצה שכזו על אותה הטיסה עם השגריר.

לאחר החלטת החזרת המטוס מדרום קוריאה עם התיירים ששבו למדינתם, נערך הבוקר דיון בראשות מנכ"ל משרד החוץ יובל רותם עם ראשי נציגיות ישראל בסין, יפן ודרום קוריאה.

נציגי ישראל במדינות הנ"ל העלו את סוגיית הפגיעה ביחסים הבילטרליים בין ישראל למדינות מזרח אסיה.

לפי הודעת משרד החוץ, מנכ"ל המשרד השיב כי בראש סדר העדיפויות הלאומי עומדת המטרה לשמור על בריאות הציבור "אנו נפעל לצמצם למינימום את הפגיעה במדינות אלו ולשמור על דיאלוג פתוח איתם", אמר רותם.

ממשרד החוץ נמסר כי במהלך היום, תתקבלנה החלטות באשר להמשך ההיערכות של נציגי ישראל במדינות.

מנכ"ל המשרד הורה לתגבר את חדר הפיקוד המיוחד שנפתח בשדה התעופה בן גוריון על מנת לטפל בתיירים אשר כניסתם לארץ תיאסר. היום אחר הצהריים תיערך פגישה בין מנכ"ל המשרד לשגריר דרום קוריאה בישראל.