2020 נפתחת בהשקעות משמעותיות נוספות ב-PropTech

שתי קרנות גדולות מצטרפות לגל ההשקעות בחברות המתמחות בהטמעת טכנולוגיות בתעשיית הנדל"ן • חדשנות בנדל"ן - טור חדש

proptech - הטמעת טכנולוגיות בעולם הנדל"ן / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
proptech - הטמעת טכנולוגיות בעולם הנדל"ן / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

שתי קרנות גדולות מצטרפות לגל ההשקעות בחברות המתמחות בהטמעת טכנולוגיות בתעשיית הנדל"ן. הקרן האמריקאית Fifth Wall מגייסת 500 מיליון דולר לטובת קרן שתתמקד בסטארט-אפים העוסקים בפתרונות Cleantech (מונח המציין מוצרים או שירותים שמשפרים את הביצועים התפעוליים, היעילות או היצרנות בעודם מפחיתים עלויות, תשומות, צריכת אנרגיה, ייצור פסולת או זיהום הסביבה), המפחיתים את פליטת הפחמן בענף הנדל"ן.

Fifth Wall, אשר בסיסה בלוס אנג'לס, הוקמה ב-2016 ונמנית עם קרנות ההון סיכון הראשונות והגדולות בארה"ב, אשר מתמקדות בטכנולוגיות לעולם הנדל"ן. כיום היא משקיעה בשש יבשות, ומספקת ייעוץ ושיתופי פעולה מקצועיים לחברות הפורטפוליו שלה. שם הקרן מתייחס לקיר החמישי שמתווסף באמצעות השקעות הקרן, בנוסף לארבעת הקירות הפיזיים של הבניין.

קרן נוספת שהגיעה לאחרונה לכותרות היא A/O PropTech, הקרן האירופאית הגדולה ביותר בתחום ה-PropTech. הקרן, אשר בסיסה בלונדון, הושקה רשמית לפני כמה ימים לאחר שגייסה 250 מיליון אירו. נכון לכתיבת שורות אלו, קרן זו כבר משקיעה בעשר חברות מארה"ב, מאירופה ומישראל (VENN, Fornova ו-ROX Financial).

גם A/O PropTech משקיעה ומתכוונת להמשיך להשקיע בחברות שדוגלות בפיתוחים לטובת בעיית האקלים, שכן תעשיית הנדל"ן צורכת 40% מהאנרגיה וחומרי הגלם בעולם, ופולטת 30% מה-CO2 העולמי. להבדיל מקרן הון סיכון מסורתית, שבה מחזור החיים של ההשקעה נע בין שנתיים לחמש שנים, ההשקעות בקרן זו הן גם השקעות כלכליות וגם אסטרטגיות, המאפשרות סבלנות לצמיחה.

בין המשקיעים בקרן חברות נדל"ן מהגדולות באירופה, אשר מעוניינות להכניס חדשנות לפעילות שלהן. באופן זה חברות הפורטפוליו בקרן יכולות להטמיע את הטכנולוגיות שלהן במאגר אסטרטגי של נכסי מגורים, מסחר ואירוח בהיקף שעולה על 32 מיליארד אירו, ובכך לנטר ולזקק את הצעת הערך ולהשתפר על ידי תובנות מהשטח. הקרן מעסיקה צוות של מומחים בנדל"ן, בדאטה ובפיננסים, מתמטיקאים ואנליסטים אשר בוחנים את הטכנולוגיות השונות.

מייסד הקרן, גרגורי דוורפי, אמר בשיחה עם "גלובס" כי "שינוי תעשיית הנדל"ן הוא תהליך מתמשך, ואנו רואים הזדמנות להשקיע ביזמים נועזים עם חזון ארוך טווח אשר באים לייצר שינוי לטובה, וכמו כן, לשמור על המערכת האקולוגית שלנו. אני רואה בישראל כר פורה לשיתופי פעולה והשקעות. השקענו כבר בשלוש חברות ישראליות, אנו מקיימים שיתופי פעולה רבים ונשמח להמשיך במגמה זו".

גיוסים אלו באים בהלימה למחקר שפרסמה לאחרונה MetaProp, שבו נסקרו יותר מ-2,300 משקיעים ומייסדים בתחום, ועלו הממצאים המעניינים הבאים - 45% מהמשקיעים אומרים כי הם מתכננים להשקיע ב-PropTech בשנת 2020 יותר מאשר בשנת 2019. 86% מהמשקיעים אומרים כי חברות ה-PropTech שנמצאות בפורטפוליו שלהם מראות ביצועים בהתאם לציפיות או מעליהן.

עוד לדברי המשקיעים, "PropTech הוא הסיפור הכי עדכני, השאלה שעולה כיום מבעלי החברות היא - מתי ולא האם".

לפי פטרישיה נקש, שותפה בקרן Trinity Ventures, "אנו רואים יותר ויותר יזמים מנוסים שנכנסים לתחום, וכן חברות נדל"ן אשר להוטות להכניס את החידושים הטכנולוגיים לתהליכים שלהן". ביחס לרכישות, המשקיעים מעריכים כי ב-2020 יהיו 53% יותר רכישות של חברות בתחום.

אהרון בלוק, מייסד MetaProp, אמר למגזין האנגלי Property Week "כי התוצאות ממחישות את החוסן של עולם ה-PropTech, וניתן לראות בבירור שהמשקיעים והיזמים בתחום מאמינים שמיזמים טכנולוגיים ימשיכו להיות מנוע הצמיחה ותג ערך משמעותי בענף הנדל"ן". 

הכותבת עובדת עם חברות נדל"ן על אסטרטגיות מבוססות חדשנות ומרצה בתחום; מנטורית בחממת ה-PropTech של המכללה למנהל ובמרכז הבינתחומי הרצליה