ה"מזל" של תשובה: רכש מניות קבוצת דלק ב-44 מיליון שקל לפני נפילה של 7% ביומיים

על המניות שרכש מופסד תשובה "על הנייר" כ-3 מיליון שקל • בשנה האחרונה איבדה מניית דלק 35% מערכה, כך שאובדן הערך של בעל השליטה מגיע בסך הכל לכ-1.5 מיליארד שקל

יצחק תשובה / צילום: תמר מצפי
יצחק תשובה / צילום: תמר מצפי

יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק , שידוע במגזר העסקי כאחד שהמזל משחק בדרך כלל לטובתו, רכש ביום חמישי האחרון, בעסקה מחוץ לבורסה, מניות של קבוצת דלק בכ-44 מיליון שקל. העסקה בוצעה במחיר של 435 שקל למניה ובעקבותיה גדלה ההחזקה של תשובה בחברה בקרוב ל-1% לרמה של 61.7%. מאז, בשני ימי המסחר הראשונים של השבוע, צנחה קבוצת דלק (יחד עם כל השוק) בכ-7%, למחיר נוכחי של כ-398 שקל למניה.

בהתאם מופסד תשובה, "על הנייר", כ-3 מיליון שקל על עסקת הרכישה. בשנה האחרונה אובדן השווי של תשובה על כלל החזקותיו בדלק גדול הרבה יותר, שכן מניית החברה רשמה נפילה של כ-35% לשווי נוכחי של כ-4.8 מיליארד שקל, והיא קרובה לשפל של שמונה השנים האחרונות. השווי שאיבד תשובה על כלל החזקותיו מגיע לפיכך לכ-1.5 מיליארד שקל.

לקבוצת דלק יש שלוש פעילויות מרכזיות: הפקת גז טבעי בישראל (באמצעות מאגרי תמר ולווייתן), מכירת דלקים ומוצרים אחרים באמצעות רשת תחנות תדלוק וחנויות הנוחות בארץ, ופעילות הפקה ומכירת נפט בינלאומית באמצעות חברת איתקה, הפועלת בחיפושים ובהפקה של נפט בים הצפוני. הקבוצה מחלקת דיבידנדים באופן שוטף, כך שתשובה קיבל לחשבון העובר ושב שלו מזומנים בהיקף של מאות מיליוני שקלים בשנים האחרונות והוא יכול, אם ירצה בכך, להמשיך להגדיל את ההחזקה בחברה בשבועות ובחודשים הקרובים.

החשש מהמינוף שהפיל את המניה

מרבית הירידה החדה במניית דלק נרשמה החל מסוף חודש מאי אשתקד, אז הודיעה החברה על עסקת הענק לרכישת נכסי הנפט של שברון בים הצפוני בכ-2 מיליארד דולר באמצעות החברה הבת איתקה. מאז ההודעה על העסקה (שהושלמה בנובמבר האחרון) רשמה דלק צניחה של קרוב ל-40% על רקע ירידת מחיר הנפט וחששות המשקיעים בשוק ההון מהמינוף הגבוה של דלק והחשיפה הגדולה שלה לתנודתיות במחירי הנפט והגז הטבעי בעקבות העסקה.

בהנהלת דלק ניסו למתן את הפגיעה במניה ובשווי של החברה בבורסה וכינסו אנליסטים ומשקיעים מספר פעמים בחודשים האחרונים, בין השאר במטרה להגן על עסקת הענק. בכנס האחרון שערכה החברה בתחילת החודש בתל אביב אמר תשובה בין השאר כי "עסקת שברון הסתיימה בהצלחה רבה ותוצאותיה יבואו לידי ביטוי. זוהי עסקה של אחת לדור, ואנחנו שמחים על האינטגרציה עם איתקה. אנחנו בוחנים להפריד בין נכסי הנפט והגז של איתקה לבין התשתיות, כפי שעשינו בדלק US. אנחנו פועלים להנפיק את איתקה ב-2020. לאיתקה יש הגנות על מחירי הנפט והגז לפי מחיר ממוצע של 64 דולר לחבית, וגם נכס מס, שיבוא לידי ביטוי ברווחים העתידיים. כל אלה יציפו ערך רב מאוד לקבוצה ולמשקיעים".

כפי שציין תשובה, איתקה השקיעה סכומים גבוהים (כ-150 מיליון דולר לפי דוחות החברה לרבעון השלישי של 2019) וקנתה הגנות למקרה של ירידה חדה במחירי הנפט. המהלך הוכיח את עצמו (למרות שההגנות לא בוצעו על כל הכמות שאיתקה אמורה להפיק מנכסי הנפט של שברון ב-3 השנים הקרובות), שכן מאז החתימה על העסקה צנח מחיר הנפט בכ-20% (מסוג "ברנט") למחיר של כ-56 דולר לחבית כיום.