קטע כלכלי | פודקאסט

כך קרס הניסיון הבינלאומי להתמודד עם משבר האקלים

המומחים מזהירים שמשבר האקלים מסכן את עתיד האנושות, ובעתיד הלא רחוק נסבול מחום קיצוני, רעב ומלחמות בסדר גודל שטרם חווינו • האם ייתכן שבגלל הקפטיליזם לא נצליח לגבש קואליציה כלכלית שתציל את כדור הארץ? • האזינו

גרטה טונברג / צילום: רויטרס
גרטה טונברג / צילום: רויטרס

"איך אתם מעיזים"? קראה גרטה טונברג, אקטיביסטית צעירה משבדיה על בימת האו"ם, לעבר קברניטי הכלכלה. "אנשים סובלים, אנשים מתים. המערכות האקולוגיות שלנו מתמוטטות, אנחנו בתחילת הכחדה המונית, וכל מה שאתם יכולים לדבר עליו זה כסף וסיפורי אגדות על צמיחה כלכלית תמידית".  

מילותיה של טונברג הדהדו לכל רחבי העולם והעלו את השאלה איך והאם ניתן להמשיך עם הכלים המניעים את התעשייה והכלכלה בעשרות השנים האחרונות - שריפת גז ונפט, הפוגעים ללא היכר בכדור הארץ. מה עושים בכדי להפחית את הזיהום? האם חברות הנפט מחבלות בניסיונות לפתור את המצב? אולי בדומה למלחמה של חברות הסיגריות בניסיונות להציל את המעשנים. השאלה הרלוונטית אינה כבר "האם יש סכנה לכדור הארץ?", אלא "האם יש עדיין מה לעשות כדי להציל את האנושות?".

חלק רחב מהציבור כבר הפנים שעל האזרחים להוביל לשינוי בתפיסה הכלכלית, כדי למנוע פגיעה אנושה בקיום כדור הארץ. ראשי יצרני הנפט רומזים שהמצב אבוד, אבל מדענים טוענים כי יש עדיין חלון זמן שמאפשר לאנושות להתמודד עם הסכנות. האם הקפיטליזם הוא הדרך היחידה להציל את העולם ממשבר האקלים? התשובה טמונה בניצחון בעלות הברית במלחמת העולם השנייה.

אורח: ד"ר דב חנין מאוניברסיטת תל-אביב, לשעבר יו"ר השדולה הסביבתית בכנסת

מוזמנים להאזין ולעקוב אחרינו בספוטיפיי, אפל פודקאסטס, גוגל פודקאסטס או באפליקציה האהובה עליכם

■■

ד"ר אושי שהם-קראוס הוא דוקטור לפילוסופיה של הכלכלה, עוסק בלימודי עתידים בתחום הפיננסי. לימד במשך שנים בבתי הספר לכלכלה ולמינהל עסקים במכללה למינהל. מרצה ויועץ בתחומי ה-Fintech ,Wealthtech ,Insurtech. מרצה על התפתחויות טכנולוגיות קרובות והשפעתן על סקטורים שונים בתעשייה ומדריך בשימוש בסכמות חשיבה מתחום לימודי העתידים לטובת עבודה ארגונית. ניתן להשיג את אושי באתר הבית או במייל.