ההוצאות עולות, התחרות גדלה - ומלונות בניו יורק מתקשים לשלם משכנתא

התעריף הממוצע ללינת לילה בעיר ירד בשנה שעברה ל-255 דולר, לעומת 271 דולר ב-2014

שכונת ברוקלין בניו יורק / צילום: shutterstock
שכונת ברוקלין בניו יורק / צילום: shutterstock

התחרות הגדלה ועלייה בהוצאות התפעול מקשה על רבים מבעלי בתי המלון בעיר ניו יורק לעמוד בתשלומי המשכנתאות שלהם. הגידול בבניית מלונות חדשים מוריד את תעריפי החדרים ואתרי אירוח כמו Airbnb מגדילים את נתח השוק שלהם על חשבון המלונות.

לפי חברת המחקר STR, התעריף הממוצע ללינת לילה במלון בעיר ירד בשנה שעברה ל-255.16 דולר, הנמוך ביותר מאז 2013. ב-2014 עמד התעריף ללילה על 271.15 דולר. "בום" מתמשך של בנייה עלול להוריד את המספרים הללו עוד יותר. לפי נתונים של STR, בינואר היו 22,117 חדרי מלון בשלבי בנייה או תכנון. לפי דוח עדכני של JLL, בשנה שעברה ירדו הכנסות בתי המלון האמריקאיים ב-21%, ל-28.6 מיליארד דולר. החברה מעריכה שההכנסות ימשיכו לרדת השנה ב-6%.

בקשות לעיקול

כתוצאה מהקשיים האלה, יש חברות מלונאות שכבר מתקשות לעמוד בתשלומי המשכנתאות. ביוני הגיש בנק הלוואות תביעה לעיקול של מלון בוויליאמסבורג, ברוקלין, בגלל הלוואה שלא נפרעה בסך 68 מיליון דולר.

בדצמבר ביקשה קבוצה של בנקים בינלאומיים לעקל מלון ומגדל חנויות בטיימס סקוור, שהוערכו בעבר ב-2.4 מיליארד דולר. בחודש שעבר הודיעו הבעלים של מלון בלייקלי במידטאון מנהטן שהם יסגרו אותו, בגלל תחרות קשה. החודש הגיש בנק בקשת עיקול למלון אמריקנו לשעבר, ששינה את שמו בדצמבר לסלינה צ'לסי. לפי חברת המחקר Trepp, נכון ל-10 בפברואר, לפחות 21 משכנתאות על מלונות בניו יורק סיטי היו ברשימת הלוואות שעברו איגוח ומועדות לקשיים.

המקרה של מלון רואו

כך זה נראה כשמסתכלים מקרוב על חברה אחת. לפי מקורות בתחום, חברת קולוני קרדיט ריל אסטייט שכרה לאחרונה חברת תיווך שתמצא קונה למשכנתה שלה בהפסד על מלון רואו (Row), מלון בן 1,331 חדרים ליד טיימס סקוור. קולוני קרדיט דיווחה ב-2018 שלחבילת המשכנתאות הזו יש יתרת קרן של 260.2 מיליון דולר שעליה לפרוע. לפי המקורות, החבילה עשויה להימכר ב-50 מיליון דולר בלבד. הביטחונות של ההלוואה הם חכירה ארוכת טווח של חדרי המלון, ולפי דיווח של רשות ניירות ערך ומקורות אחרים, היא הייתה חדלת פירעון מאז 2018 מפני שההכנסות מהחדרים לא הספיקו לכסות את תשלומי החוב ועליית ההוצאות.

חברת ההשקעות רוקפוינט גרופ ומלונות הייגייט קנו ב-2010 את מלון רואו, שנקרא אז מילפורד פלאזה. מאוחר יותר הן מכרו את שטחי המסחר והקרקע תחת הבניין, אך שמרו על השליטה בחדרי המלון. באפריל 2013, רוקפוינט והייגייט לוו 255 מיליון דולר מקרן בשם נורתסטאר ריל אסטייט, כנגד הכנסות המלון. על פי דיווח של נורתסטאר מאותה תקופה, העסקה הזו העריכה את שווי המלון ששופץ אז ב-330 מיליון דולר.
קולוני קרדיט, קרן השקעות במשכנתאות בניהול חברה אחות של קולוני קפיטל, קיבלה לידיה ב-2017 את המשכנתה על מלון רואו.

בשנה שעברה ניסו הבעלים למכור את המלון, אך לא הייתה התעניינות. בספטמבר הפחיתה קולוני קרדיט את ערך המשכנתה ל-208.1 מיליון דולר, בנימוק של "התדרדרות מהותית" בשוק המלונות בניו יורק ו"משוב מתהליך המכירה". ביצועי המלון הזה עדיפים על פני מלונות אחרים בעיר, אך הוא עדיין לא מסוגל לעמוד בהחזרי החוב ובעלייה בהוצאות התפעול.